Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč mizí mladé ojetiny z Česka za hranicemi? Šrot sem, zánovní ven!

David Šprincl
Diskuze (614)

Vozový park v Česku stárne a nijak tomu nenapomáhá situace na trhu ojetin. Zatímco směrem k nám míří neprodejné polovraky, mírně ojetá auta mizí za hranice. Proč? A kam se můžete vydat pro auto, které chcete?

Podobně žehrajících telefonických dotazů, e-mailů a dopisů se nám scházejí na podzim desítky. „Hledám v bazaru zánovní citigo, ale nenacházím ani jedno. Přitom týden co týden vídám kamion s ojetými škodovkami, jak míří do Německa,“ napsal nám minulý týden Štěpán z Teplic.

Čtyři z pěti fabií jedou ven

Aby je taky nepotkával! Jak ukazuje tabulka, kterou jsme sestavili s pomocí AAA Auto, patří lehce ojeté škodovky k vůbec nejvyváženějším modelům na trhu.

Třeba s rokem výroby 2015 šlo letos z nejznámějšího českého bazaru na export přes 70 % citigo, octavií i yeti. Ještě vyšší číslo – přes 80 % – vykazují statistiky u fabie. A roomstery roku výroby 2015 putovaly z AAA Auto za hranice dokonce úplně všechny!

„Ano, je to tak. U ročníku 2015 opravdu existují ojetá auta, která šla od nás na export všechna. Vězí za tím fakt, že někteří velcí odběratelé si tyto zánovní vozy objednají a my je pak na zakázku sháníme po jednotlivých kusech v Česku. Takže bazarovou realitu ve smyslu retail versus export to třeba ve zmíněném případě roomsterů tak úplně neodráží,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA Auto.

Ale pozor! Stačí se podívat na bazarový hit zvaný Fabia. Jen z „áček“ v necelých dvou posledních letech vyvezli za hranice ke čtyřem stovkám zánovních fabií. V cizině ale z AAA rovněž skončilo přes sto kusů takových modelů s roky výroby 2014 a 2015, jako jsou Hyundai i30, Volkswagen Golf, Peugeot 208, Nissan Qashqai či Renault Clio.

svetmotoru bazar svetmotoru bazar

Nakupují Němci i Rusové

Kdo má tento houfný export žádaných aut v pažích? „Nakupují zde především dealeři nových vozů, kteří si tím doplňují nabídku předváděcích a referentských aut. O ta je totiž na zahraničních trzích tradičně velký zájem,“ upozorňuje Jindřich Topol.

Hlavní roli samozřejmě hraje cena. „Jde o důsledek devalvace koruny, ale také zpožděný efekt minulé ekonomické krize, která utlumila prodeje nových aut. Tím pádem je po pár letech na trzích nedostatek mladých ojetin. V Česku tak nyní nakupují významní obchodníci s ojetinami z Německa, Francie, Holandska, Belgie, Dánska, ale i Finska nebo Ruska. Dokonce jsme prodávali auta i do Izraele či některých afrických států,“ prozrazuje Topol.

Nejlevněji? Přece u nás!

Velký vliv na skutečnost, že Česko nyní patří v Evropě k zemím s vůbec nejnižšími cenami nových i ojetých aut, má konkurenční boj značek z posledních měsíců.

„Dobře si pamatuji dobu před několika lety, kdy se i českým zájemcům vyplatilo kupovat některé modely v autosalonech na západ od našich hranic,“ vzpomíná Lukáš Vácha, analytik společnosti Conseq Investment Management. „To už dnes rozhodně neplatí. V letech 2010 až 2013, kdy se ekonomice příliš nedařilo a prodeje nových aut v tuzemsku začaly ztrácet dynamiku, rozpoutali obchodníci zejména některých francouzských a korejských značek nefalšovanou cenovou válku a doslova si vyzmizíkovali své marže. Byť s postupující konjunkturou – letos se prodá téměř o třetinu více nových aut než před dvěma lety – ceny trochu rostou, stále platí, že v současnosti udělají i čeští zákazníci nejvýhodnější nákup doma,“ rozebírá Lukáš Vácha.

