Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodeje v únoru 2004: šedý průměr

Ondřej Láník
Diskuze (9)
V únoru se v České republice podařilo prodat 10,656 nových osobních automobilů, což je mírně podprůměrná únorová hodnota. Co se prodávalo nejvíce?

Jak jsme před měsícem předpokládali, nestandardní první měsíc v roce mnoho o celkovém trendu v prodeji nových automobilů neřekl. V únoru se řada lidí konečně rozhodla, kterou z lákavých nabídek vzít. Přestože mnoho „jedinečných a neopakovatelných příležitostí“ bylo k dispozici jen do konce února, hra zdaleka nekončí. Výrobci, dovozci i dealeři přicházejí s novými akcemi, které by mohly zaujmout cenou, lepší výbavou zdarma, širší zárukou, výhodnějším financováním. Některé automobilky jednoduše a nepokrytě prodlužují „časově omezené“ nabídky. Díky těmto způsobům podpory prodeje lze například v sousedním Německu získat většinu automobilů s 8-12% cenovou výhodou proti ceníkovým cenám.

Některé loajalní zákazníky zviklal od koupě nového auta nový Golf, další čekají na Octavii. Jarní nákupy nových aut bude chtít flotila dovozců využít ve svůj prospěch, protože od června se očekává nástup domácího bestselleru, kterému bude obtížné ukousnout kus tržního podílu z velkého prodejního koláče.

V desítce nejlepších se tentokrát dostal Volkswagen na první místo mezi dovozci a i pro další měsíce lze očekávat vysoké postavení. Druhý Ford zabodoval s akčními Fiestami a Focusem. Za nimi se seřadila francouzská trojka. Radost z výsledku má však zřejmě jen Citroën. Postavení značky Opel by se mělo během roku 2004 také zásadně změnit a to s příchodem nové Astry. Do top 10 se dostal také Nissan, který bodobal s Almerou, Almerou Tino, Primerou a se svými off-roady.

TOP 10 – nejprodávanější značky, osobní automobily, únor 2004

1. Škoda 5363 50,33%

2. Volkswagen        695 6,52%

3. Ford 676 6,34%

4. Peugeot 477 4,48%

5. Renault 401 3,76%

6. Citroën 354 3,32%

7. Hyundai 340 3,19%

8. Toyota 316 2,97%

9. Opel 249 2,34%

10.Nissan 223 2,09%

V segmentu nejmenších automobilů vládne Fiat Panda. A není divu. Titul evropské Auto roku, 5dveří, líbivý design a dobrá cena hovoří pro Pandu. Konkurence v této třídě je poměrně slabá, takže ani starší modely nemají problémy udržovat dobré prodeje. Konkurenti Pandy (Matiz, Agila, Wagon R+, C2 a Twingo) si pravidelně střídají pořadí, ale na další nové modely si budeme ještě muset chvíli počkat. Za rok se dočkáme kolínské trojice od Toyoty a PSA (Peugeot 107 a Citroën C1)

1. Fiat PANDA        56 35,22%

2. Opel AGILA        29 18,24%

3. Daewoo MATIZ 28 17,61%

4. Citroën C2 19 11,95%

5. Suzuki WAGON 10 6,29%

6. Fiat SEICENTO 7 4,40%

Ve třídě malých vozů se žádné dramatické obraty nedějí. Fabia vede s 3817 prodanými únorovými kusy, na druhou příčku se vrátil Peugeot 206, výrazně získává Hyundai Getz a ke slovu se taky dostává Ford Fiesta (akční slevy na modely Family).

1. Škoda Fabia 3817 66,94%

2. Peugeot 206 278 4,88%

3. Hyundai GETZ 228 4,00%

4. Ford FIESTA 222 3,89%

5. Toyota YARIS 184 3,23%

6. Citroën C3 149 2,61%

7. Volkswagen POLO 123 2,16%

8. Renault THALIA 122 2,14%

9. Renault CLIO 111 1,95%

10.Seat CORDOBA 80 1,40%

Od 20. února se prodává nový Golf, ale zatím vede třídu Focus, kterých se prodalo v únoru 213 kusů. Většina Golfů je ještě z předchozí generace, takže teprve jarní měsíce ukáží jak si novinka povede. Analytici německého Witschaftswoche odhadli, že pobídka ve formě klimatizace zdarma v novém Golfu bude stát koncern Volkswagen až 200 miliónů Euro. Na třetím místě se drží zavedený Peugeot 307, za ním pak Mazda3-české Auto roku. Do první desítky se dostal v únoru také Fiat Stilo.

