Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Průlom v bateriích s pevným elektrolytem? Na Harvardu překonali velkou překážku

Marek Bednář
Diskuze (63)

Mikrometrové částečky křemíku zabraňují tvorbě dendritů v baterii s pevným elektrolytem. Životnost prototypu je oproti bateriím současných elektromobilů několikanásobná.

Baterie s pevným elektrolytem slibují zásadní zlepšení ve vlastnostech elektromobilů, ovšem třebaže na jejich vývoji pracuje snad každá velká automobilka, která se zabývá i elektrickými auty, zatím všechny slibují tuto novou generaci na trhu až za několik let. Výzkumníci na Harvardské univerzitě nyní přichází s novinkou, kterou web Electrek, zabývající se elektromobilitou, označuje za průlom.

Jednou z největších výzev, kterým vývojáři baterií s pevným elektrolytem čelí, je tvorba dendritů na povrchu lithiové anody. To jsou mikroskopické nánosy kovu, které „vyrůstají“ jako kořeny do elektrolytu a mohou porušit bariéru mezi anodou a katodou, což znamená zkratování baterie a riziko požáru.

Tvorba dendritů je však problémem už kvůli tomu, že tvoří nerovný povrch anody, a s dalšími nabíjecími cykly se nerovnosti zvětšují. V roce 2021 tým výzkumníků na Škole inženýrství a aplikovaných věd Johna A. Paulsona, která je součástí Harvardské univerzity, vyvinul prototyp baterie, v níž byla tvorba dendritů omezená a ty, které vznikly, byly zachyceny.

Video se připravuje ...

Čerstvě však tento tým přišel s oznámením, že tvorbě dendritů zcela zamezil. Používá k tomu částice křemíku o velikosti v řádech mikrometrů jako součást anody. Ty upravují lithiační reakci a umožňují rovnoměrné přichycování iontů lithia k anodě. „Lithium obaluje křemíkovou částici jako tvrdá čokoládová skořápka vnitřek bonbonu,“ přirovnal profesor materiálových věd Sin Li.

Díky tomu, že povrch anody zůstává naprosto hladký, pohyb iontů mezi anodou a katodou může být mnohem rychlejší a baterie umožní dobití během 10 minut. Co víc, prototyp zhruba velikosti poštovní známky si zvládl udržet 80 % kapacity po 6.000 nabíjecích cyklech. U baterií současných elektromobilů je přitom odhad životnosti 1.500–2.000 nabíjecích cyklů.

„Baterie s lithiovou anodou se považují za svatý grál baterií, protože mají desetinásobnou kapacitu oproti běžným grafitovým anodám a mohou zásadně zlepšit dojezdy elektrických vozidel,“ komentoval Li. „Náš výzkum je důležitým krokem směrem k praktičtějším bateriím s pevným elektrolytem pro průmyslové i komerční použití,“ dodal.

Ovšem, jakkoliv je objev harvardských výzkumníků jistě důležitý, nakolik přiblížil baterie s pevným elektrolytem dostupné za rozumnou cenu v produkčních autech, je stále otázkou.

Marek Bednář
Diskuze (63)

Doporučujeme

29. 1. 2024 06:38
Elektromobilita
... nestoji a nepada na akumulatoroch a ich kapacitach. Je velky prinos, ze v clanku predstavena nova technologia opat posuva vlastnosti aku dopredu. Lenze zacal uz svet vylepsovat elektroinfrastrukturu v mestach a dedinach ? Co sa stane, ked v dedine o 15:30 pride z mesta 50 elektroaut a naraz sa zacnu nabijat ? Ja to vidim na spev modifikovanej slovenskej hymny "Nad trafom sa blyska"...
21. 1. 2024 19:31
Re: Baterky...
Alebo trvale.
Avatar - Roman Horký
21. 1. 2024 17:36
Re: Baterky...
Jako že jsem duševní mrzak kvůli tomu že jsem ti dal plus? Tak promiň když se tě to tak dotklo, už to neudělám. Byla to opravdu chyba plusovat blázna.
Avatar - Mikesus
21. 1. 2024 14:30
Re: boze, dej, aby to uz bylo a dej dyzlum cervenou kartu
Je smutné, že musíš s moderním dieselem srovnávat 20+let staré vraky na benzin, aby ten diesel smrděl ve srovnání méně
Avatar - Barry Lyndon
21. 1. 2024 13:06
Re: boze, dej, aby to uz bylo a dej dyzlum cervenou kartu
Holt vědomí ušetřených 30 hal/km je tak hřeje u srdíčka, že si tuto blaženost nedají ničím kazit... :-)