Přílišná závislost na autě činí lidi nespokojenými, říká studie
Kdo musí jet autem, kdykoliv vykročí z domu, je podle studie méně šťastný, než ten, kdo může jít do práce či na nákup pěšky. Obecně však Američané vlastnící auto jsou šťastnější, než ti bez auta.
V závislosti na tom, kde člověk žije, se různí jeho potřeba používat automobil. Kdo bydlí ve větším městě, dost možná se bez auta úplně obejde, naopak kdo žije na venkově, automobil může být naprostá nutnost. A právě to, jak moc člověk spoléhá na automobil, podle studie Arizonské státní univerzity ovlivňuje pocit štěstí v životě.
Data se týkají pochopitelně Spojených států, jejichž občané patří k nejvíce na autech závislým lidem na světě kvůli svým urbanistickým řešením i poddimenzované hromadné dopravě. 92 % domácností tam vlastní auto a 87 % lidí jezdí svým autem denně. Studie zjistila, že existuje moment, v němž více řízení z nutnosti znamená nižší pocit štěstí.
„Závislost na autě má efekt prahu – používání auta jen někdy zvyšuje spokojenost se životem, ale když musíte jezdit výrazně víc, respondenti vykazují nižší úroveň životního štěstí,“ říká Rababe Saadaouiová, expertka na městské plánování a vedoucí autorka studie.
Výzkumníci získali svá data z online dotazníku z listopadu 2022, který se věnoval širšímu rozpětí témat včetně zájmu o život bez auta, výběru lokality a typu bydlení, volbám stran dopravy, vzorcům dojíždění, spokojenosti se svým životem a demografických charakteristik.
Výsledky tak jsou „jen“ nově nalezenou souvislostí jednotlivých dílků staršího výzkumu; vycházejí z těch odpovědí, které jsou pro tuto oblast relevantní. Autoři studie mezi nimi hledali nějakou souvislost při zahrnutí demografických dat jako příjem, rodinný stav, rasu či případné postižení.
„Někteří lidé řídí hodně a jsou s tím spokojení, ale pro jiné je to velké břímě,“ cituje Saadaouiovou web novin The Guardian, který o výsledcích zpravuje. „Studie nemá za cíl říkat lidem, aby zcela přestali jezdit auty, ale řešení může být v tom, najít nějakou rovnováhu,“ dodává, ale připouští, že řada lidí nemá na výběr.
Závěry studie „naznačují, že plánovači a lidé, kteří činí rozhodnutí, by měli podporovat multimodalitu a takové vzorce využití půdy, které mohou pomoci snížit závislost na automobilu a její potenciální negativní efekt na subjektivní štěstí“, stojí v abstraktu.