První elektrický hasičský vůz nastoupí do služby již koncem příštího roku
První elektrický hasičský speciál Rosenbauer CFT se těší velkému zájmu. Koncem příštího roku se má začít s testováním v Berlíně či Amsterdamu a od roku 2021 zřejmě i v USA.
Rakouská společnost Rosenbauer, známý dodavatel hasičské techniky, se již od roku 2016 zabývá vývojem hasičského vozidla budoucnosti, které označuje jako projekt CFT - Concept Fire Truck. V červenci tohoto roku pak Rosenbauer oznámil spolupráci se společností Volvo Penta, která má dodat elektrický pohonný systém.
Pokud byste ale čekali, že teď nastane několikaleté období tichého testování v laboratořích, jste na omylu. Během prosince se totiž objevily zprávy o zájmu hasičů z USA i Evropy, kteří chtějí začít s testováním celosvětově unikátního stroje co nejdřív.
Navzdory řadě předsudků by totiž elektrický pohon mohl být pro hasičské vozy celkem ideálním řešením. Pokud totiž hasiči nevyjíždějí k velkým zásahům, omezují se jejich výjezdy na relativně krátké akce. Například hasiči z kalifornského Menlo Park tvrdí, že většina jejich zásahů trvá zhruba okolo 30 minut.
Velikost baterií v hasičském speciálu bohužel neznáme. Vzhledem k nespočtu zařízení, které musí napájet, se však příliš nedivíme „provozní době“ 30 minut, kterou udává web Jalopnik. Nikde se však nezmiňuje, jaký je poměr jízdy a operací spojených se zásahem na místě. Hasičský speciál je však vybaven i záložním dieselovým agregátem, který je schopen nabídnout dostatek energie pro napájení baterií, pohánění vodních čerpadel, atd. V podstatě se tak jedná o systém k prodloužení dojezdu, jaký známe z BMW i3 REX. I přes zapojení dieselového agregátu by však novinka měla být výrazně ekologičtější, než běžné hasičské vozy.
V Evropě se o elektrickou novinku již delší dobu zajímají hasiči z Berlína, ke kterým se v prosinci přidali hasiči z Amsterdamu. Obě oddělení nyní čeká budování infrastruktury, po kterém má ke konci roku 2020 následovat předání prvních předsériových kusů. Hasiči v Berlíně by měli mít vůz zapůjčený na jeden rok, zatímco v Amsterdamu se plánuje dvouleté vývojové partnerství, během kterého by měli hasiči prověřit každodenní schopnosti vozu během provozu v úzkých amsterdamských uličkách.
Pro obě města je přitom testování bezemisních strojů celkem důležitým krokem do budoucna. Amsterdam totiž v rámci svého „Clean Air“ programu plánuje od roku 2025 zakázat vjezd nákladních vozů, autobusů a taxíků se spalovacími motory do některých městských částí. Od roku 2030 se pak zákaz rozšíří i na osobní vozy.
„Nový hasičský vůz pomůže připravit hasičské oddělení Amsterdam-Amstelland na budoucnost. Nové možnosti elektrického vozu se zařízením na prodloužení dojezdu jsou slibné. Nebudeme mít k dispozici jen technologické umělecké dílo a informace v reálném čase. Současně přispějeme k lepšímu životnímu prostředí, neboť elektrický hasičský vůz je prvním krokem k bezemisnímu hasičskému oddělení, našemu společnému cíli pro rok 2030,“ uvedl Tijs van Lieshout, velitel hasičského oddělení Amsterdam-Lieshout.
Evropa však není jediným místem, kde se hasiči zajímají o nový elektrický speciál. Jeden z prototypů byl během prosince představen i v hasičském oddělení Menlo Park v americké Kalifornii, které by rádo zařadilo nový vůz do služby od konce roku 2021.
Cena by se podle amerických hasičů z Menlo Park měla pohybovat zhruba okolo 1.200.000 dolarů, což je cca 27.5 milionu korun.