Třicet ukázek: kolik procent mladých ojetin mizí za hranice?
Rok výroby 2010 2011 2012 2013 2014 2015
Audi A3 38 % 32 % 70 % 90 % 88 % -
Hyundai i20 4 % 14 % 17 % 32 % 52 % 77 %
Hyundai i30 4 % 8 % 28 % 50 % 64 % 58 %
Hyundai i40 - 13 % 33 % 40 % 59 % 100 %
Hyundai ix20 22 % 40 % 49 % 60 % 68 % 96 %
Hyundai ix35 12 % 29 % 38 % 54 % 60 % 39 %
Kia Cee’d 8 % 13 % 21 % 45 % 67 % 63 %
Kia Rio 3 % 18 % 33 % 35 % 67 % 76 %
Kia Sportage 9 % 17 % 20 % 51 % 68 % 36 %
Kia Venga 26 % 27 % 33 % 73 % 83 % 82 %
Mazda 3 13 % 18 % 36 % 44 % 41 % 71 %
Nissan Qashqai 10 % 24 % 25 % 42 % 93 % 75 %
Opel Meriva 8 % 13 % 0 % 33 % 63 % 88 %
Opel Zafira Tourer - - 30 % 73 % 69 % 58 %
Peugeot 208 - - 35 % 53 % 85 % 95 %
Peugeot 308 4 % 6 % 6 % 50 % 98 % 25 %
Renault Captur - - - 71 % 86 % 94 %
Renault Clio 10 % 11 % 33 % 40 % 81 % 94 %
Renault Megane 10 % 19 % 17 % 20 % 69 % -
Suzuki Swift 0 % 15 % 32 % 50 % 60 % 94 %
Škoda Citigo - 67 % 22 % 50 % 50 % 71 %
Škoda Fabia 7 % 10 % 22 % 56 % 65 % 81 %
Škoda Octavia 4 % 8 % 16 % 40 % 52 % 70 %
Škoda Rapid - - 0 % 23 % 10 % 15 %
Škoda Roomster 7 % 18 % 39 % 57 % 63 % 100 %
Škoda Yeti 9 % 25 % 27 % 40 % 80 % 72 %
Toyota Yaris 15 % 18 % 45 % 61 % 78 % 100 %
VW Golf 5 % 9 % 35 % 75 % 88 % 68 %
VW Polo 12 % 25 % 42 % 59 % 88 % 86 %
VW Tiguan 16 % 21 % 49 % 40 % 71 % 100 %
Tabulka ukazuje procentuální podíl exportu na celkových prodejích daného modelu s daným rokem výroby v AAA Auto. Jde o statistiku z období 2014-2015.

Jsou stará auta takovým zlem?

Horší je, že uvedený hromadný vývoz zánovních ojetin doprovází neutuchající dovoz extrémně starých. V cizině je nikdo nechce, takže brnkají na českou psychiku nízkými cenami. Ty ostatně být vysoké ani nemohou, když si připočteme vše, co se s dovozem těchto aut na hranici životnosti pojí. Vždyť dovozní a registrační poplatky u nich přesahují 15.000 korun.

„Neustálé stárnutí vozového parku Česka je realitou i navzdory statisticky rostoucím prodejům nových aut. Jednak je zřejmé, že část těchto vozů nejpozději po roce či dvou mizí na Západ. Zadruhé v posledních letech opět narůstá dovoz aut starších deseti let, a to i navzdory nevýhodnému kurzu koruny vůči euru. Je pravděpodobné, že za tím musí často být i nekalé praktiky, aby se dovozcům i s takto nepříznivým směnným kurzem dařilo na dovezených ojetinách v Česku profi tovat,“ pojmenovává hlavní příčiny Jindřich Topol.

Omezovat reexporty zánovních aut, kvůli kterým mizí z Česka mladé ojetiny, je na volném evropském trhu podle manažera největšího českého bazaru z principu kontroverzní. „A legálně tomu bránit patrně nelze. Pro omlazení vozového parku bude potřeba přistoupit k regulaci dovozu starých ojetin do Česka. Vzhledem k tolik diskutované kauze Dieselgate je však namístě otázka, jestli třeba deset patnáct let staré ojetiny, jejichž dovoz by se omezil nebo jimž by se například znesnadnil přístup do center měst, jsou pro životní prostředí opravdu tak hrozivé zlo, jak se nám politici a ekoaktivistické organizace budou snažit namluvit,“ klade si zajímavou otázku Jindřich Topol.

