Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Chevrolet Blazer EV
Chevrolet Blazer EV
Chevrolet Blazer EV
Chevrolet Blazer EV
50 Fotogalerie

Na elektromobilech přestaneme prodělávat už brzy, věří GM

Marek Bednář

General Motors chce nejpozději do druhé poloviny příštího roku snížit náklady na suroviny pro baterie elektromobilů o téměř 90 tisíc korun na každé auto. Zejména díky tomu, ale i z jiných důvodů věří, že v roce 2024 konečně začne elektromobily prodávat se ziskem místo ztráty.

Vydělat peníze na elektrických autech není snadné ani v roce 2023, když už ta nejstarší jsou na světě více než deset let, a ani pro giganta typu General Motors. Tento americký koncern přesto věří, že nejpozději v druhé polovině příštího roku začne elektromobily vyrábět se ziskem.

Jak toho chce dosáhnout? Podle finančního ředitele Paula Jacobsona několika cestami – vyšším objemem výroby, lepší skladbou portfolia vozidel, emisními kredity a zejména snižováním cen trakčních baterií. To poslední je přitom věc, kterou proponenti elektromobilů slibují už velmi dlouho, ale na materializaci těchto slibů svět už roky čeká.

Video placeholder
. • .

Klíčové má být zvětšování výrobních kapacit v závodech na baterie, které GM vybudovalo a vede ve spolupráci s jinými firmami. To má snížit závislost výroby aut na importovaných bateriových článcích, které jsou dražší. Kromě toho má firma snížit náklady na suroviny o 4 tisíce dolarů (necelých 90 tisíc korun), ovšem jak konkrétně, Jacobson na investorské konferenci pořádané bankou Barclays neprozradil.

Na cestě k ziskovosti elektromobilů mají koncernu pomoci také emisní kredity a federální daňové kredity. Ty získávají firmy za prodej elektromobilů a mohou je přeprodávat jiným automobilkám, které v daném období neprodají dostatek elektromobilů na to, aby své flotilové emise CO2 snížily pod vládou stanovený limit. Dlouhodobě na tomto systému profituje zejména automobilka Tesla, která nic jiného než elektromobily nenabízí.