Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodejce nabízí hned čtyři vzácné Vixeny 21 TD. Fascinující obytňák s motorem BMW předběhl dobu

Jan Zajíc Jan Zajíc 4. 10. 2022 • 06:20
37
Zobrazit náhledy (37)
Vixen 21 TD Vixen 21 TD Vixen 21 TD Vixen 21 TD Vixen 21 TD Vixen 21 TD Vixen 21 TD Vixen 21 TD Vixen 21 TD Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21 Vixen TD21

Vixen 21 TD je zajímavý obytný automobil, o němž se dá říct, že v mnohém předběhl dobu. Trhák to přesto nebyl.

Vixen si v 80. letech minulého století vymyslel inženýr William „Bill“ T. Collins, chlapík, který dal dohromady první prototyp DeLoreanu DMC-12. Collins navrhl na americké poměry poměrně kompaktní obytňák s výklopnou částí střechy. Smyslem tohoto řešení bylo, aby se vozidlo vešlo do „normální“ americké garáže. Posádce však měl vůz i přes relativně skromné rozměry nabídnout luxus, pohodlí a výbavu větších konkurentů. Produkce byla zahájena v roce 1986.

Na délku Vixen měří 6,36 metru, široký je 2,16 metru a vysoký jen něco málo přes 1,8 metru. Rozvor dosahuje 3,76 metru. Při návrhu designu se tvůrci zaměřili také na aerodynamiku, šlo jim totiž i o jízdní vlastnosti a co nejnižší spotřebu paliva. Při vývoji proto došlo na testování ve větrném tunelu a Vixen 21 TD nakonec zaujal koeficientem odporu vzduchu nižším než 0,3.

S důrazem na efektivitu souvisí i výběr pohonného ústrojí. Vixen dostal vznětový řadový šestiválec BMW (M21) o objemu 2,4 litru, nejvyšším výkonu 85 kW a točivém momentu 220 N.m. Motor roztáčí zadní kola a doplňuje ho pětistupňová manuální převodovka s rychloběhem od Renaultu.

Výrobce zákazníkům sliboval spotřebu do 8 litrů nafty na 100 kilometrů a nezvykle vysokou maximální rychlost 160 km/h! A když si k tomu přidáte nízké těžiště a široký rozchod kol, není divu, že se o Vixenu často píše jako o „řidičském obytňáku“.

Výbava pak kromě už zmíněné výklopné střechy, která zlepšovala prostor v obytné části, zahrnovala například plnohodnotnou dvoulůžkovou postel v zadní části, koupelnu s toaletou a sprchou, kuchyňský kout s lednicí, dřezem a mikrovlnnou troubou či posezení pro čtyři cestovatele.

Video se připravuje ...

I přes velice zajímavé parametry však tohle vozidlo velkou díru do světa neudělalo a zájem nebyl moc velký. Výrobce se to v dalších letech pokusil změnit několika úpravami, novými verzemi i instalací nového - tentokrát zážehového - motoru, přesto už v roce 1989 musela být produkce ukončena. Celkem podle dostupných informací vzniklo jen 587 exemplářů, z nichž 376 připadá na původní verzi 21 TD.

Proto nás zaujalo, že u jednoho prodejce v Nizozemsku se vyskytují hned čtyři kusy k mání. Majitel bohužel na naši žádost o podrobnosti nereagoval, takže nemáme k dispozici mnoho informací. Víme jen, že ceny se podle stavu konkrétního vozidla pohybují od 35 do 65 tisíc eur, což je v přepočtu asi 860 tisíc až 1,6 milionu korun. 

Doporučujeme

Témata