Konečně! Euro NCAP bude trestat za chybějící tlačítka v interiéru
Móda „uklizených“ interierů s minimem tlačítek, jejichž roli přebírají piktogramy na dotykových displejích, možná brzy vezme za své. Minimálně u části funkcí
Spolu se stále větším množstvím často otravných a nepříliš nápomocných bezpečnostních a jízdních asistentů se v posledních letech mezi automobilkami rozmáhá také „uklízení“ interiérů od fyzických ovladačů. Výrobci tenhle krok obhajují stále větším počtem funkcí palubních systémů a také estetickými důvody, já bych za tím ale hledal i ekonomickou úsporu. Piktogram na displeji je zkrátka levnější než „čudlík“ na středovém panelu.
Jenže dotykové ovládání je často příliš pomalé, neintuitivní a někdy i nemožné během jízdy, což odborná i laická veřejnost kritizuje prakticky od začátku. Také proto některé značky přicházejí tlačítkům zpátky na chuť. Třeba Škoda v nových generacích modelů Superb a Kodiaq uvedla trojici chytrých otočných koleček Smart Dials, kterými můžete ovládat teplotu ventilace, vyhřívání sedadel a další funkce.
Na problematickou ergonomii se od ledna 2026 zaměří také konsorcium Euro NCAP, jež provádí nárazové zkoušky nových automobilů. Těm pak budou v rámci zkoušek nově strhávány body za chybějící fyzické ovladače některých důležitých funkcí.
Výčet zahrnuje směrová a výstražná světla, klakson, stěrače čelního skla a systém eCall, který vás v případě nehody vašeho automobilu spojí prostřednictvím telefonního a datového spojení s pracovníky nejbližšího střediska pro tísňové volání.
Ventilaci, hlasitost rádia ani další funkce, které v autě používáte i několikrát denně, Euro NCAP zatím nezmiňuje, přesto se jedná o dobrý začátek. Zejména nové čínské automobilky spolu s americkou Teslou se totiž snaží co nejvíce věcí „narvat“ na středový displej, jehož ovládání za jízdy nebývá ani trochu bezpečné, což je dost v kontrastu s tím, jaké množství povinných jízdních pomocníků musejí výrobci do svých aut dávat.

Na druhou stranu se rozumné hlasy začínají ozývat i zvnitra samotných automobilek. Oliver Zipse, šéf BMW, loni uvedl, že móda velkých displejů beztak do 10 let skončí. Ne kvůli nezájmu zákazníků, ale kvůli zásahům regulátorů. Ťapkání po obrazovce totiž odvádí řidičovu pozornost, zatímco nahmátnout klasické tlačítko zvládnete i poslepu.