Recese automobilového trhu Evropské unie pokračuje i nadále. Březen byl už osmnáctým měsícem poklesu prodejů v kuse a současně nejslabším měsíc prvního čtvrtletí s poklesem 10,2 %, jenž se nejvýrazněji podepsal na celkovém kvartálním poklesu o 9,8 %. V řeči čísel to znamená snížení prodejů z loňských 3,3 milionu aut na 2,99 milionu vozů.
Analytici předpokládají, že se letošní rok dostane prodejně na úroveň roku 1993 a obávají se zejména "volného pádu" prodejů v Německu, které je tahounem Evropy. Náš západní soused zaznamenal v březnu propad o alarmujících 17,1 % a důvod k optimizmu nezavdává ani 16,2 % v případě Francie. Nejvýznamnějším evropským trhem se tak stala minulý měsíc Velká Británie, která nejen že rostla o 5,9 %, ale předstihla s 372.835 vozy i Německo (339.123 ks).
Pokud jde o jednotlivé výrobce, PSA a Ford zaznamenali v březnu pokles o 16 % a pokles v Německu ublížil Volkswagenu, jenž se propadl o 15 %, celý koncern však jen o 9,3 %. O moc lepší to nebylo ani u GM, jenž má za znaménkem mínus číslici 13, na čemž se podepsal 28% pád Chevroletu a 10% v případě Opelu. Renault se propadl o 16 %, ale díky 20% nárůstu u Dacie činí celkové skóre značky "jen" 9,7 %.
Z asijských značek zaznamenala Kia čtyřprocentní růst, Toyota klesla o 17 % a Nissan a Hyundai o 10 %. Pokles postihl i BMW, byť pouze 4,7%, zatímco Daimler víceméně stagnoval - poklesl o 1 %, což byl zásluhou 16% pádu Smartu, Mercedes-Benz si připsal růst 0,8 %.
Může být tedy vůbec někdo s výjimkou Kie jakž-takž spokojen? Může - Fiat. Ten se propadl jen o 1,2 %, což se dá považovat za stagnaci, zajímavé ovšem je, že na tomto výsledku se podílely značky Alfa Romeo, Lancia a Chrysler, samotný Fiat se vyšvihl vzhůru ještě více, než Korejci – o 7,7 %! To se podařilo díky obrovskému úspěchu modelu 500L. Pro srovnání – zatímco v únoru italský trh padal o 17 %, malé MPV zbrzdilo jeho pokles na 4,9 %.
ekonomika |