Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč přezout na letní pneumatiky: Zimáky celoročně? Ne!

Petr Slováček
Diskuze (15)
Z hlediska bezpečnosti i spotřeby paliva je hloupost jezdit na zimních pneumatikách celoročně. Kvůli zapomenutým značkám „Zimní výbava“ je to ovšem po nás od letošního roku vyžadováno.

Od ledna 2016 už není omezena platnost značky „Zimní výbava“ sezonou od listopadu do března. Platí teď celoročně pro osobní či nákladní auta bez ohledu na datum či aktuální nebo předpokládané povětrnostní podmínky. Je to proto, aby si mohly samy obce regulovat provoz na svých silnicích. Pozor na to při výletech do hor!

Bohužel právě toto opatření definitivně přesvědčí řadu šetřivých motoristů, aby ponechávali na svém autě zimní gumy celoročně. Místo bezpečnosti tak jde novinka jednoznačně proti ní.

Komu to prospěje?

Pokud značky „Zimní výbava“ (C15a) nebudou doplněné dodatkovou tabulkou, demontované nebo sklopné, platí po celý rok. „Jenže jak se na tuto značku jako řidič mám připravit, abych nebyl postihován?“ klade si otázku třeba Marcel Tiler, místostarosta Loužnice, ležící mezi Českým rájem, Jizerskými horami a Krkonošemi. Za novinkou vidí hlavně náklady na dodatkové tabulky. Prosté přelepení totiž nejde. „My přeznačíme jen pár cedulí za tisíce, jinde jsou na tom hůř. Ale mohli bychom raději ty peníze využít na něco jiného pro obec,“ krčí rameny. Ve vesnici zatím volí vyčkávací taktiku, až uvidí, co udělají ostatní. „Vzhledem k zimám, které jsou poslední dobou bez sněhu a mrazu, byla platnost značky od listopadu do března již tak zbytečně dlouhá,“ myslí si místostarosta s tím, že pokud by se vrátila někdejší kvalita zimní údržby, nebylo by vůbec potřeba značku osazovat a mít ji v zákoně.

Celoroční platnost nevidí jako nutnou ani starosta nedalekého Tanvaldu Vladimír Vyhnálek. „Přezouvání je na zodpovědnosti každého řidiče. My jsme na to zvyklí,“ říká s tím, že by naopak ocenili konečně pořádnou zimu.

Kromě toho se ukazuje další překvapení: značka platí okamžitě, jakmile se vyvěsí. Jestliže vyrazíte na horskou dovolenou a mezitím na příjezdové silnici změní značky, cestou dolů můžete dostat pokutu.

Metry, které nechybějí

Jednoduchým řešením by bylo nepřezouvat ze zimních na letní. Logika věci je jasná – zatímco za zimáky v létě pokutu nedostanu, za letní v zimě ano. Jenže jsme absolvovali dost vlastních testů Světa motorů i desítky dalších uspořádaných renomovanými výrobci pneumatik a moc dobře víme, že měkká zimní směs na vyhřátém asfaltu nefunguje.

Když ponecháme stranou vláčné reakce auta na povely volantem, liší se brzdná dráha na suchu o třicet procent, tedy celé metry. Ty pak mohou chybět třeba před přechodem pro chodce. Zodpovědný řidič tedy přezouvá!

5 důvodů pro letní pneumatiky

  • V teple lépe brzdí i zatáčejí
  • Nižší spotřeba paliva a emise CO2
  • Větší životnost
  • Menší hlučnost
  • Paradoxně jsou při vyšší teplotě lepší na vodě

Víte, že…

… při nouzovém brzdění ze 100 km/h za venkovní teploty 20 °C je brzdná dráha zimních pneumatik o 6 metrů delší než u letních? Na místě, kde už auto s letními zastavilo, pojede druhé ještě rychlostí 37 km/h.

… jen tři čtvrtiny tuzemských motoristů přezouvají ze zimních pneumatik na letní? Čtvrtina používá zimní pláště celoročně. Buď argumentují malým nájezdem, nebo úsporou.

… třetina českých motoristů nechává měnit pneumatiky podle data uvedeného v zákoně? Více než polovina přezouvá auto podle počasí, zejména v případě zimních pneumatik i před prvním listopadem.

… testy celoročních pneumatik dokazují, že nevyhovují řádně v létě ani zimě? Vždy jde jen o kompromis.

Petr Slováček
Diskuze (15)
12. 4. 2019 19:51
Přezouvání
Pokud toho ročně moc člověk nenajezdí, tak to, že na zimních pneu jezdí i přes léto celkem chápu. Já toho ale najezdím celkem dost, takže na letní pneu raději přezouvám pravidelně. Myslím si, že je to mnohem lepší, než si zimní pneu zbytečně opotřebovávat. To mi připomíná, že bych si asi na toto léto měla koupit nové letní pneu, protože ty staré už nejsou v nejlepším stavu. Koukala jsem, že třeba tady https://www.pneuok.cz/ mají celkem dobrý výběr, tak asi nakoupím právě tam.
7. 8. 2016 10:48
Re: Letní pneumatiky
Zdravím, co se týče přezouvání, beru to jako samozřejmost a osobně moc nechápu lidi, kteří jezdí celoročně na jedněch pneumatikách. Jenom tak pro zajímavost jsem koukal na pár stránek (př. [odkaz] kde nabízejí pneumatiky, abych se podíval na výběr a musím říct, že je opravdu velké množství různých druhů a tak. Takže na malý výběr si nikdo stěžovat nemůže.
29. 3. 2016 22:18
Re: ????
přesně tak...proč na Formuli jedna se jezdí na zimních (resp měkčí směsi v létě)? protože líp drží.....
29. 3. 2016 17:04
Re: Co to zase www.auto. cz
vymyslelo za kravinu: "… třetina českých motoristů nechává měnit pneumatiky podle data uvedeného v zákoně? " >:D >:D >:D
29. 3. 2016 16:59
Re: ????
Proč by měly mít zimní pneumatiky větší valivý odpor? Jsou z měkčí směsi, proto na jejich deformaci se při odvalování spotřebuje méně energie. To, že v zimě se jezdí spíše opatrně než ekonomicky a tudíž je vyšší spotřeba, nelze házet na pneumatiky. Osobně mám zkušenosti, že zimní pneumatiky v létě spíše kloužou, letní zase spíše odskakují. Při normální jízdě je "vsjo rovno". Sjeté zimní pneumatiky v létě při hraničních situacích lépe drží stopu, což je v souladu např. s F1 i s fyzikálními zákony. Pneu měním až při vzorku kolem 2mm.