Prodej automobilů v září: podzimní novinky lákají zákazníky
Září roku 2004 se do kroniky prodeje nových automobilů nezapíše žádným rekordem, ani kuriozitou. Automobily se stále neprodávají tak dobře jako v minulých letech a i po tom, co započteme přesuny osobních automobilů do kategorií lehkých užitkových vozidel, vychází meziroční rozdíl počtu prodaných aut záporný. Těch osobních se prodalo 11.100 ks, což není na zaří zase tak špatné (průměr za posledních 8 let je 11.510 ks), srovnání minuloročním silným zářím dopadá hůře. K oživení českého trhu mohou přispět nové modely; některé z nich(Hyundai Tucson, Renault Modus, BMW 1) již bez varování zaútočily na zavedené konkurenty.
První tabulka ukazuje pořadí značek (dle součtu prodaných OA+LUV) a meziroční přírůstky a úbytky.
Prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů (9/2004) | |||||||
Pořadí dle součtu OA+LUV (počty prodaných ks) | |||||||
OA | OA+LUV | ||||||
9/2004 | 9/2003 | rozdíl meziročně | 9/2004 | 9/2003 | rozdíl meziročně | ||
1. | Škoda | 5985 | 6090 | -105 | 5995 | 6123 | -128 |
2. | Volkswagen | 750 | 710 | 40 | 1115 | 875 | 240 |
3. | Ford | 532 | 676 | -144 | 919 | 902 | 17 |
4. | Renault | 507 | 452 | 55 | 684 | 606 | 78 |
5. | Peugeot | 387 | 749 | -362 | 600 | 881 | -281 |
6. | Hyundai | 376 | 384 | -8 | 448 | 441 | 7 |
7. | Opel | 357 | 407 | -50 | 438 | 483 | -45 |
8. | Fiat | 216 | 269 | -53 | 322 | 340 | -18 |
9. | Toyota | 250 | 494 | -244 | 315 | 514 | -199 |
10. | Citroën | 156 | 398 | -242 | 273 | 507 | -234 |
11. | Nissan | 176 | 201 | -25 | 273 | 216 | 57 |
12. | Mazda | 214 | 251 | -37 | 260 | 254 | 6 |
13. | Mercedes-Benz | 121 | 195 | -74 | 227 | 260 | -33 |
14. | Seat | 183 | 219 | -36 | 187 | 238 | -51 |
15. | Audi | 143 | 193 | -50 | 178 | 193 | -15 |
16. | Daewoo | 167 | 260 | -93 | 167 | 260 | -93 |
17. | Kia | 83 | 122 | -39 | 164 | 184 | -20 |
18. | Honda | 135 | 142 | -7 | 135 | 142 | -7 |
19. | BMW | 91 | 134 | -43 | 109 | 134 | -25 |
20. | Volvo | 83 | 112 | -29 | 105 | 112 | -7 |
Celý trh (měsíc září) | 11100 | 12851 | -1751 tj. -13,63 % | 13236 | 14162 | -926 tj. -6.54 % |
Třída mini
Druhé auto v rodině je stále ještě v typické české rodině nestandardní úkaz, a proto ani segment nejmenších aut nemá příliš velký význam. Jeho podíl činí dvě až tři procenta celkového trhu osobních automobilů, v září se prodalo 260 aut třídy mini. Z 11 zástupců v tomto segmentu hráli významnější roli Fiat PANDA (70 prodaných ks), Daewoo MATIZ (68 ks), Hyundai ATOS (35 ks), Kia PICANTO (32 ks), Opel AGILA (23 ks). Ostatních modelů se prodalo v září méně než 10 (např. Citroën C2 jen 8 ks+1 užitkový)
Malé vozy
Nejvýznamnější třídu bychom mohli pojmenovat familiérně jako Fabia-klasse, protože nejprodávanější Škodovka zde neohroženě vládne bez ohledu na facelifty nebo nově uváděné konkurenční modely. Nejvíce dotěrný byl donedávna Peugeot 206-nejprodávanější dovážené auto- v září se vpřed prodrala Fiesta, která produkuje Fordu, i v těžkých dobách českého automobilového trhu, slušné prodejní objemy. V nabídce nyní střídá Fiestu Family nový akční model Fiesta Futura.
Malé vozy | |||
prodej 9/2004 (OA+LUV) | podíl na trhu OA ve třídě | ||
1. | Škoda FABIA | 3782+10 | 67,98% |
2. | Ford FIESTA | 230+15 | 4,13% |
3. | Peugeot 206 | 219+15 | 3,94% |
4. | Volkswagen POLO | 180 | 3,24% |
5. | Hyundai GETZ | 177 | 3,18% |
6. | Toyota YARIS | 167+3 | 3,00% |
7. | Renault THALIA | 118 | 2,12% |
8. | Daewoo KALOS | 88 | 1,58% |
9. | Citroën C3 | 75 | 1,35% |
10. | Mazda 2 | 64 | 1,15% |
10. | Seat IBIZA | 64 | 1,15% |
12. | Nissan MICRA | 62 | 1,11% |
13. | Fiat PUNTO | 55 | 0,99% |
Nižší střední třída
Golf-klasse ovládá posledních několik měsíců skutečně Volkswagen Golf. Rekordní prodej 720 Golfů (v červnu 2004) Volkswagen nezopakoval, Ford stále velmi dobře umí prodat končící Focus, na třetí místo se probojovala nová Astra. Za touto trojicí se seřadily hity minulých let nebo měsíců-Peugeot 307, Renault Mégane a Mazda3.
