Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přepravovali jsme výbušniny: Oranžové (ne)bezpečí

Petr Barták
Diskuze (1)
Řídit auto a mít za zády metráky průmyslové trhaviny nebo střelného prachu – to zní jako práce pro opravdové dobrodruhy. Vyzkoušeli jsme, co vlastně přeprava výbušnin obnáší.

V areálu pražských barrandovských ateliérů máme dostaveníčko se speciálními auty, která mohou vozit trhaviny. Procházíme u řady červených vozů, ale speciály ne a ne najít. „Zvenku je prakticky nepoznáte, od ostatních náklaďáků se odlišují jen oranžovým značením,“ trochu nás zklame Petr Vysloužil, technik firmy Flash SFX, přepravující výbušné náklady. Když jsou vozy prázdné, oranžové tabulky a bezpečnostní značky musejí být zakryté. Proto jsme hledali marně. A jak tedy takové auto v provozu poznáme? „Při přepravě nebezpečného nákladu jsou na přídi a zádi oranžové tabulky, které doplňují na obou bocích a zádi bezpečnostní značky – čtverce stejné barvy s vybuchující koulí a označením podtřídy nebezpečnosti trhaviny postavené na vrchol,“ vysvětluje striktní pravidla značení těchto vozů Pavel Konečný, bezpečnostní poradce na přepravu nebezpečných věcí ze společnosti M Konzult.

V útrobách

Odlišnosti se skrývají v detailech, a to uvnitř vozů. Každý musí mít zesílenou konstrukci, odpojovač akumulátoru a speciální elektroinstalaci v nevýbušném provedení, aby se vyloučilo riziko krátkého spojení, jiskření a podobně. Proto musejí být vozy vybaveny i protismykovou podlahou a upevňovacími oky na stěnách. Větší sedmitunové Iveco Daily je vybaveno prachotěsnou dvouplášťovou izotermickou nástavbou, která brání přehřívání

nákladu, klasický dodávkový Ford Transit pak má jen hliníkovými plechy a kotevními pásy obložené vnitřní stěny. „Je to kvůli eliminaci posunu nákladu, samotná přeprava je bezpečná,“ mírní naše obavy Vysloužil.

Kde se tedy skrývá nebezpečí? „V provozu jen od ostatních řidičů, kteří nerespektují nebo v horším případě ani nemají potuchy o označení nebezpečného nákladu,“ vysvětluje technik s tím, že při řízení musí hodně předvídat. „Nejvyšší opatrnosti je třeba především při nakládce a vykládce. Striktně se dodržují především manipulační pravidla, všechno musí být jen ve schválených a označených obalech. Platí také absolutní zákaz kouření, a to i elektronických cigaret,“ přibližuje bezpečnostní poradce.

Iveco Daily 70C17 - Skříňová nástavba na převoz výbušnin
Objem motoru 2998 cm3
Maximální výkon 125 kW při 3500 ot./min
Převodovk a manuální
Nejvyšší rychlost 90 km/h s omezovačem
Délka x šířka x výška 8050 x 2320 x 3450 mm
Rozvor 4750 mm
Nejvyšší povolená hmotnost 7000 kg
Cena vozidla včetně DPH 1,4 milionu Kč

Jak vypadá nakládka?

Odpovědnost za přepravu i nakládání nese řidič. I když mu zboží může naložit fi rma, nejčastěji si to zajišťuje sám. „Výbušniny se převážejí ve speciálně schvalovaných lepenkových bednách nebo plastových sudech,“ říká Vysloužil. Každá výbušná látka má navíc svá specifika, která je třeba při manipulaci dodržet. Například průmyslové trhaviny jsou podle něj bezpečné, samy o sobě nevybuchnou ani od otevřeného ohně. Jen musejí být striktně odděleny od rozbušek. To při přepravě černého prachu, který je například součástí ohňostrojů, je potřeba dávat větší pozor. Tady by stačila jiskřička, i proto je všechno důkladně zabaleno. Takže všechno pomalu a s rozvahou.

A jak dlouho trvá naložení? „Je to individuální. Některé zboží můžeme dávat do auta po paletách, desítku jich tam máme za dvacet minut,“ vysvětluje technik. Jindy je to ale po bednách a to trvá výrazně déle.

Naše nakládka ohňostroje pro brněnské slavnosti čítá asi dvě tuny petard a světlic na čtyřech paletách, další obsahují kabeláž a stojany na odpalovací zařízení. Ještě pořádně utáhnout popruhy do ok, abychom zajistili náklad proti posunu, a můžeme vyrazit. Cestu do Brna víkendovým provozem na D1 pak Vysloužil odhaduje na 2,5 hodiny.