Víte, že...

… zatímco v roce 2010 tuzemsko opustilo jen 26.000 ojetin, loni už 63.000 a letos jejich počet podle odhadů expertů přesáhne 90.000?

… masivní odvoz méně ojetých vozů z tuzemska se odehrává od chvíle, kdy centrální banka oslabila kurz české měny vůči euru o dvě koruny?

… loni vývoz ojetin z Česka vzrostl o 25 %, letos se očekává skok dokonce o 45 %?

… z ciziny jsou v Česku nejvíc poptávány vozy do tří let stáří a sta tisíc ujetých kilometrů?

… srovnáním totožných či podobných aut na německém a českém webu s ojetinami vychází průměrná cena v zahraničí o více než 40.000 korun vyšší?

… jen největší český bazar AAA Auto exportuje na západoevropské trhy kolem šesti tisíc vozů ročně?

… další velký bazar Auto ESA kvůli zvýšené poptávce sestavil nové exportní oddělení? To obchoduje především se zákazníky z Německa, Francie a Nizozemska.

Oko bere aneb 21 nejžádanějších ojetin v ČR

Ten rozdíl bije do očí a na faktu, že nejlepší auta mizí do ciziny, má jistě také vliv: kultura prodeje ojetin je u domácích koncových zákazníků úplně jiná než u zahraničních kupujících. „Čech je obecně mnohem podezíravější a nedůvěřivý. I u dvouleté ojetiny v tovární záruce často vyžaduje kontrolu

vozu v autorizovaném servisu, pak na auto většinou složí zálohu a v některých případech se na něj poté přichází do bazaru podívat klidně několikrát znovu, třeba v doprovodu rodiny či známých. Proti tomu však rozhodně nemůžeme nic namítat. Naopak. Takto zodpovědný přístup v dnešní bazarové džungli nelze než ocenit,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA Auto. Zahraniční, většinou profesionální obchodníci nakupují v Česku více kusů najednou a leckdy ani auto nechtějí či spíš nepotřebují fyzicky vidět. „To považuji za hlavní rozdíl. Na Západě je to při takzvaném B2B obchodování, například aukci, jev zcela běžný. Nějakou dobu trvalo, než jsme se tomu naučili přizpůsobit,“ přiznává Topol. „V některých případech, hlavně u stabilních odběratelů, postačí poslat detailní fotky případných poškození a popsat technický stav. Po vyjednání velkoobchodní prodejní ceny zaplatí klient na dálku a pro auta posílá kamion nebo menší odtahovku,“ popisuje běžnou praxi manažer AAA Auto.

V menší míře v Česku nakupují i koncoví zákazníci ze zahraničí. „U nich se nákupní chování od české klientely až tak moc neliší. Snad až na to, že principiální tlak na slevu u nich nebývá tak velký jako u českých kupujících. Kdo totiž v posledních letech kupoval auto na Západě, ten ví, že uhádat výraznější slevu je dost těžké. Tamní klientela už není příliš zvyklá trvat na slevě bez jakýchkoliv objektivních důvodů, jako jsou předpokládané opravy na autě či nutnost dokoupit potřebné příslušenství,“ uzavírá Jindřich Topol.

21 nejžádanějších ojetin v ČR
1. Škoda Fabia
2. Škoda Octavia
3. Volkswagen Golf
4. Škoda Rapid
5. Škoda Yeti
6. Hyundai i30
7. Škoda Roomster
8. Kia Sportage
9. Hyundai ix35
10. Nissan Qashqai
11. Kia Cee‘d
12. Škoda Citigo
13. Hyundai ix20
14. Opel Zafira Tourer
15. Volkswagen Polo
16. Audi A3
17. Volkswagen Tiguan
18. Opel Meriva
19. Volkswagen Passat
20. Ford Focus
21. Opel Mokka

