Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První elektrický hasičský vůz nastoupí do služby již koncem příštího roku

Ondřej Mára
Diskuze (10)

První elektrický hasičský speciál Rosenbauer CFT se těší velkému zájmu. Koncem příštího roku se má začít s testováním v Berlíně či Amsterdamu a od roku 2021 zřejmě i v USA.

Rakouská společnost Rosenbauer, známý dodavatel hasičské techniky, se již od roku 2016 zabývá vývojem hasičského vozidla budoucnosti, které označuje jako projekt CFT - Concept Fire Truck. V červenci tohoto roku pak Rosenbauer oznámil spolupráci se společností Volvo Penta, která má dodat elektrický pohonný systém.

Pokud byste ale čekali, že teď nastane několikaleté období tichého testování v laboratořích, jste na omylu. Během prosince se totiž objevily zprávy o zájmu hasičů z USA i Evropy, kteří chtějí začít s testováním celosvětově unikátního stroje co nejdřív.

Navzdory řadě předsudků by totiž elektrický pohon mohl být pro hasičské vozy celkem ideálním řešením. Pokud totiž hasiči nevyjíždějí k velkým zásahům, omezují se jejich výjezdy na relativně krátké akce. Například hasiči z kalifornského Menlo Park tvrdí, že většina jejich zásahů trvá zhruba okolo 30 minut.

Velikost baterií v hasičském speciálu bohužel neznáme. Vzhledem k nespočtu zařízení, které musí napájet, se však příliš nedivíme „provozní době“ 30 minut, kterou udává web Jalopnik. Nikde se však nezmiňuje, jaký je poměr jízdy a operací spojených se zásahem na místě. Hasičský speciál je však vybaven i záložním dieselovým agregátem, který je schopen nabídnout dostatek energie pro napájení baterií, pohánění vodních čerpadel, atd. V podstatě se tak jedná o systém k prodloužení dojezdu, jaký známe z BMW i3 REX. I přes zapojení dieselového agregátu by však novinka měla být výrazně ekologičtější, než běžné hasičské vozy.

Video se připravuje ...

V Evropě se o elektrickou novinku již delší dobu zajímají hasiči z Berlína, ke kterým se v prosinci přidali hasiči z Amsterdamu. Obě oddělení nyní čeká budování infrastruktury, po kterém má ke konci roku 2020 následovat předání prvních předsériových kusů. Hasiči v Berlíně by měli mít vůz zapůjčený na jeden rok, zatímco v Amsterdamu se plánuje dvouleté vývojové partnerství, během kterého by měli hasiči prověřit každodenní schopnosti vozu během provozu v úzkých amsterdamských uličkách.

Pro obě města je přitom testování bezemisních strojů celkem důležitým krokem do budoucna. Amsterdam totiž v rámci svého „Clean Air“ programu plánuje od roku 2025 zakázat vjezd nákladních vozů, autobusů a taxíků se spalovacími motory do některých městských částí. Od roku 2030 se pak zákaz rozšíří i na osobní vozy.

Nový hasičský vůz pomůže připravit hasičské oddělení Amsterdam-Amstelland na budoucnost. Nové možnosti elektrického vozu se zařízením na prodloužení dojezdu jsou slibné. Nebudeme mít k dispozici jen technologické umělecké dílo a informace v reálném čase. Současně přispějeme k lepšímu životnímu prostředí, neboť elektrický hasičský vůz je prvním krokem k bezemisnímu hasičskému oddělení, našemu společnému cíli pro rok 2030,“ uvedl Tijs van Lieshout, velitel hasičského oddělení Amsterdam-Lieshout.

Evropa však není jediným místem, kde se hasiči zajímají o nový elektrický speciál. Jeden z prototypů byl během prosince představen i v hasičském oddělení Menlo Park v americké Kalifornii, které by rádo zařadilo nový vůz do služby od konce roku 2021.

Cena by se podle amerických hasičů z Menlo Park měla pohybovat zhruba okolo 1.200.000 dolarů, což je cca 27.5 milionu korun.

Ondřej Mára
Diskuze (10)

Doporučujeme

21. 12. 2019 13:43
Ekologie
Vzhledem k tomu kolik bordelu se dostane do vzduchu při požáru bude ekologický přínos hasičského elektroauta určitě hodně významný
21. 12. 2019 11:53
Re: Za každou cenu
Dobrá Winíku, na tebe hezky polopatě, s příkladem, abys i ty pochopil.... V "heydrichově zatáčce" vzplane za jízdy hezké řidičce její (samozřejmě benzínový) vůz. Ty zachraňuješ řidičku, někdo zavolá hasiče. Mají to z Argentinské tak 2,5 km, takže elektricky přijedou, elektricky uhasí a elektricky se vrátí na stanici dobíjet. To je přesně to, o čem se hovoří v článku, který jsi kromě nadpisu asi nečetl ("hasiči ... tvrdí, že většina jejich zásahů trvá zhruba okolo 30 minut.).
Avšak může se stát, že do výše uvedeného hořícího vozidla narazí další vůz, pak ještě dodávka, pak autobus, pak tam spadne letadlo... V takovém případě hasiči elektricky přijedou, obhlédnou situaci.... a nahodí agregát + přivolají posily. Když už toho mají po 10ti hodinách na místě plné zuby a je uhašeno, vypnou agregát a elektricky se vrátí na stanici. Vzhledem k tom, že takové případy se stávají, no, ehmmm, jednou za tisíciletí, agregát vozí jen "pro jistotu" pro případ těch větších zásahů.
Avatar - WinDiesel
21. 12. 2019 10:05
Re: Za každou cenu
tak proč tam mají pomocný diesel?
21. 12. 2019 07:51
Re: Za každou cenu
Ale klid, chce to vnímat z trochu širší perspektivy....
Poptej se nějakého hasiče, kolikrát jede k "opravdovému požáru" typu domu, pole či lesu v plamenech a kolikrát k hořící popelnici, spálenému guláši, otevírání zabouchlého bytu atd. Takže ve větším městě je to (se studeným motorem) na plný plyn 2 km na místo, tam pár litry poplivat popelnici a 2 km zpět na stanici - na to fakt potřebuješ aspoň šestnáctilitrový dvanáctiválec... Navíc jsou hasiči na letištích, větších firmách - tj. minimální dojezdy. Takoví ten agregát budou nahazovat ani ne u jednoho výjezdu z deseti.
Takže naopak u těch hasičů mi kombinace "standardních dieslových" a elektrických vozidel přijde jako smysluplná, jde jen o kvalitní činnost operátora, aby poslal na místo ten "správný" typ vozidla.
20. 12. 2019 22:30
Elektrošílenství se šíří jako mor....
...počítám že elektropošuci příjdou brzy s elektryckými sanitkami! :-( :no: