Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?

Prodloužený a standardní stupeň
Před samotnou výměnou doporučujeme z převodovky vypustit převodový olej (G052512A2), část ho totiž stejně vyteče. Vyplatí se rovnou jeho výměna. Dva litry vyjdou zhruba na 1000 Kč.
Po demontáži kola je potřeba sundat boční plechový kryt převodovky.
Po demontáži kola je potřeba sundat boční plechový kryt převodovky.
12 Fotogalerie
Diskuze (138)
Jednou z cest ke snížení spotřeby paliva může být prodloužení převodů. Ušetřili jsme?

Je tomu už pět let, co kolega Martin Vaculík vyráběl vlastní „greenline“ z Octavie 1.9 TDI 66 kW tím, že použil soukolí pětky z motoru 1.6 TDI. Tehdy to přineslo téměř půllitrovou úsporu při dálničním provozu.

Nyní nás inspiroval čtenář, který obdobnou úpravu podstoupil s druhou generací Octavie Combi s atmosférickým zážehovým motorem 1.6 MPI. V redakční poště navíc přistálo i několik dalších e-mailů překvapených majitelů dvojkových octavií, kteří zjistili, že jim ve sto třiceti auto točí víc než předchozí model s tímto motorem. Významnou roli na tom sehrává fakt, že v první generaci více přeměřuje tachometr, ve 130 km/h je to téměř o 10 km/h, zatímco v druhé generaci asi o 6 km/h. Pravdou však zůstává, že Octavia II má kratší odstupňování (3,68 vs. 3,61). Skutečný rozdíl otáček na pětku při 130 km/h je sice méně než 100 ot./min (dle teoretických výpočtů asi 4003 ot./min vs. 3929 ot./min), jenže kvůli rozdílné odchylce tachometrů se zdá dvojnásobný. O to více se uživatelům vkrádá otázka, zda točit čtyři tisíce není na šestnáctistovku se solidním výkonem 75 kW zbytečně moc a zda by jejich snížení neprospělo spotřebě.

Náhradní díly
Součást Převod Číslo dílu Cena
Diferenciál 68/15=4,53 02T409021AP 11 080 Kč
Diferenciál 64/14=4,57 02T409021BS 11 080 Kč
Diferenciál 61/14=4,36 02T409021BN 16 500 Kč
Hnací kolo39/48=0,8102T311361A 3238 Kč
Hnané kolo 39/48=0,8102T311158N 3842 Kč
Hnací kolo37/50=0,7402T311361B 3238 Kč
Hnané kolo 37/50=0,7402T311158P 3842 Kč

Jde se prodlužovat

Technicky je výměna stejná jako v případě dieselu ze Světa motorů 18/2012, soukolí pětky je umístěno de facto mimo převodovku pod samostatným

plechovým krytem. Stačí tedy odmontovat přední kolo, povolit kryt, speciálním stahovákem sundat původní soukolí a vyměnit ho za nové. Zkušený

mechanik zvládne celý úkon asi za hodinu.

Původní dvojici ozubených kol s 39 a 48 zuby (poměr 0,81) lze nahradit dvěma koly s 37 a 50 zuby, čímž se převod prodlouží na 0,74. Jedná se o náhradní díly 02T311158P a 02T311361B, které jsou pro motor 1.6 MPI v octavii uvedeny jsou možná alternativa. Z výroby měla tento převodový poměr Octavia 1.4 16V/59 kW od 11/2010 a určený je i pro řadu jiných vozů koncernu VW. Sama Škodovka již tento díl překvapivě nedodává, ale Volkswagen ho stále nabízí. Podle oficiálního ceníku stojí obě kola dohromady 7080 Kč a zhruba tisícovku dáte za práci. Celá operace tak vyjde asi na osm tisíc. Po úpravě klesnou otáčky ve 130 km/h z původních 4003 ot./min na 3646 ot./min.

skoda octavia svetmotoruskoda octavia svetmotoru | Zdroj: acz

Vrátí se to?

Abychom ověřili, zda má úprava smysl a jestli přinese kýžené snížení spotřeby, vzali jsme druhou Octavii 1.6 MPI s původní převodovkou a vyrazili

po dálnici po D1 do Pelhřimova a zpět. Táhlá stoupání na nejstarší české dálnici nás v upraveném voze nutí k častější jízdě na plný plyn, nejvyšší povolenou rychlost však na pětku bez problémů udrží. Na rovinkách stačí pedál plynu jen mírně šolichat a v klesáních je výhodou, že octavia méně brzdí motorem a lépe se zařazenou rychlostí plachtí. Žádný dravec však z dnešního pohledu už motor 1.6 MPI není, a pokud se dožadujete výraznější akcelerace, musíte ho točit alespoň ke 4000 ot./min.

skoda octavia svetmotoruskoda octavia svetmotoru | Zdroj: acz

Před testem jsme u obou aut vynulovali palubní počítač a dotankovali je u stejného stojanu. To samé jsme učinili i po jeho skončení. Klasická verze ukázala spotřebu 7,5 l/100 km, octavia s upravenou převodovkou 7,2 l/100 km. Shodný rozdíl jsme dopočítali i po dotankování: 7,71 vs. 7,41 l/100 km. Snížení spotřeby na dlouhé vzdálenosti, kde je předpoklad největšího využívání pátého stupně, tak není zanedbatelné. V našem případě byl výsledek ovlivněn porovnáváním liftbacku s kombi, které má vyšší odpor vzduchu. U stejných karoserií by byl rozdíl ve spotřebě ještě o něco větší.