1. Ford FOCUS 213 14,81%

2. Volkswagen GOLF 165 11,47%

3. Peugeot 307 154 10,71%

4. Mazda 3 107 7,44%

5. Renault MEGANE 87 6,05%

6. Citroën XSARA 85 5,91%

7.-8. Fiat STILO 74 5,15%

7.-8. Nissan ALMERA 74 5,15%

9. Toyota COROLLA 63 4,38%

10.Opel ASTRA 62 4,31%

Škoda Octavia se s únorovým návratem trhu na své běžné hodnoty, vrátila k obvyklým prodejním výsledkům. Jakoby se žádná novinka v této řadě ani nečekala. Záměr automobilky prodávat obě Octavie souběžně minimálně do roku 2005 je tedy zřejmě na místě. Passat tentokrát nabral 271 prodanými kusy tržní podíl ve třídě 13% . Na dobrou 4. pozici se zřejmě díky desetiprocentním slevám dostal Nissan Primera.

1. Škoda Octavia 1178 57,94%

2. Volkswagen PASSAT 271 13,33%

3. Ford MONDEO 133 6,54%

4. Nissan PRIMERA 57 2,80%

5. Audi A4 53 2,61%

6. Honda ACCORD 49 2,41%

7. Mazda 6 43 2,12%

8. Toyota AVENSIS 37 1,82%

9. Opel VECTRA 34 1,67%

10.Renault LAGUNA 23 1,13%

Zájmeci o Superby se probrali ze zimního spánku. 88 v lednu prodaných kusů dělalo v Boleslavi zřejmě vrásky. V únoru jsme zpět v uspokojivější oblasti – prodáno 368 Superbů. BMW 5 opět zvítězilo nad Mercedesem E i Audi A6. Právě Audi ale brzy vyrazí do zteč s novým modelem, který je podstatně delší (+12 cm!) než oba konkurenti. Přes několik tříd jsou roztroušeny prodeje Audi Allroad Quattro.

1. Škoda SUPERB 368 73,31%

2. BMW 5 53 10,56%

3. Audi ALLROAD Q. 6+24

4. Mercedes-Benz E 28 5,58%

5. Audi A6 23 4,58%

6. Volvo 70 7 1,39%

I když se luxusní limuzíny u nás obecně příliš neprodávají, v únoru prodaných 14 vozů je neobvykle nízké číslo. 7 z nich bylo Audi A8.

1. Audi A8 7 50,00%

2.-3. BMW 7 2 14,29%

2.-3. Mercedes-Benz S 2 14,29%

4.-6. Jaguar XJ 1 7,14%

4.-6. Kia OPIRUS 1 7,14%

4.-6. Lexus LS 1 7,14%

V únoru se dobře prodávala Mazda RX-8, malý kabriolet na bázi Fordu Ka i kupé-kabriolet Peuogeot 307. Prodaly se také čtyři BMW 645 Ci, čtyři Chryslery Crossfire, jeden Opel Speedster a jeden Lexus SC.

1. Mazda RX8 11 16,42%       

2.-3. Ford KA 10 14,93%       

2.-3. Peugeot 307 10 14,93%       

4. Mercedes-Benz CLK   7 10,45%

5. Hyundai COUPE 6 8,96%

6.-7. BMW 645 4 5,97%

6.-7. Chrysler CROSSFIRE 4 5,97%

Výsledky ve smíšené kategorii SUV a Off Road říkají, že první pětka SUV mezi sebe nepustila ani jednoho Evropana. Volkswagen Touareg na šesté pozici zachraňuje s 15 užitkovými a 2 osobními verzemi pověst terénní Evropy. Minulý měsíc se prodalo také jedno Porsche Cayenne (užitkové, jak jinak u této značky-J) a čtyři Range Rovery (1+3 ks).

1. Hyundai SANTAFE 12+24

2. Toyota RAV4 21+9

3. Nissan X-TRAIL 25+0

4. Toyota LAND CRUISER 6+13

5. Kia SORENTO 5+13

Žebříček MPV je prozatím doménou velkoprostorových vozů střední třídy. Opelu Meriva na pátém místě přibyl sice minulý měsíc na českém trhu nový konkurent Fiat Idea, ale v únoru se jich prodalo jen 15 ks.

1. Volkswagen TOURAN 69+41

2. Citroën XSARA PICASSO 57+18

3. Ford Focus C MAX 50+0

4. Renault MEGANE SCENIC 35+15

5. Opel MERIVA 34+13

6. Opel ZAFIRA 12+17

Ondřej Láník
Diskuze (9)