Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Překážkou je strach z nabíjení, ne z dojezdu, říká šéf Fordu o elektromobilech

Marek Bednář
Diskuze (52)

Dnešní američtí zákazníci elektrických fordů nemají obavu z toho, jestli jim bude stačit dojezd, ale o to, jak bude fungovat nabíjení, jak odlišné bude od tankování benzínu. Elektromobilu se nechtějí přizpůsobovat, nýbrž ho zvažují podle toho, jak bude sedět jejich potřebám.

Na Týden aut v kalifornském Monterey se samozřejmě dá přiletět letadlem, či snad spíše soukromým tryskáčem, jste-li generálním ředitelem jedné z největších automobilek na světě. Jim Farley, šéf Fordu, však přijel elektrickým pick-upem F-150 Lightning napříč Kalifornií a Nevadou; Týden aut byl cílem jeho téměř 1800 km dlouhého roadtripu.

Proč to? Chtěl porozumět životu s elektromobilem, uvedl v rozhovoru pro youtubový kanál The Kilowatts. A zjistil, že před automobilkami stojí řada překážek souvisejících s tím, že se elektromobily pomalu začínají stávat mainstreamovým dopravním prostředkem místo hračky pro fanoušky.

Zjistil, že obava z toho, jestli bude dojezd vozu stačit, už není tak zásadní. „Co jsem viděl, byla obava z nabíjení,“ říká Farley. „Jak se v oblasti elektromobilů přesunujeme od nadšenců do mainstreamu, (…) dostáváme se k zákazníkům, kteří o tom moc neví a nemají mnoho zdrojů, odkud se o elektromobilech něco dozvědět,“ vysvětluje.

„Můžeme postavit aut, kolik chceme, můžou být ziskové, ale pokud lidé nebudou rozumět, jak si poradit s nabíjením, jak bude vůz zvládat chlad či tahání přívěsů,“ musíme se více snažit, dodává Farley.

Video se připravuje ...

U jednoho z velkých nabíjecích hubů v Kalifornii, kde zastavil, si všiml zajímavého rozdílu mezi řidiči tesel a řidiči elektromobilů jiných značek – v teslách lidé seděli a hleděli do mobilu, kdežto majitelé jiných aut stáli venku a debatovali. „Spousta lidí to třeba ještě nikdy nedělala, jsou na své první delší cestě,“ spekuluje o důvodu takového rozdílu Farley s tím, že řidiči tesel už dost možná mají tuhle fázi seznamování s novou technologií za sebou.

Řada soukromých zákazníků elektrických fordů, což v USA znamená modely Mustang Mach-E a právě F-150 Lightning, přichází ke značce nově. S nedávným snížením cen se tato auta také stávají dostupnými širšímu okruhu lidí, které automobilový svět zas tolik neznamená. A ti mají podle Farleyho naprosto jiné otázky na prodejce, než nadšenci.

„Lidé, kteří si ta auta kupují teď, jsou úplně jiní od lidí, kteří si je kupovali před rokem. A jejich otázky se mnohem více týkají základů,“ říká Farley. Zatímco někdo, kdo skutečně chce elektromobil, sám najde cestu přes překážky, které mu takové auto postaví do cesty, mainstreamový zákazník se bude ptát, jak takové auto bude pasovat k jeho potřebám. Nebude chtít měnit své návyky jen kvůli tomu, že si koupil auto s jiným pohonem.

Marek Bednář
Diskuze (52)

Doporučujeme

30. 8. 2023 10:12
Re: Re: I CEO Fordu může mít názor
Jj mám přímé porovnání s 1.5TSI v OIV (sice CNG 96kW), ale subjektivně je ta 1.4TSI lepší ;-)
30. 8. 2023 07:26
Re: Re: I CEO Fordu může mít názor
No Ty aby ses nepřidal :-[]
29. 8. 2023 22:09
Porovnání času na stanici
Běžné auto tankuji pár minut na 1000 km. Kolik hodin je třeba nabíjet na 1000 Km? U soukromého auta pokud bude mít každé auto na sídlišti zásuvku je to jedno. Přes noc se to nabije. Dálkových tras nad 300 Km je málo. Co když ale jedu na víkend někam na hory, kde není nabíječka? Jak se to řeší? Někdo se obětuje odveze auto do města, vrátí se busem/ taxíkem a pak běží za ostatními?

A co služební auta? Rozvoz zboží, pošty. Ti přece jezdí hromadu kilometru.
29. 8. 2023 21:49
Re: Re: I CEO Fordu může mít názor
Souhlas, mám 1.4 TSI v Leonu a je naprosto super. 1.5 TSI sice není špatná, ale tak povedená jako 1.4 TSI není....
29. 8. 2023 17:30
Re: I CEO Fordu může mít názor
nedal by som ani nahodou :) bezne tankujem ked mam nadrz na 40-50 %, 30 % je uplne "dno". ale chapem aj opacny "tabor". moja zena bezne tankuje ked ma v nadrzi cca 3-5l benzinu ( tiez jazdi SUV so 6 valcom ). stale cakam, kedy mi zavola, ze jej dosiel benzin aby som jej nejaky doniesol, ale pravdou je, ze k tomu este nikdy nedoslo :)