Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nissan Leaf
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
31 Fotogalerie

Příští Nissan Leaf bude vznikat v Británii, i když je to drahé

Marek Bednář

Britský výrobní závod Nissanu prochází transformací za 58 miliard korun, aby bylo snazší zde stavět elektromobily. Navzdory vysokým nákladům ho automobilka nechce zavřít.

Když kdysi přišel na trh, patřil k prvním komerčně dostupným elektrickým autům. Jednak proto, a jednak kvůli svému kontroverznímu designu se v očích leckoho stal ztělesněním odporu k elektromobilům. V současnosti je na spadnutí odhalení jeho třetí generace, v níž se stane crossoverem místo hatchbacku. Řeč je o Nissanu Leaf.

Jeho výroba začala v říjnu 2010 v Japonsku, od roku 2013 se vyrábí v Sunderlandu na východním pobřeží Anglie, mimo jiných míst. Právě tuhle továrnu v současnosti Nissan přebudovává v rámci investice dvou miliard liber (58,07 miliardy korun); mimo jiné přibude zcela nová linka na instalaci baterií.

V Sunderlandu se zrovna začal vyrábět faceliftovaný qashqai a již déle tu vzniká model Juke. Nissan se zařekl, že bude i nadále vyrábět auta ve Velké Británii, ovšem toto odhodlání „není bez překážek“, alespoň podle místního šéfa výroby Alana Johnsona.

„Dokážeme tak tak ospravedlnit zdejší pokračování výroby, ale není to snadné, je to opravdová výzva,“ cituje ho britský magazín Autocar. Konkrétně jde, jako obvykle, o peníze – Nissan musí významně šetřit a zefektivňovat výrobu, aby nebyla ztrátová.

Video placeholder
Jak se vyrábí Nissan Leaf? • Zdroj: Nissan

„Když jde o konkurování jiným zemím, ve Velké Británii je řada překážek,“ říká Johnson. Problematické je optimalizování dodavatelských řetězců i nejistota po stránce regulací, ale nejnáročnější to je s cenami energií. „U něčeho platíme dvojnásobek toho, co je běžné v kontinentální Evropě,“ což zvyšuje náklady na výrobu a snižuje marži na každém prodaném autě, řekl Johnson.

Proto se britská výrobní divize automobilky snaží získat energii z místních obnovitelných zdrojů. Zhruba 20 % z celkové spotřeby elektřiny dodávají vlastní větrné a solární elektrárny a fabrika chce tento podíl zvednout až na 100 %, ale zatím neřekla, do kdy toho chce dosáhnout.

A proč prostě místní fabriku nezavře, když je její provoz drahý? Nejde vždy jen o peníze, zdá se. „Máme tu přínosy. Nejsou to jen závody, ale i lidi,“ odpovídá Johnson. Britská vláda sice k oné miliardové modernizaci finančně nepřispěla, ale jinde jakousi podporu poskytla, což „pomohlo těmto projektům dostat se nad čáru“.

Součástí transformace sunderlandského závodu je také výstavba výrobny baterií pro novou generaci leafu. Třetí taková továrna je v plánu nedaleko a obě povede společnost Envision, čínský partner Nissanu. Dosavadní montážní linka baterií pro leaf se přebudovává na výrobu elektrického juku, který by měl přijít na trh kolem roku 2027.

Nissan tuto továrnu otevřel v roce 1984 zejména pro model Bluebird. Podle Guye Reida z místního závodu je třeba zásadních změn, aby bylo možné vyrábět i elektromobily na lince, která přes třicet let chrlila konvenční auta. Je například nutné vyměnit i unašeče rozpracovaných aut, protože ty dosavadní nezvládnou těžší elektromobily.

Součástí změn je samozřejmě také školení zaměstnanců. „Musíme zlepšit schopnosti celé továrny. To představuje své vlastní výzvy. Udržíme si reputaci kvality,“ říká šéf továrny Adam Pennick. Přidaná výroba elektromobilů bude znamenat také větší počet vyrobených aut, díky čemuž má stoupnout počet zaměstnanců nejen přímo, ale i v subdodavatelských řetězcích; fabrika má vyrábět až 300 tisíc aut ročně.

Pokud všechno půjde hladce, zkušební výroba má začít letos v srpnu a první leafy nové generace mají sjíždět z místní linky někdy v březnu příštího roku. To znamená, že koncem roku 2024 by mohl Nissan konečně tento malý elektromobil odhalit veřejnosti.