Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Mustang Mach-E GT
Ford Mustang Mach-E GT
Ford Mustang Mach-E GT
Ford Mustang Mach-E GT
31 Fotogalerie

Překážkou je strach z nabíjení, ne z dojezdu, říká šéf Fordu o elektromobilech

Marek Bednář

Dnešní američtí zákazníci elektrických fordů nemají obavu z toho, jestli jim bude stačit dojezd, ale o to, jak bude fungovat nabíjení, jak odlišné bude od tankování benzínu. Elektromobilu se nechtějí přizpůsobovat, nýbrž ho zvažují podle toho, jak bude sedět jejich potřebám.

Na Týden aut v kalifornském Monterey se samozřejmě dá přiletět letadlem, či snad spíše soukromým tryskáčem, jste-li generálním ředitelem jedné z největších automobilek na světě. Jim Farley, šéf Fordu, však přijel elektrickým pick-upem F-150 Lightning napříč Kalifornií a Nevadou; Týden aut byl cílem jeho téměř 1800 km dlouhého roadtripu.

Proč to? Chtěl porozumět životu s elektromobilem, uvedl v rozhovoru pro youtubový kanál The Kilowatts. A zjistil, že před automobilkami stojí řada překážek souvisejících s tím, že se elektromobily pomalu začínají stávat mainstreamovým dopravním prostředkem místo hračky pro fanoušky.

Zjistil, že obava z toho, jestli bude dojezd vozu stačit, už není tak zásadní. „Co jsem viděl, byla obava z nabíjení,“ říká Farley. „Jak se v oblasti elektromobilů přesunujeme od nadšenců do mainstreamu, (…) dostáváme se k zákazníkům, kteří o tom moc neví a nemají mnoho zdrojů, odkud se o elektromobilech něco dozvědět,“ vysvětluje.

„Můžeme postavit aut, kolik chceme, můžou být ziskové, ale pokud lidé nebudou rozumět, jak si poradit s nabíjením, jak bude vůz zvládat chlad či tahání přívěsů,“ musíme se více snažit, dodává Farley.

Video placeholder
Ford F-150 Lightning Pro SSV (2023) B-Roll • Ford

U jednoho z velkých nabíjecích hubů v Kalifornii, kde zastavil, si všiml zajímavého rozdílu mezi řidiči tesel a řidiči elektromobilů jiných značek – v teslách lidé seděli a hleděli do mobilu, kdežto majitelé jiných aut stáli venku a debatovali. „Spousta lidí to třeba ještě nikdy nedělala, jsou na své první delší cestě,“ spekuluje o důvodu takového rozdílu Farley s tím, že řidiči tesel už dost možná mají tuhle fázi seznamování s novou technologií za sebou.

Řada soukromých zákazníků elektrických fordů, což v USA znamená modely Mustang Mach-E a právě F-150 Lightning, přichází ke značce nově. S nedávným snížením cen se tato auta také stávají dostupnými širšímu okruhu lidí, které automobilový svět zas tolik neznamená. A ti mají podle Farleyho naprosto jiné otázky na prodejce, než nadšenci.

„Lidé, kteří si ta auta kupují teď, jsou úplně jiní od lidí, kteří si je kupovali před rokem. A jejich otázky se mnohem více týkají základů,“ říká Farley. Zatímco někdo, kdo skutečně chce elektromobil, sám najde cestu přes překážky, které mu takové auto postaví do cesty, mainstreamový zákazník se bude ptát, jak takové auto bude pasovat k jeho potřebám. Nebude chtít měnit své návyky jen kvůli tomu, že si koupil auto s jiným pohonem.