Při úspoře 0,3 l/100 km a aktuální ceně benzinu 31,30 Kč/l se investice 8000 Kč vrátí po 85.000 km. Během orientačního měření spotřeby na silnici I.

třídy, kde se motor nepohybuje v takové zátěži a ve větší míře než na dálnici využijete plachtění se zařazenou rychlostí z kopce, se úspora ve spotřebě pohybovala až okolo 0,8 l/100 km. V tom případě by se investice do prodloužení převodů zaplatila po 32.000 km. Návratnost však bude většina typických uživatelů i tak počítat v řádech let a hodně při tom záleží na způsobu provozování auta.

Technické parametry Škody Octavia 1.6 MPI
Motor atmosférický zážehový, R4, 8V
Zdvihový objem (cm3) 1595
Vrtání x zdvih (mm) 81,0 x 77,4
Kompresní poměr 10,5:1
Výkon (kW při ot./min.) 75/5600
Toč. moment (N.m. při ot./min.) 148/3800
Převodové poměry I. 3,46; II. 1,96; III. 1,28; IV. 0,98; V. 0,81
Stálý převod 4,53
Maximální rychlost (km/h) 190
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,3
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,4

Nepromění se v hlemýždě?

Hodně jsme byli zvědavi, co prodloužení pětky udělá při měření pružnosti. Sama o sobě si totiž šestnáctistovka s točivým momentem 148 N.m

vrcholícím při 3800 ot./min žádá vyšší otáčky a odspodu příliš netáhne. Hmotnostní 30 kg rozdíl mezi liftbackem a kombi jsme srovnali větším natankováním prvně jmenované verze a pro porovnání jsme pružné zrychlení změřili i na trojku a čtyřku, což by mohlo být teoreticky stejné. Kombi s upravenou převodovkou sice vykázalo o něco horší výsledky i na trojku a čtyřku, ale výsledky se lišily jen nejvýše o 0,5 s, chcete-li o 4 %. Po zařazení pětky se situace dramaticky horší a šestnáctistovka s prodlouženým převodem se jen neochotně sbírá. Obvyklé zrychlení z 80-120 km/h jí zabere 21,3 s, zatímco klasická verze to zvládne za 16,8 s, o něco menší rozdíl 19,5 vs. 16,0 s je při akceleraci 60-100 km/h.

Z hlediska absolutní dynamiky je vliv podstatně menší, neboť čtyřku zastaví omezovač (6600 ot./min) až lehce před 180 km/h, obě verze tak mohou až do této rychlosti zrychlovat stejně. Octavia s klasickou převodovkou dokáže akcelerovat na pětku až na maximální 190 km/h. Modifikovaná verze má pro přeprání setrvačných odporů síly již minimum, z pohledu běžného užívání je to však nepodstatné.

Spotřeba 5. převodový stupeň
 Standardní Prodlouženy
Najeto (km) 228 228
Spotřebováno (l) 17,59 16,90
Skutečna spotřeba (l/100 km) 7,7 7,4
Spotřeba dle palubního počítače (l/100 km) 7,5 7,2

Náš verdikt

V každodenním provozu je po prodloužení převodů potřeba počítat s nutností častého podřazování při předjíždění nejen na silnici, ale i na dálnici, kde pružnost prodloužené pětky hektickému provozu nestačí. Úpravu tak ocení jen specifičtí uživatelé, kteří vyznačují klidný jízdní styl a jezdí dlouhé vzdálenosti.

skoda octavia svetmotoruskoda octavia svetmotoru | Zdroj: acz

Co vše je možné aneb Šest různých možností

Octavii 1.6 MPI lze podle oficiální dokumentace kombinovat hned s trojicí různých diferenciálů. Druhá generace modelu měla až do konce roku 2011

diferenciál s převodovým poměrem 4,53 (02T409021AP), od ledna 2012 ho pak nahradil jiný s mírně kratším převodem 4,57 (02T409021BS), což samo o sobě není pro řidiče postřehnutelné. Třetí diferenciál, určený pro motory 1.4 16V/59 kW vyrobené od listopadu 2010, však nabízí naopak těžší převod 4,36 (02T409021BN) a u šestnáctistovky umožňuje rovnoměrně prodloužit všechny stupně (v současnosti se používá mimo jiné i na třetí generaci octavie). Důsledkem však bude celkově mírné zhoršení dynamiky, nikoliv jen nižší pružnost na pětku. Ta by však byla proti sólo úpravě naopak kratší (3852 ot./min ve 130 km/h), tudíž pružnost by měla o něco lepší. Extrémní varianta, která by kombinovala výměnu diferenciálu i soukolí

pětky, by umožnila snížení otáček ve 130 km/h na 3506 ot./min, ale přinesla by celkově nejhorší dynamiku. Ceny nových diferenciálů činí 11 080 Kč u prvních dvou zmiňovaných a 16 500 Kč v případě třetího s těžším převodem. Všechny kombinace možných převodů naleznete v tabulce.

skoda octavia svetmotoruskoda octavia svetmotoru | Zdroj: acz

Autor: Martin Jeník

Vstoupit do diskuze (138)