Prodej autobusů na českém trhu v roce 2003
Českému trhu s autobusy kraluje Karosa. Její postavení bychom mohli srovnávat s obdobnou pozicí největší domácí automobilky, i když ta má díky mnohem větší konkurenci obtížnější pozici.
V roce 2003 se u nás prodalo 977 autobusů, což znamená meziroční růst 16,9%. 37,3 % autobusů bylo v městském, 50,7 % v linkovém a 12,1 % v dálkovém provedení. Dominantní postavení na trhu zaujímala Karosa s 508 vozidly
(52 %), přičemž největším zákazníkem se stal pražský dopravní podnik. Výrazný podíl však vykázal i další tuzemský výrobce - SOR Libchavy - s 194 vozidly (19,9 %).
Do kategorie autobusů spadají i všechny mikrobusy s více než 8+1 sedadlem a tak ve statistice se objevují i Fordy a Volkswageny.
Domácí výrobce autobusů se ale vůbec neztrácí ani za hranicemi naší vlasti. Z loňské produkce 1522 směřovaly 2/3 prodeje do zahraničí, z toho 823 do zemí Evropské unie. Největším zahraničním trhem se stala Francie, kam bylo vyvezeno 788 autobusů, což znamená 20% podíl na francouzském trhu. Úspěšný byl i prodej na Slovensku, kde firmy umístila 126 autobusů. Významná modernizace výrobního programu (Axer, Ares, Iliade, Citybus) provedená v roce 2003, bude pokračovat investicemi, které zvýší výrobní kapacitu Karosy o 60%.
Prodej autobusů na českém trhu v roce 2003
Značka Městský Linkový Dálkový Celkem Podíl
KAROSA 203 270 35 508 52,0%
SOR Libchavy 29 143 22 194 19,9%
Mercedes-Benz 9 40 13 62 6,3%
FORD 55 - - 55 5,6%
KH motor C - 32 3 35 3,6%
VW 26 - - 26 2,7%
MAN 12 5 3 20 2,0%
SETRA - - 15 15 1,5%
SOLARIS 12 - - 12 1,2%
RENAULT 10 - - 10 1,0%
BOVA - - 9 9 0,9%
NEOPLAN - - 8 8 0,8%
BERKHOF - - 6 6 0,6%
SCANIA - 1 4 5 0,5%
LDV - 4 - 4 0,4%
FIAT 2 - - 2 0,2%
NISSAN 2 - - 2 0,2%
RVI 2 - - 2 0,2%
VOLVO - - 2 2 0,2%
Celkem 364 495 118 977 100,0%
Podíl [%] 37,3% 50,7% 12,1% 100,0%