Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč se při crash testech bourá jen padesátkou? Odpověď je překvapivě jednoduchá

Lukáš Volšický
Diskuze (39)

Americká asociace Insurance Institute for Highway Safety vysvětluje, proč se při nárazových zkouškách bourá pouze v běžných rychlostech. Odpověď je docela jednoduchá.

Vysoká bezpečnost je jedním z nejvýznamnějších požadavků zákazníků při nákupu nových aut. Nezávislé nárazové zkoušky nutí světové automobilky, aby cílevědomě vyvíjely aktivní i pasivní bezpečnost nejmodernějších modelů. Bezpečnost nových aut se testuje pouze v běžných městských rychlostech a často se objevují dotazy, proč se rychlost při nárazových zkouškách raději nezvýší na povolená maxima na silnicích.

Snad už konečnou odpověď na tuto častou otázku se rozhodla dát americká asociace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Během svých nárazových zkoušek se zaměřuje pouze na srážky při rychlosti 40 mil v hodině (64,3 km/h) a Američanům vysvětluje, proč nedává smysl zvednout rychlost při crash testech na až rychlost 85 mil v hodině (136,7 km/h), jaká je v USA vůbec nejvyšším povoleným maximem.

I když má skutečná rychlost vozidla těsně před nárazem významný vliv na poškození vozu, zranění cestujících i celkovou závažnost dopravní nehody, odpověď je překvapivě jednoduchá. Raul Arbelaez, vice prezident amerického výzkumného střediska IIHS, k tomu říká, že by se asociace provádějící nárazové zkoušky neměly zaměřit pouze na bezpečnost vozidel při těch nejhorších nehodách, ale udělat je bezpečnějšími při běžných nehodách.

Video se připravuje ...

Tomu odpovídají evropské i americké metodiky nárazových zkoušek, protože s největším rizikem dopravní nehody při normální jízdě se zpravidla setkáváme ve městech a v křižovatkách. Volba správné rychlosti nárazových testů pak je velmi důležitá a může mít významný dopad na to, jak jsou vozidla navržena. Pevnější konstrukce pro bourání ve vyšších rychlostech by mohla být až nežádoucí při pomalejších nárazech.

IIHS uvádí, že dokonce i zvýšení o 10 mil v hodině (16 km/h) by mohlo konstrukci vozidel výrazně ovlivnit. I když je rychlost 50 mil v hodině (80,4 km/h) o pouhých 25 procent vyšší než standardních 40 mil v hodině (64,3 km/h), podle už známých výsledků je síla nárazu vyšší až o 56 procent! I relativně nepatrné zvýšení rychlosti tak významně ovlivní technické nároky na bezpečnost.

Evropská nezávislá organizace Euro NCAP pak standardní nárazovou zkoušku – čelní náraz do pevné bariéry – provádí při rychlosti 50 km/h. Nejnovějším trendem výrobců aut tak je vyvinout odolnou kabinu, která ochrání posádku, zatímco se síla nárazu ztlumí na vnějších zónách s řízenou deformací. Pokud vám plastové předky nových aut připadají až příliš laciné a plastové, nebojte, mají zásadní vliv na záchranu vašich životů při nárazu.

Lukáš Volšický
Diskuze (39)

Doporučujeme

27. 3. 2024 08:37
Re: okecávka
Tak si zkus obě auta někdy prohlédnout.
24. 3. 2024 16:13
Re: okecávka
Superb je stejny jako Octavia 2. A ta uz od pohledu nijak vyrazne delsi přední cast nez Fabia nema.
24. 3. 2024 11:43
Re: okecávka
To je pravda, ale zatimco lehci auto bude vrzeno pri narazu zpet, tak to tezsi bude pokracovat dal. Ve kterem asi zajijes vetsi pretizeni? A zrovna Fabka (nechci ji kritizovat) tu deformacni zonu tak dlouhou nema. Superb je proste bezpecnejsi i kdyz jde o predchozi generaci. Proto jsem si ho koupil. Chtel jsem vozit rodinu v necem bezpecnem a pohodlnem.
Avatar - Mikesus
24. 3. 2024 09:44
Re: okecávka
Delší deformacni zóna ale pomáhá oboum autům při nehodě, ne? Když to těžší auto má delší deformacni zónu, tak to pomůže i tomu menšímu a lehcimu
24. 3. 2024 08:49
Re: okecávka
Spis nez jen ta hmotnost je dulezitejsi delsi deformacni zona.