Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přídavné pohony předních kol: Automatické zuby od Volvo Trucks

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Volvo Trucks vyvinulo speciální řešení přídavného pohonu, který kombinuje spojovací hřídel s nízkým jízdním odporem.

Švédský výrobce na rozdíl od značek MAN, Mercedes-Benz a Renault Trucks šel k dosažení přenosu točivého momentu na přední kola bez velké zátěže stálého pohonu jinak. Výsledkem se stalo automatické připojení točivého momentu na přední nápravu tzv. přes železo (spojovacím hřídelem), což má za výhodu možnost přenést na přední kola celý točivý moment motoru bez časového omezení. V čem se však řešení Volva liší od stálého pohonu?

Přiřazení spojovací hřídele se totiž děje automaticky v případě prokluzu přímo hnaných kol. Jak je možné při plném tahu motoru zasadit do sebe ozubení diferenciálu a předního spojovacího hřídele, a tak během jízdy samočinně připojit pohon předních kol?

Řešení je tvořeno softwarem připojeným ke snímačům otáček, který sleduje a ovládá pohon kol. Pokud zadní kolo začne prokluzovat, pohon se automaticky přepne na přední kola, aniž by vozidlo ztratilo záběr nebo zpomalilo.

Svorková spojka aktivuje pohon předních kol během poloviny sekundy. Tato spojka je lehčí a jednodušší než tradiční spojka používaná ve vozidlech s trvalým pohonem všech kol.

Pokud se vozidlo pohybuje po velmi náročném terénu, je možné ručně uzamknout ostatní diferenciály vpředu i vzadu. Automatické řízení trakce zajišťuje optimální výběr pohonu náprav a usnadňuje tím práci řidiči, který se v náročném terénu stavebního sektoru může více věnovat dalším skutečnostem. Automaticky přiřaditelný pohon předních kol je tedy schopný na rozdíl od hydrostatických pohonů jiných značek přenést teoreticky veškerý točivý moment motoru.

Nevýhodu tvoří samozřejmě větší hmotnost a menší rejd předních kol omezený pohonem přes homokinetické klouby. Řidič ale může využívat výhod pohonu po libovolně dlouhou dobu. Jelikož automaticky přiřaditelný pohon předních kol bývá aktivován jen v nezbytných případech, dochází u něj na rozdíl od trvalého pohonu k menšímu opotřebení hnacího ústrojí a velké úspoře paliva i pneumatik.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
17. 3. 2017 09:09
Chyby v článku
Citace:" ... automatické připojení točivého momentu na přední nápravu tzv. přes železo (spojovacím hřídelem)...má za výhodu možnost přenést na přední kola celý točivý moment motoru ..."
Nesmysl, to by bylo žalostně málo. Momenty na hnacích nápravách jsou běžně mnohonásobně větší než moment motoru. Točivý moment motoru končí už na hnací hřídeli převodovky.

Citace:" ... Tato spojka je lehčí a jednodušší než tradiční spojka používaná ve vozidlech s trvalým pohonem všech kol..."
Nesmysl, vozidla s trvalým pohonem všech kol žádnou připojovací spojku nemají. Se spojkou by to nebyl trvalý pohon