Prodej Audi A3 (na 10. místě ve třídě) by se mohl v následujících měsící zvýšit uvedením pětidveřové verze (ta je proti třídveřovému A3 dražší jen o 21.600,-Kč). Další německou novinku - Mercedes-Benz A - hledejte mezi MPV. Poprvé se ve statistice nižší střední třídy objevilo BMW 1 s 26 prodanými vozy (14. místo ve třídě, podíl 1,7% segmentu).
Nižší střední třída | |||
prodej 9/2004 (OA+LUV) | podíl na trhu OA ve třídě | ||
1. | Volkswagen GOLF | 310 | 20,60% |
2. | Ford FOCUS | 174+96 | 11,56% |
3. | Opel ASTRA | 226 | 15,02% |
4. | Peugeot 307 | 106+82+7 | 7,04% |
5. | Renault MEGANE | 105+78 | 6,98% |
6. | Mazda 3 | 93 | 6,18% |
7. | Fiat STILO | 76+7+2 | 5,05% |
8. | Hyundai ACCENT | 55 | 3,65% |
9. | Nissan ALMERA | 52 | 3,46% |
10. | Audi A3 | 51 | 3,39% |
11. | Toyota COROLLA | 47 | 3,12% |
12. | Seat ALTEA | 37 | 2,46% |
Střední třída
Ve střední třídě si Passat a Mondeo drží čelní pozice dovážených vozů, za další v pořadí, Mazdu 6, se ale dostala dvojice z prémiového segmentu-Audi A4 (předfaceliftové slevy zřejmě prodejům pomohly) a Mercedes-Benz C (ten má naopak facelift již za sebou).
Střední třída | |||
prodej 9/2004 (OA+LUV) | podíl na trhu OA ve třídě | ||
1. | Škoda OCTAVIA | 2008 | 77,38% |
2. | Volkswagen PASSAT | 104+26 | 4,01% |
3. | Ford MONDEO | 71+47 | 2,74% |
4. | Mazda 6 | 38+7+26 | 1,46% |
5. | Audi A4 | 35+18 | 1,35% |
6. | Mercedes-Benz C | 43 | 1,66% |
7. | Peugeot 407 | 42 | 1,62% |
8. | Nissan PRIMERA | 33 | 1,27% |
Vyšší střední třída
Zatímco střední třída (díky zařazení Octavie) má podíl na českém trhu zhruba 20 %, vyšší střední třídu (podle metodiky SDA) táhne Superb. 195 prodaných kusů tvoří nadpoloviční část třídy, která ale nemá v českém prostředí velký prodejní objem (cca 3 % trhu).
Za velkou Škodovkou se v září seřadily vozy Audi A6 (45 ks), Mercedes-Benz E (41 ks), Audi ALLROAD QUATTRO (1+17 ks), Volvo S 60 (16 ks), BMW 5 (15 ks), Volvo S 80 (14 ks).
Luxusní třída
Luxusní třídu ovládá Audi A8 (9 ks), kterému se ostatní vozy jen vyjímečně přiblíží. To se v září povedlo bavorskému BMW 7 (6 ks), další jen paběrkovali - Mercedes-Benz S (3 ks), Volkswagen PHAETON (2 ks), Jaguar XJ (2 ks).
Sportovní vozy
V září se prodalo celkem 56 sportovních vozů kupé, kabrioletů nebo roadsterů. Mezi nejúspěšnější patří Mazda RX8 (7 ks), BMW 645 (5 ks), Kaipan (4 ks), Mercedes-Benz CLK (4 ks), Mercedes-Benz SLK (4 ks) nebo Renault MEGANE CC (4 ks).
Terénní vozy
Podle očekávání zamíchal pořadí terénních vozů Hyundai TUSCON (33 osobních +22 užitkových ks), který ihned obsadil přední pozici. Zanedlouho přiveze do Evropy také novou Sportage, což pravděpodobně vyprovokuje bratrovražedný souboj. Dobře se prodává Kia SORENTO (8+36 ks), Nissan X-TRAIL (13+27 ks) i mnohem dražší Volkswagen TOUAREG (0+31 ks). Za ním je lacinější SUV Hyundai SANTAFE (7+20 ks), následované BMW X 5 (1+18).
Třída MPV
Třída velkoprostorových vozů je tradičně kombinací osobních a lehkých užitkových verzí. Vede Renault MEGANE SCENIC (92+15 ks), druhý je mikrobus Volkswagen MULTIVAN (72 ks) a třetí je novinka - Renault MODUS (67 ks). Čtvrtý v září skončil Volkswagen TOURAN (28+24 ks), za ním Opel MERIVA (21+14 ks) a Ford Focus C-MAX (15+17 ks).