Pohled analytika: Lukáš Vácha, Conseq Investment Management

V posledních letech došlo v Česku k výraznému zlevnění aut v eurovém a korunovém vyjádření. Jako podstatný faktor vidím konkurenční boj mezi prodejci jednotlivých značek. Atraktivitě pro zahraniční „eurové“ zákazníky přispěla i oslabující česká měna, která by sama o sobě měla auta v korunovém vyjádření adekvátně zdražit. Nicméně dealeři se neodvážili její vliv promítnout do ceny auta naplno, aby nepřišli o domácí zákazníky. Příznivá cena nových aut pak logicky ovlivňuje ceny ojetin, které se tak stávají zajímavým vývozním artiklem. Zejména když kupující posuzují jejich cenu právě v silném euru, proti kterému koruna ztratila z úrovní let 2010 a 2011 přibližně deset procent. V budoucnu však zájem o české ojetiny ze zahraničí pravděpodobně ochabne. Jakmile dojde napřesrok k ukončení přísného měnového režimu ČNB a koruna opět posílí, auta v eurovém vyjádření zdraží a nebudou pro zahraniční kupce už tolik atraktivní.

Bazar vyváží do Izraele i na Pobřeží slonoviny

Pro někoho to může znít jako vtip, ale o žádné scifi nejde. Ojetá auta míří z českého trhu i na jiné kontinenty než evropský. Cizincům se vyplatí poslat do Prahy kamion pro škodovky z Izraele, některá auta končí až u rovníku. „Třeba afričtí odběratelé mívají zájem hlavně o starší toyoty. Corollu, Avensis, RAV4. Zajímají je výhradně benzinové motory a ideálně s automatickou převodovkou. Většinou jde o starší kusy v cenové relaci do dvou set tisíc. Čím levnější, tím lepší. Obvykle bez ohledu na vzhled, hlavně že to jezdí a brzdí,“ směje Jindřich Topol, manažer výkupu bazaru AAA Auto. Ten na Pobřeží slonoviny prodal třeba i několik Smartů Fortwo. „Izraelský velkoobchodník u nás zase nakoupil najednou dvacet kusů Škody Rapid. Zatímco třeba Octavie II 1.6 TDI zaujaly taxislužbu z Řecka,“ prozrazuje Topol.

Některá speciálnější auta jsou podle něj pro export z Česka jako dělaná. „Třeba v uplynulých třech letech prošlo našimi autocentry více než třicet ojetých Porsche 911 a až na pár výjimek se všechna prodala na Západ. To obecně platí pro většinu sportovních nebo luxusních modelů ve vyšších cenových relacích. Auta s prodejní cenou nad milion korun prakticky vždy oceňujeme tak, aby byla cenově výrazně výhodná pro zahraniční kupce. Potenciál prodeje v rámci Česka je totiž u těchto modelů podle našich zkušeností mizivý,“ přiznává Topol.

svetmotoru bazar svetmotoru bazar

Ceny zánovních ojetin jsou o třetinu nižší než u vozu z továrny

V bazarech je méně zánovních aut i proto, že vlastní programy na prodej ojetin provozují samotné automobilky. Jak to funguje u té pro Čechy nejoblíbenější? O tom jsme si povídali s Miroslavem Bláhou, vedoucím prodeje Škody Auto ČR.

Naše téma je o tom, že nejlepší mladé ojetiny mizí za hranice. Proč se to děje?

Příčinou je mimo jiné propojení prodejních cen ojetin s cenami nových vozů. Ty jsou v zahraničí obecně vyšší než u nás. Proto jsou i ceny ojetých zánovních aut vyšší. Zároveň se Česká republika s trochou nadsázky stává smetištěm ojetých vozů z celé EU. Běžnou praxí „dovozců“ je v zahraničí

levně koupit auto bourané nebo na hraně životnosti, v Česku ho stočit či lacino a nekvalitně opravit a následně s patřičným cenovým navýšením prodat.

To se ale u novějších modelů dělá obtížně, ne?

Máte pravdu. U mladších vozů nelze tento přístup tolik uplatňovat, což je také jeden z důvodů, proč se jich dováží relativně málo. Poptávka po kvalitních zánovních vozech je kvůli tomu v tuzemsku vyšší než dostupná solidní nabídka.

V Česku je mezi ojetinami jasně největší zájem o škodovky. Co automobilka dělá pro to, aby si i tady mohli lidé koupit zánovní ojetiny domácí značky?

Předně provozujeme program prověřených ojetých vozů s názvem Škoda Plus. Prioritně nabízíme auta do dvou let stáří, která jezdila v Česku a byla využívána výhradně jedním majitelem. U těchto vozů garantujeme jistotu, že zákazník přesně a do detailu ví, co kupuje.

