Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konečně! Euro NCAP bude trestat za chybějící tlačítka v interiéru

Ondřej Šámal
Diskuze (53)

Móda „uklizených“ interierů s minimem tlačítek, jejichž roli přebírají piktogramy na dotykových displejích, možná brzy vezme za své. Minimálně u části funkcí

Spolu se stále větším množstvím často otravných a nepříliš nápomocných bezpečnostních a jízdních asistentů se v posledních letech mezi automobilkami rozmáhá také „uklízení“ interiérů od fyzických ovladačů. Výrobci tenhle krok obhajují stále větším počtem funkcí palubních systémů a také estetickými důvody, já bych za tím ale hledal i ekonomickou úsporu. Piktogram na displeji je zkrátka levnější než „čudlík“ na středovém panelu.

Jenže dotykové ovládání je často příliš pomalé, neintuitivní a někdy i nemožné během jízdy, což odborná i laická veřejnost kritizuje prakticky od začátku. Také proto některé značky přicházejí tlačítkům zpátky na chuť. Třeba Škoda v nových generacích modelů Superb a Kodiaq uvedla trojici chytrých otočných koleček Smart Dials, kterými můžete ovládat teplotu ventilace, vyhřívání sedadel a další funkce.

Na problematickou ergonomii se od ledna 2026 zaměří také konsorcium Euro NCAP, jež provádí nárazové zkoušky nových automobilů. Těm pak budou v rámci zkoušek nově strhávány body za chybějící fyzické ovladače některých důležitých funkcí.

Výčet zahrnuje směrová a výstražná světla, klakson, stěrače čelního skla a systém eCall, který vás v případě nehody vašeho automobilu spojí prostřednictvím telefonního a datového spojení s pracovníky nejbližšího střediska pro tísňové volání.

Ventilaci, hlasitost rádia ani další funkce, které v autě používáte i několikrát denně, Euro NCAP zatím nezmiňuje, přesto se jedná o dobrý začátek. Zejména nové čínské automobilky spolu s americkou Teslou se totiž snaží co nejvíce věcí „narvat“ na středový displej, jehož ovládání za jízdy nebývá ani trochu bezpečné, což je dost v kontrastu s tím, jaké množství povinných jízdních pomocníků musejí výrobci do svých aut dávat.

Video se připravuje ...

Na druhou stranu se rozumné hlasy začínají ozývat i zvnitra samotných automobilek. Oliver Zipse, šéf BMW, loni uvedl, že móda velkých displejů beztak do 10 let skončí. Ne kvůli nezájmu zákazníků, ale kvůli zásahům regulátorů. Ťapkání po obrazovce totiž odvádí řidičovu pozornost, zatímco nahmátnout klasické tlačítko zvládnete i poslepu.

Ondřej Šámal
Diskuze (53)

Doporučujeme

19. 4. 2024 11:15
Re: Schíza
Volant na kolenou (navíc hranatý) mi nevadí, na to jsem si zvykl za pár minut. Na co jsem si nezvykl, jsou psychedelické animace na displeji a tachometr mimo zorné pole, navíc každou chvíli překrytý nějakým zbytečným oznámením, které stejně nemám za jízdy čas číst.
8. 3. 2024 14:36
Re: sledování očí vs. sluneční brýle
No já tak nějak tuším jak funguje spalovací motor, ale přemýšlím jestli to víš ty. Proto jsem zmínil tu lambda sondu, protože popravdě mě nenapadá jaký jiný emisní systém, krom katalyzátoru, který benzínová auta mají. U nafty to je samozřejmě komplikovanější, tam máš EGR, DPF, AdBlue a nebo taky vadné vstřiky. Nicméně buďme rádi, že je ještě možné udělat normálně STK bez toho aniž by si musel házet do šrotu auta v řádech i set tisíc, protože prostě neprojdeš emisema, kvůli nesmyslně nastaveným pravidlům a limitům, které v konečném důsledku nemají na kvalitu ovzduší valný vliv. To je jako ten pitomec Mikesus, který si myslí, že auto, které neprojde na emisích rovná se automaticky vrak! Přitom může stačit auto protáhnout 10km po dálnici, aby se profouknul výfuk nebo pořádně ohřát a už projdeš. Pokud taková drobný rozdíl rozhoduje jestli projdeš nebo neprojdeš, pak jsou špatně nastavená pravidla a požadavky.
8. 3. 2024 14:17
Re: sledování očí vs. sluneční brýle
Panáčku, emisní systém auta je vše, co ti upravuje výfukové plyny pod limitní úroveň platné emisní normy.
Pokud ti musím vyjasňovat i tak základní pojmy, tak diskuze s tebou je pro mne naprostou ztrátou času.
A pokud jsi opravdu tak mladý a naivní (pokud jsi starý, tak jsi už hloupý, protože bys mohl mít už za ty léta nějaké životní zkušenosti), tady máš materiál ke studiu, jak to na STK chodí, je toho tam ke čtení dost:
https://twitter.com/LiborFleis
Měj se hezky a přeji hezký víkend.
Avatar - Barrichello
8. 3. 2024 13:49
Re: sledování očí vs. sluneční brýle
Však sem taky přešel na N98 E5 ETBE :-)
8. 3. 2024 11:57
Re: sledování očí vs. sluneční brýle
No jo tak když máš až tak historický auto, tak holt musíš jezdit na nějaký prémiový palivo kde to nebude, ale je to řešitelný. Běžná auta T -15 let nemají s E10 problém.