Prodejce nabízí hned čtyři vzácné Vixeny 21 TD. Fascinující obytňák s motorem BMW předběhl dobu
Vixen 21 TD je zajímavý obytný automobil, o němž se dá říct, že v mnohém předběhl dobu. Trhák to přesto nebyl.
Vixen si v 80. letech minulého století vymyslel inženýr William „Bill“ T. Collins, chlapík, který dal dohromady první prototyp DeLoreanu DMC-12. Collins navrhl na americké poměry poměrně kompaktní obytňák s výklopnou částí střechy. Smyslem tohoto řešení bylo, aby se vozidlo vešlo do „normální“ americké garáže. Posádce však měl vůz i přes relativně skromné rozměry nabídnout luxus, pohodlí a výbavu větších konkurentů. Produkce byla zahájena v roce 1986.
Na délku Vixen měří 6,36 metru, široký je 2,16 metru a vysoký jen něco málo přes 1,8 metru. Rozvor dosahuje 3,76 metru. Při návrhu designu se tvůrci zaměřili také na aerodynamiku, šlo jim totiž i o jízdní vlastnosti a co nejnižší spotřebu paliva. Při vývoji proto došlo na testování ve větrném tunelu a Vixen 21 TD nakonec zaujal koeficientem odporu vzduchu nižším než 0,3.
S důrazem na efektivitu souvisí i výběr pohonného ústrojí. Vixen dostal vznětový řadový šestiválec BMW (M21) o objemu 2,4 litru, nejvyšším výkonu 85 kW a točivém momentu 220 N.m. Motor roztáčí zadní kola a doplňuje ho pětistupňová manuální převodovka s rychloběhem od Renaultu.
Výrobce zákazníkům sliboval spotřebu do 8 litrů nafty na 100 kilometrů a nezvykle vysokou maximální rychlost 160 km/h! A když si k tomu přidáte nízké těžiště a široký rozchod kol, není divu, že se o Vixenu často píše jako o „řidičském obytňáku“.
Výbava pak kromě už zmíněné výklopné střechy, která zlepšovala prostor v obytné části, zahrnovala například plnohodnotnou dvoulůžkovou postel v zadní části, koupelnu s toaletou a sprchou, kuchyňský kout s lednicí, dřezem a mikrovlnnou troubou či posezení pro čtyři cestovatele.
I přes velice zajímavé parametry však tohle vozidlo velkou díru do světa neudělalo a zájem nebyl moc velký. Výrobce se to v dalších letech pokusil změnit několika úpravami, novými verzemi i instalací nového - tentokrát zážehového - motoru, přesto už v roce 1989 musela být produkce ukončena. Celkem podle dostupných informací vzniklo jen 587 exemplářů, z nichž 376 připadá na původní verzi 21 TD.
Proto nás zaujalo, že u jednoho prodejce v Nizozemsku se vyskytují hned čtyři kusy k mání. Majitel bohužel na naši žádost o podrobnosti nereagoval, takže nemáme k dispozici mnoho informací. Víme jen, že ceny se podle stavu konkrétního vozidla pohybují od 35 do 65 tisíc eur, což je v přepočtu asi 860 tisíc až 1,6 milionu korun.