Jak?

Prodejce má například povinnost sdělit kompletní údaje servisní historie vozu, jejíž evidenci vede přímo automobilka. Že je po kvalitních zánovních vozech na našem trhu vysoká poptávka, dokazuje i nárůst prodejů zánovních automobilů o téměř tisíc kusů proti loňskému roku.

Jak je to s cenami těchto téměř nových aut?

Průměrně jsou o třetinu nižší proti ceně vozu rovnou z továrny, což umožní zakoupit perfektní, takřka nový automobil širokému okruhu zájemců.

Jaké vozy si lze vybrat?

Dělíme je do tří kategorií: podle věku, nájezdu a šíře poskytovaných záruk. První kategorií jsou „roční vozy“ – auta ve stáří do 18 měsíců s maximálním nájezdem třicet tisíc kilometrů. Všechna mají prodlouženou záruku minimálně na čtyři roky od uvedení do provozu, takže zákazník má i na ojetinu tovární garanci v trvání minimálně dvou a půl roku. Také musí být po prvním majiteli a registrována v Česku. Od roku 2016 rozšíříme tento program i na vozy ostatních značek koncernu VW.

A další kategorie?

Následují „vyzkoušené ojeté vozy“, což jsou auta všech značek stará maximálně pět let. Musejí mít rovněž plnou servisní historii, servisní knížku a jasný původ.

O jaké vozy je největší zájem?

Nejprodávanější mezi ročními jsou octavie. Průměrný nájezd činí 18.800 kilometrů, v šedesáti procentech případů je pohání nafta, třetina prodaných jsou kombíky. Celkově mají vozy nabízené ve všech kategoriích průměrné stáří mírně pod pět let, což je výrazně méně než průměrné hodnoty na trhu, kde jsou dvě třetiny prodaných vozidel starší šesti let.

Jaké jsou vaše dlouhodobé cíle na trhu ojetin?

Během letošního roku obchodníci Škoda Plusu prodali třicet tisíc vozů, což je zhruba o pět tisíc víc než loni. Program v současnosti prochází rozsáhlými změnami. Prioritou je zvyšování množství nabízených zánovních vozů tak, aby si vybral opravdu každý.

David Šprincl
Diskuze (614)
24. 1. 2016 00:03
Re: AAA
Ja slyšel že se Áčka polepšily, ale pamatuju tak před 10 lety když od nich děda bral Peugeota, myslil 306 nebo 307 to bylo. Po pár měsících se tam začalo kazit co jen mohlo. Říkam nvm jak teď, ale takovou mam zkušenost já. Za mně asi nejlepší volba pokud chcete ojeté auto, tak si vytipovat nějaké firmy co dováží auta z ciziny, kde přeci jen nejsou uplně normální takové praktiky jako u nás (teda doufám v to). Pokud jste od Brna, tak jsem četl dobré reference na auto story.
17. 1. 2016 18:07
Re: většina
razím stejné heslo a auto také dva roky v bazaru obmením, jezdím do toho samého a jsem spokojen :-) jen clovek musi umet hledat a tak trochu se v tomto odvetvi pohybovat, pro me je to ale hobby...
17. 1. 2016 18:04
Re: AAA
hele myslel jsem si o nich to samy, nez tam kámoska prodala auta za 120tis. a pred dvema rokama ho koupila z jinyho autobazaru za 130tis., dva roky jezdeni za 10tis.mi prijde hodne fer a to s tim autem nic nedelala, neopravovala, nic, byla to mazda a jezdila s tim denne, delala obchodacku. :-)
4. 1. 2016 19:08
No jo.
A já si říkal kam ty auta vozí, Minule jsem se tam stavoval omrknout nějaký Octavie a vedle se domlouvali nějací Poláci a Němci.. Ceny jinak dost fajn oproti jiným ..
28. 12. 2015 21:00
Re: Nerozumím
Najviac majú vymasírované hlavy manažéri vo firmách. Stále točia autá na lízing ako pominutí. Prečo? Lebo všade sa píše, že ich treba predať a radšej kúpiť nové.
A tie autá potom slúžia ešte roky- rokúce.
;-)