Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si Renault 4 v obrovské galerii, než vzpomínky zakalí elektrický nástupce

Filip Melich
Diskuze (2)

Než se příští týden představí koncept elektrického crossoveru, který má být znovuzrozeným Renaultem 4, připomeňte si původní model ve velké galerii.

Jedno z nejprodávanějších aut historie se vrací v rámci snahy Renaultu usnadnit nám přechod k elektromobilitě. Francouzská automobilka vsadila při elektrifikaci na nostalgickou notu a kromě Renaultu 5 plánuje i návrat Renaultu 4. Čtyřka se nejprve představí jako koncept, a to již příští týden v pondělí. Než se tak stane, pojďme si ve velké galerii připomenout původní R4.

Renault 4 není jen jedním z nejprodávanějších aut historie, ale také jedním z nejdéle prodávaných v jedné generaci, je považován za první hatchback a v nabídce Renaultu se stal prvním rodinným vozem s pohonem předních kol. Renault 4 byl představen v roce 1961 a na mnoha místech na světě postupně vznikal až do roku 1994. Za tu dobu vzniklo přes osm milionů exemplářů.

Video se připravuje ...

Francouzská ikona vznikla jako nástupce modelu 4CV, který měl ještě motor vzadu a pohon zadních kol. Od něj si také na začátku vypůjčila motory a převodovky. Zároveň R4 vznikla jako konkurent podstatně dříve představeného (a zastarávajícího) Citroënu 2CV, u nějž se inspiroval jeho klady a zároveň sliboval eliminovat jeho nevýhody. To znamená, že Renault 4 byl všestranný, prostorný, dostupný, jednoduchý a trvanlivý. Oproti 2CV nabídl prakticky bezúdržbové zavěšení kol, výkonnější motory a lepší jízdní výkony na silnici.

Hmotnost kompaktního (3,66 m x 1,49 m x 1,47 m) Renaultu 4 s polosamonosnou karoserií na plošinovém rámu se v průběhu let a v závislosti na provedení pohybovala mezi 600 a 750 kilogramy. Zajímavostí vozu byl také odlišný rozvor na levé (2,40 m) a pravé straně (2,44 m), což údajně nemělo žádný nepříznivý vliv na jízdní vlastnosti.

V roce 1961 se Renault 4 představil se čtyřválcem OHV o objemu 747 cm3 (později převrtán na 782 cm3) a výkonu 18 kW (24 k), podélně uloženým za přední nápravou. Od téže jednotky v Renaultu 4CV se lišil především uzavřenou chladicí soustavou a díly adaptovanými pro uložení motoru vepředu. Společně s Renaultem 4 se představilo jeho levnější provedení se slabším motorem 603 cm3 (17 kW/23 k). Pod názvem Renault 3 se pro nezájem zákazníků prodávalo jediný rok.

Na přelomu let 1962 a 1963 se pod přední kapotou objevil čtyřválec o objemu 845 cm3 z Renaultu Dauphine o výkonu 20 kW (27 k). Později se do přídě nastěhoval také čtyřválec o objemu 1.108 cm3 (25 kW/34 k), původem například z Renaultu 8. Menší verze téhož motoru dostala objem 956 cm3 a v druhé polovině 80. let nahradila jednotku 845 cm3.

Přestože k tomu nebyl původně určen, v průběhu času se Renault 4 objevil také v motorsportu. Renault 4 si dokonce oblíbil také Pablo Escobar, který se v něm objevoval jak na silnicích, tak na závodních tratích. Kromě toho vznikla celá řada karosářských provedení, od užitkových po volnočasová, stejně jako verze s pohonem všech kol.

Renault 4 byl vskutku univerzálním vozem s obrovskou popularitou, na níž chce automobilka navázat. V rozsáhlé galerii tohoto článku si připomeňte, čím model byl a co představoval, než se příští týden v podobě konceptu představí jeho moderní pojetí. O tak dostupné a univerzální auto již určitě nepůjde.

Filip Melich
Diskuze (2)

Doporučujeme

11. 10. 2022 16:01
Re: Tentokrat dobry titulek.
...a znemožnit. Individuàlní doprava má být v budoucnu podle ekoteroristů jen pro bohaté! :-O :-O :*) :no:
Avatar - Ja Prvni 123
11. 10. 2022 13:08
Tentokrat dobry titulek.
Nez vzpominky zakali eltricky nastupce.

O tom to presne je: R4 byla produktem doby, kdy se hledal zpusob, jak lidem umoznit individualni prepravu.
Elektromobilita je nastroj, jak jim to znechutit.