Proč přezout na letní pneumatiky: Zimáky celoročně? Ne!
Od ledna 2016 už není omezena platnost značky „Zimní výbava“ sezonou od listopadu do března. Platí teď celoročně pro osobní či nákladní auta bez ohledu na datum či aktuální nebo předpokládané povětrnostní podmínky. Je to proto, aby si mohly samy obce regulovat provoz na svých silnicích. Pozor na to při výletech do hor!
Bohužel právě toto opatření definitivně přesvědčí řadu šetřivých motoristů, aby ponechávali na svém autě zimní gumy celoročně. Místo bezpečnosti tak jde novinka jednoznačně proti ní.
Komu to prospěje?
Pokud značky „Zimní výbava“ (C15a) nebudou doplněné dodatkovou tabulkou, demontované nebo sklopné, platí po celý rok. „Jenže jak se na tuto značku jako řidič mám připravit, abych nebyl postihován?“ klade si otázku třeba Marcel Tiler, místostarosta Loužnice, ležící mezi Českým rájem, Jizerskými horami a Krkonošemi. Za novinkou vidí hlavně náklady na dodatkové tabulky. Prosté přelepení totiž nejde. „My přeznačíme jen pár cedulí za tisíce, jinde jsou na tom hůř. Ale mohli bychom raději ty peníze využít na něco jiného pro obec,“ krčí rameny. Ve vesnici zatím volí vyčkávací taktiku, až uvidí, co udělají ostatní. „Vzhledem k zimám, které jsou poslední dobou bez sněhu a mrazu, byla platnost značky od listopadu do března již tak zbytečně dlouhá,“ myslí si místostarosta s tím, že pokud by se vrátila někdejší kvalita zimní údržby, nebylo by vůbec potřeba značku osazovat a mít ji v zákoně.
Celoroční platnost nevidí jako nutnou ani starosta nedalekého Tanvaldu Vladimír Vyhnálek. „Přezouvání je na zodpovědnosti každého řidiče. My jsme na to zvyklí,“ říká s tím, že by naopak ocenili konečně pořádnou zimu.
Kromě toho se ukazuje další překvapení: značka platí okamžitě, jakmile se vyvěsí. Jestliže vyrazíte na horskou dovolenou a mezitím na příjezdové silnici změní značky, cestou dolů můžete dostat pokutu.
Metry, které nechybějí
Jednoduchým řešením by bylo nepřezouvat ze zimních na letní. Logika věci je jasná – zatímco za zimáky v létě pokutu nedostanu, za letní v zimě ano. Jenže jsme absolvovali dost vlastních testů Světa motorů i desítky dalších uspořádaných renomovanými výrobci pneumatik a moc dobře víme, že měkká zimní směs na vyhřátém asfaltu nefunguje.
Když ponecháme stranou vláčné reakce auta na povely volantem, liší se brzdná dráha na suchu o třicet procent, tedy celé metry. Ty pak mohou chybět třeba před přechodem pro chodce. Zodpovědný řidič tedy přezouvá!
5 důvodů pro letní pneumatiky
- V teple lépe brzdí i zatáčejí
- Nižší spotřeba paliva a emise CO2
- Větší životnost
- Menší hlučnost
- Paradoxně jsou při vyšší teplotě lepší na vodě
Víte, že…
… při nouzovém brzdění ze 100 km/h za venkovní teploty 20 °C je brzdná dráha zimních pneumatik o 6 metrů delší než u letních? Na místě, kde už auto s letními zastavilo, pojede druhé ještě rychlostí 37 km/h.
… jen tři čtvrtiny tuzemských motoristů přezouvají ze zimních pneumatik na letní? Čtvrtina používá zimní pláště celoročně. Buď argumentují malým nájezdem, nebo úsporou.
… třetina českých motoristů nechává měnit pneumatiky podle data uvedeného v zákoně? Více než polovina přezouvá auto podle počasí, zejména v případě zimních pneumatik i před prvním listopadem.
… testy celoročních pneumatik dokazují, že nevyhovují řádně v létě ani zimě? Vždy jde jen o kompromis.