Na cestě

Dnes vezeme ohňostroj, avšak auto podle řidiče také slouží k transportu trhavin do lomů nebo na stavby silnic či pyrotechnických efektů pro film nebo hudební koncerty. Na každou cestu musí mít řidič originální povolení Českého báňského úřadu a během cesty dodržovat pravidla nákladní přepravy – tedy čtyřhodinovou dobu řízení i bezpečnostní přestávky. Odstavit auto ale nesmí na velkých parkovištích u obchodních center ani v podzemních garážích. „Vjet nelze ani do tunelů v Praze, takže třeba v Blance na vůz s oranžovým označením nenarazíte,“ vysvětluje Konečný. Ostatní podzemní komunikace jim ale zapovězeny nejsou, takže třeba na Pražském okruhu je potkat můžete.

Ford Transit 350 - Dodávka na převoz výbušnin
Objem motoru 2198 cm3
Maximální výkon 92 kW při 3500 ot./min
Převodovka manuální
Nejvyšší rychlost 150 km/h
Délka x šířka x výška 6505 x 1999 x 2623
Rozvor 3750 mm
Nejvyšší povolená hmotnost 3500 kg
Cena vozidla včetně DPH 800 000 Kč

Bezpečí především

I když je šofér školený a dokáže předvídat, problémy číhají třeba při hromadné kolizi nebo požáru. I proto na každou přepravu výbušnin dohlíží policie.

„Dobu a trasu transportu i kontakty na řidiče jim hlásíme, kromě občasných kontrol na silnici o nich ale ani nevíme,“ popisuje Vysloužil. „Jakmile však vůz sjede z trasy nebo neplánovaně stojí, už volají a chtějí vysvětlení,“ dodává technik s tím, že pohyb vozidla zřejmě policie sleduje přes lokátor GPS. Pídíme se po podrobnostech na policejním prezidiu, které sice monitoring přepravy potvrzuje, ale detaily už nesděluje. „Je to z bezpečnostních důvodů,“ omlouvá se mluvčí policie Markéta Janovská.

Je znát, že řidič své práci opravdu rozumí, jede klidně a ještě občas upozorní na riskantní manévr jiného šoféra. I časový odhad dojezdu do Brna byl správný. Inu, profík je profík.

Kdo smí za volant?

Řidič musí být starší 18 let, mít příslušné řidičské oprávnění, školení na přepravu nebezpečných věcí (ADR), ale také speciální kurz na přepravu výbušnin. Úplně poprvé je čtyřdenní a zakončený zkouškou před zkušebním komisařem ministerstva dopravy – celkem vyjde na 7100 Kč. Základní kurz ADR stojí 4100 Kč, dalších 3000 Kč pak specializační školení na výbušné látky a předměty. Certifikát je platný pět let, pak se znovu obnovuje v třídenním kurzu. Šoférů s takovou specializací je v Česku okolo tří stovek.

Víte, že…

… výbušných látek a předmětů přepravovatelných autem je 373 druhů? Označují je čísla UN 0.004 až 0.509.

… když trhaviny jedné zakázky transportuje více vozidel, musejí být v provozu od sebe vzdáleny minimálně 50 metrů?

… přestože se přeprava pyrotechniky odehrává celoročně, hlavní sezona je od dubna do září a pak na přelomu roku?

… auta se řadí do dvou kategorií? EX/II jsou většinou dodávky N1 bez výraznějších změn. Vozidla třídy EX/III už podléhají větším úpravám, zejména vnitřních prostor – obvykle spadají do kategorie N2, vozy nad 3,5 tuny.

… když se přepravuje více než tuna výbušnin, musí ji vézt vozidlo kategorie EX/III, i kdyby ji zvládlo i menší auto? Je to kvůli bezpečnosti.

… kdyby došlo k požáru vozidla, smí posádka hasit pouze vozidlo? Zkrotit oheň v nákladovém prostoru je věcí hasičů.

… na každý transport, kterých se odehraje asi 10.000 ročně, vydává povolení Český báňský úřad? Povolení jsou vystavena buď na opakované, nebo jednorázové jízdy.

Petr Barták
Diskuze (1)
24. 7. 2016 17:38
Mazec...
Takhle nejak podobne by problematiku ADR popsal muj osmilety syn. Oranzove ctverecky a udiv,co ma na korbe...

Vazena redakce, vy jste komici, to svet nevidel... Neco o skodovce by nebylo? To by bylo snad i zajimavejsi...