Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Projeli jsme unikátní vládní limuzínu Tatra 613! Je na prodej!

Petr Slováček Petr Slováček 7. 10. 2022 • 19:12
27
Zobrazit náhledy (27)
Zavazadelník je čalouněný jemným kobercem Po otevření motorového víka si ihned všimnete gigantického chladiče klimatizace, který zabírá celé čelo za motorem a v běžné Tatře 613 ho neuvidíte – a motor je chlazený vzduchem, takže žádný taky nepotřebuje. Zapalování je zdvojené a přepíná se táhlem vedle sytiče mezi předními sedačkami Tatra 613 Speciál Do motoru přibylo čerpadlo strojního řízení a palivové podávací čerpadlo, takže šofér nemusel před startem natlakovat benzin Zástavba žlutých trubek průmyslové klimatizace není zrovna vkusná, zato působí bytelně. Kompresor je poháněn řemenicí od klikového hřídele motoru. Dveře se natáhly o 15 cm a dostaly větší úhel otevírání pro pohodlnější nastupování. Všechna okna jsou ztmavená a s elektrickým stahováním. Specialitou bylo také centrální zamykání ovládané zámkem dveří řidiče. Světlomety Bosch pocházely z Mercedesu W 116, ale rámečky s ostřikovači už se vyráběly v Tatře Jako dárce zpětných zrcátek s ovládáním z kabiny posloužil také mercedes V kufru najdete kalibrovaný taxametr, který sloužil ke kontrole týdenních jízdních výkonů Pneumatiky z Rudého říjnu Otrokovice dotvářejí dobovou náladu. Speciály jinak vyjížděly z továrny na Michelinech 205/70 HR 14 XVS, které dokonce čeští zástupci testovali na okruhu pneumatikářské firmy v Ladouxu. Na blatnících jsou dvě antény: levá pro rádio, pravá pro vysílačku. Spotřebiče kvůli tomu musely být důsledně odrušeny kondenzátory. Držáky vlajek se standardně montovaly na horní hranu předních blatníků BMW 750 iL Václava Havla BMW 750 iL Václava Havla BMW 750 iL Václava Havla Renault 21 TSE Václava Havla Škoda Superb Miloše Zemana Škoda Superb Miloše Zemana ZIL 114 Gustáva Husáka ZIL 114 Gustáva Husáka ZIL 114 Gustáva Husáka

Občas se objeví na prodej auto známé z fotek a televizních zpráv. Jen výjimečně jde ale o vládní limuzínu, jako je Tatra 613 na fotkách. Pokud ji chcete vlastnit, musíte pořádně rozbít prasátko.

Nejvyšší komunističtí funkcionáři museli mít krásný život. Sedíme na pohodlně vypolstrovaném gauči, za zády duní osmiválec, v jedné ruce štamprli z baru mezi sedačkami a druhou paží kyneme davům. Tohle byl skutečný luxus pro „první mezi rovnými“.

Není to „obyčejná“ černá šestsettřináctka, kterou mohl jezdit okresní tajemník! Máme vypůjčenou unikátní prodlouženou verzi T 613 Speciál, kterou si užívali nejvyšší funkcionáři. V letech 1979 až 1992 se jich vyrobilo jen 136 kusů a jistě ne náhodou se měly původně jmenovat Presidium. Už i obyčejná Tatra 613 je dnes už velká vzácnost, vždyť většinu z nich strávily koroze a lajdáctví druhých majitelů, kterým se po revoluci dostaly do rukou za pár peněz. Exempláře na snímku se to naštěstí netýká.

Pro nejlepší kádry

„Vozidlo bylo určeno pro stranické funkcionáře, ředitele velkých státních podniků, zkrátka pro papaláše. Ale speciálem jste se mohli svézt jen v případě, že jste patřili k těm nejvyvolenějším mezi vyvolenými, jakými byli například předseda vlády, ministři, prezident nebo vedoucí tajemník ÚV KSČ,“ říká Pavel Kočí, organizátor veteránské aukce Retro Garáž. Tatrovka na snímcích bude ozdobou dražby na akci Glasurit Classic Expo dne 30. 10. ve 13 hodin na pražském výstavišti v Letňanech.

Vyvolávací cena je sice „jen“ 800.000 Kč, ale mezi zájemci se čeká lítý boj třeba až na dva miliony. Jde totiž o skutečný unikát, který byl roky k vidění ve sbírkách Veterán Arény Olomouc. Její majitel Lubomír Pešák dovezl auto v roce 2008 z Bratislavy.

Dodnes jsou o voze záznamy v kopřivnickém podnikovém archivu – vyrobili ho v únoru roku 1989 a dne 6. března 1989 převzali v Bratislavě jako vládní limuzínu Slovenské socialistické republiky. Připomínáme, že v letech 1969 až 1990 bylo Československo federativní republikou dvou členských zemí se samostatnými vládami.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata