Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodat Tatru Číňanům Strnad nehodlá, Avii možná přesune z Prahy

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Největší český zbrojař Jaroslav Strnad neplánuje prodat výrobce nákladních aut Tatra čínskému investorovi, jak spekulovala některá média.

Nevyloučil to, že výroba automobilky Avia, kterou Strnadova skupina Czechoslovak Group nedávno koupila, se přesune mimo Prahu. V armádních zakázkách by se rád prosadil s hlavněmi ze slovenského Dubnického Metalurgického Kombinátu (DMK). Strnad to řekl v rozhovoru pro pondělní vydání týdeníku Euro.

"Není ale důvod prodávat Tatru či jiný podnik skupiny do čínských rukou," řekl Strnad. Zmínil, že Tatra v 90. letech založila v Číně společný podnik, ale projekt šel do ztracena. Zájem automobilky prosadit se na čínském trhu podle Strnada trvá a počítá s částečným přenesením výroby. V Číně by se mohlo vyrábět technicky jednodušší a robustní vozidlo, řekl. "Kdyby vznikal společný podnik v Číně, klíčové know-how by zůstalo v Kopřivnici a některé součástky by se zřejmě nadále vyráběly v Česku," dodal.

V případě Avie i Tatry počítá Strnad s tím, že budou spolupracovat s indickou Ashok Leyland, od níž jeho skupina Avii nedávno koupila. Avia má podle něj rozvojový potenciál, výraznější propojování s Tatrou kvůli odlišnému typu produkce nepředpokládá. "Nedá se vyloučit, že výroba avií bude probíhat i mimo Prahu, ale to je strategie, kterou teprve budeme zvažovat," řekl nicméně.

Ve slovenském DMK chce Strnad rozvíjet výrobu polotovarů hlavní od ráže 30 do 155 milimetrů. Podniků, které umějí takové hlavně odlévat a kovat, není podle něj celosvětově mnoho, takže DMK by se mohl zapojit do mezinárodních projektů na dělostřelecké systémy. "Máme zájem jak o vlastní vývoj, tak o spolupráci se světovými výrobci," řekl zbrojař. Na případných modernizacích českého a slovenského dělostřelectva by se tak jeho skupina mohla podílet těžkými podvozky Tatra a subdodávkami hlavní ze Slovenska.

Malá česká profesionální armáda podle Strnada český obranný průmysl neuživí, postaven je na silném exportu. Stát by ale mohl vytvořit katalog strategických podniků, které by se staly regulérními dodavateli, jako to funguje ve Francii nebo Německu. V takovém systému by stát i zbrojařské firmy mohly plánovat projekty na několik let dopředu, řekl Euru zbrojař.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Avatar - Barrichello
17. 5. 2016 09:02
Re: jo
Ono není třeba nic vybudovávat, ono je vybudováno, třeba zrovna do lakovny bylo koncem 90.let a počátkem 00 investováno několik milionů, to samé výroba kabin
Avatar - Barrichello
17. 5. 2016 08:59
Re: jo
Avia je ve světe mrtvá značka a prodávala se v celém bývalém východním bloku a než to odpískali tak i v Anglii, Rusku, Španělsku atd.
Avatar - eLzyx
16. 5. 2016 22:59
Re: jo
vždyť to píšu. Tak jako máš Tatra Phoenix, tak by byla Tatra Avia ... by byla škoda zahodit koupenou značku, ne?
Avatar - cechblog
16. 5. 2016 21:48
Re: jo
proč Avia je ve světě mrtvá značka, lépe udělají když vše budou produkovat pod Tatrou
Avatar - cechblog
16. 5. 2016 21:46
NEBEJT TUNELDĚDKA KLAUSE MOHLA BY DNES TATRA BÝT SOUČÁSTÍ ME
který měl o ní zájem, dále schodil ze stolu prodej Škody Plzeň Siemensu, vedle Škody Auto mohly být ve státě tři silní lídři, ale rozkrádání jak mafie Klause, tak Zemana (ten privatizoval více jak Klaus) mělo přednos před správnými kroky