Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Představujeme trasu Rallye Dakar 2019: Písek v jedné zemi

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 2. 12. 2018
91
1
Zobrazit náhledy (91)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Sedmdesát procent trasy po písku, poprvé v historii na území jediné země, kterou je Peru. Francouzští organizátoři 41. ročníku Rallye Dakar 2019 zveřejnili detailní program slavného závodu s rozpisy jednotlivých etap v kilometrech.

Účastníky soutěže čeká v deseti lednových etapách v nejdelší verzi 5.603 kilometrů a z toho maximálně 2.961 kilometrů v rychlostních zkouškách (trasa pro automobily). Posádky v kamionech absolvují vždy o pouhé dva kilometry méně. Jezdci na motocyklech čtyřkolkách mají před sebou 5.541 kilometrů celkem a z toho 2.880 závodních. Slavnostní start je 6. ledna, o den později čekají první „ostré“ kilometry a cíl bude 17. ledna v peruánské metropoli Limě.

Ve startovních listinách je pět českých motocyklistů, jeden jezdec na čtyřkolce, tři posádky automobilů a pět posádek kamionů. Na startu legendární soutěže by tak mělo v lednu být 26 Čechů, o deset méně než v minulém ročníku. Přáním všech tuzemských fanoušků jistě je, aby se všichni dostali nejdříve přes čtvrtý a pátý soutěžní den (10. a 11. ledna), kdy je čeká dvoudílná maratonská etapa se startem a cílem v Arequipě. Motocyklisté a čtyřkolkáři při ní přenocují v bivaku v Moquegue, posádky automobilů a kamionů v Tacně. Následně se všichni potkají v sobotu 12. ledna opět v Arequipě, kde stráví den volna před druhou částí soutěže.

V písku to bude maso

Z vypsaných kilometrů v rychlostních zkouškách by se mělo odjet 70 procent v písečném povrchu. „Mám takový terén rád. Doufám jen, že nebudeme vylézat z auta a vykopávat ho, nebo ležet na boku. V rozježděném písku to ovšem bude peklo na zemi. Když se dostaneme zdraví do cíle, budeme spokojeni. Jsem velký optimista, ale na druhou stranu si uvědomuji, že už jsme měli často různé problémy, snad se nám tentokrát vyhnou,“ řekl Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing. V jeho posádce bude opět navigátor Rostislav Plný a mechanik Jiří Stross.

Druhý kamion týmu bude řídit Martin Šoltys, jenž letos při dakarské premiéře skončil dvanáctý. „I když jsem se při premiéře písku trochu bál, tak jsem si ho nakonec zamiloval. Jsem celkem rád, že se pojede jen v Peru a nikoliv v nadmořských výškách v Bolívii,“ uvedl Šoltys.

Písečné terény naopak odradily členy týmu Barth Racing. „Jednoduše se nám nechtělo vynaložit velké úsilí pro to, abychom se na pár dní svezli po dunách v Peru. Tato země není pro nás a naše sponzory dostatečnou motivací. Rozhodli jsme se raději veškerou energii soustředit na rok 2020,“ uvedl manažer týmu Michal Burkoň. V barvách týmu Barth v minulých letech závodili motorkáři David Pabiška, Rudolf Lhotský a se čtyřkolkou Josef Macháček a Zdeněk Tůma.

Klouzat se a nezmatkovat

V posledním odjetém ročníku byl nejlepší mezi kamiony Martin Macík z Big Shock Racing. S liazkou dojel na výborném pátém místě a pro nadcházející ročník dostal startovní číslo 504, které mu zajistí dobré pořadí na startu. Po africkém testování a úspěchu v Rallye du Maroc se cítí na jízdu v písku dobře připraven. „Hlavní je nezmatkovat a moc neskákat. Jet plynule, bez stresu. V písku není prostor pro chyby, za každou se platí dlouhými ztracenými minutami. Pomáhat si budeme podhuštěním pneumatik. Franta (Macíkův kamion) bude mít opět silnější výkon motoru a 1.100 koní nás určitě také podrží. Za rok jsme se zase posunuli o kus dál,“ popisuje Macík.

Jeho parťák týmu Big Shock Racing Jan Brabec, který pojede na motorce svůj druhý Dakar, k tomu říká: „Už se těším na surfování v dunách s výhledem na moře, to jinde nezažijete. Co mě ovšem nebaví, je vstávání v půl páté ráno. Na trati bude hrát roli spousta okolností. Chci v Peru zúročit letošní tvrdou práci. Ale zároveň si to jedu užít, do dun musíte jet s klidnou hlavou, lehkým stylem, plynule klouzat.“

Rallye Dakar 2019
DatumTrasaMoto+quadAutoKamion
7. 1.Lima-Pisco331/84
8. 1.Pisco-San Juan deMarcona554/342
9. 1.San Juan de Narcona-Arequioa799/331
10. 1.Arequipa-Moquegua/Tacna511/352664/352
11.1.Moquegua/Tacna-Arequipa776/345714/452
12.1.volný den
13.1.Arequipa-San Juan de Marcona839/317810/291
14.1.San Juan de Marcona-San Juan de Marcona387/323
15.1.San Juan de Marcona-Pisco576/361
16.1.Pisco-Pisco410/313410/313408/311
17.1.Pisco-Lima358/112
Celkem 5541/28805603/29615601/2959

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Písek
Mig_35
| 2. 12. 2018
Podívaná to bude jistě zajímavá. Ale mám takový pocit, že v roce 2030 se to pojede na motocrossové trati... pořád to zkracují, mění, na poplatky už jim každý kašle...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku