Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i3 REX – Mám rád elektromobily!

Martin Machala Martin Machala 29. 6. 2016
45
156
Zobrazit náhledy (45)
BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3 BMW i3
Až do testu BMW i3 REX jsem byl z elektrické mobility hodně rozpačitý, teď už vidím světlo na konci tunelu.


Motor


Elektřinu a vlastně i hybridy jsem se zatím nenaučil mít rád, nejrůznější omezení vyplývající z minimálního dojezdu a složitějšího ovládání (když chcete jet s hybridem úsporně, musíte se snažit) mě pokaždé a znovu vytáčely. Co komu udělaly úsporné naftové motory, aby se Elon Musk koupal v dotacích a dlouhodobě vyráběl auta s obrovskou ztrátou? Jo, už vím… Nesmyslné restrikce a nesplnitelné předpisy, dieselgate, rakovinotvorné částice a kromě toho, elektřina a zelené smýšlení je tak nějak sexy. A co na tom, že kamarád jezdí s jedničkovou octavií TDI už roky za čtyři litry…

Holt, doba pokročila, a podle všeho nám ani nic jiného nezbude. Díky týdnu strávenému s BMW i3 a prodlužovačkou dojezdu REX (range extender) si však cestu k elektromobilům pomalu nacházím.

Dvouválcový prodlužovač klidu

BMW sice v oficiálních materiálech udává pro i3 s baterkou 94 Ah dojezd až dvě stě kilometrů (REX má čistě na elektřinu zvládnout zhruba o dvacet kilometrů míň), takové hodnoty jsem však na displeji nikdy neviděl. Nejspíš proto, že jsme k dispozici měli verzi se slabší baterkou. Testovaná a plně nabitá i3 tak hlásila po „nastartování“ dojezd nejčastěji kolem 150 km, aby po zapnutí klimatizace a absolvování strmého výjezdu z podzemních garáží svůj odhad klidně o dvacet kilometrů přehodnotila. Tohle je přesně to, co mi na elektromobilech vadí nejvíc. Udávané dojezdy jsou podobné nesmysly jako kombinované spotřeby, jen s tím rozdílem, že u elektřiny může mít takové klamání tělem citelnější dopad. Když se vám během pár metrů smrskne 150 kilometrů na nějakých 120 a cestou nedej bože narazíte na pár kopečků nebo dálnici, najednou budete rádi za osmdesátikilometrový reálný dojezd. A pokud se vám vyhnou nabíjecí stanice a nezbude vám nic jiného než klasická zásuvka, na osmdesát procent kapacity se dostanete až za osm hodin. S rychlonabíjecí stanicí od BMW stačí tři hodinky.

Tohle všechno dělá i z futuristické i3 auto s jednoznačně vymezeným polem působnosti. Elektromobil stále musíte používat s rozmyslem, případně na ověřených a krátkých trasách. Třeba jen na cesty do práce.

bmw elektromobil testy bmw elektromobil testy
 

S prodlužovačem dojezdu však nemusíte úzkostlivě sledovat padající kilometry, dvouválec o objemu 647 cm3 s výkonem 28 kW ze skútru C 650 přidává dalších 120 až 150 km k dobru (díky devítilitrové nádrži). Reálně se však nad stovku „benzinových“ kilometrů dostanete horko těžko…

Jak určitě víte, zážehový dvouválec funguje pouze coby generátor, auto samotné rozpohybovat nedokáže. Do služby se přihlásí v případech, kdy kapacita akumulátoru klesne pod šest procent. Čekal jsem, že se dvouválec ozve hodně hlasitě, musel jsem se ale dost snažit, abych jeho bručení zachytil. Motor samotný se pak nachází nad zadní nápravou (nádrž je vepředu), objem zavazadlového prostoru však zůstává na čistě „elektrických“ 260 litrech.

Asi jste také zachytili informace o tom, že právě přechod na generátorový režim doprovází značný pokles výkonu, což se třeba uprostřed předjížděcího manévru zrovna nehodí… BMW na problém zareagovalo přeprogramováním řídící jednotky a je fakt, že já jsem po aktivaci spalovací jednotky žádný dramatický úbytek dynamiky nezaznamenal. I když BMW stále na snížení výkonu v tomto režimu upozorňuje a generátorový režim má sloužit hlavně jako pojistka pro přesun k zásuvce. Benzinový dvouválec můžete také v předstihu aktivovat sami, abyste si v případě nutnosti elektřinu vyrobili dřív, než se kapacita sníží k výše zmíněným limitním šesti procentům. Dobíjet spalovacím motorem můžete už od nějakých pětasedmdesáti procent stavu akumulátorů.

Jízdní vlastnosti


Raketově, komfortně

V několika oblastech mají elektromobily náskok už teď. Neslyšný provoz je fajn, daleko působivější je ale dynamika, respektive absolutní pružnost. A to ani nemusíte mít ten teslácký těžko vyslovitelný supermód. Úplně stačí BMW i3 s elektromotorem o výkonu 125 kW, ve verzi REX pak zrychlí z nuly na stovku za 8,1 s (o osm desetin pomaleji než čistě elektrická i3 94 Ah). Tahle hodnota sice není nijak zvlášť pozoruhodná, neskutečný odpich z místa a nulových otáček je však pro spalovací jednotky těžko napodobitelný. Zvláštně tvarované auto pravidelně vystřeluje i z vyšších rychlostí, stačí jen trochu důrazněji šlápnout na pedál akcelerátoru. Plyn mi u elektromobilu nějak nejde přes pusu… Auto se zastaví na metě 150 km/h, rychleji i3 nejede. Těžko to ale bude elektromobilu někdo vyčítat.

bmw elektromobil testy bmw elektromobil testy
 

Velkým překvapením pro mě byl jízdní komfort BMW i3. V době, kdy auta na nerovnostech tlučou čím dál víc a hluk od podvozku je denní chleba, potěší elektrobavorák pohodlným naladěním a celkově velmi kultivovaným projevem. Nerovnosti zvládá tento elektromobil opravdu naprosto suverénně, což zarazí o to víc při pohledu na pneumatiky. Sice s vyšším profilem, ale úsporně úzké devatenáctky. Na popojíždění po rozbitých ulicích je í-trojka připravena velmi dobře!

Závěr


Závěr

BMW i3 se mi pořád nelíbí, už ale jenom po designové stránce. Chápu, že BMW potřebuje na své elektromobily upozorňovat, na mě je ale těch podivných spletitostí až moc. To je ale vlastně to poslední, co bych í-trojce vytknul. Tedy ještě cenu, k tomu se dostanu.

Vyloženě nadšený jsem z interiéru, ten vypadá naprosto skvěle. Z automobilové produkce nepřipomíná vůbec nic, jakoby se spojili designéři z IKEA s ekologickými aktivisty a společně vytvořili přírodní skulpturu trochu připomínající přístrojovou desku. Opravdu krásné dílo. Vepředu je potom místa dost, vzadu sice trochu nouzovka, jestliže ale budeme i3 brát primárně jako vozidlo na příměstské vzdálenosti (druhé/třetí auto v rodině), vadit by to nemuselo.

bmw elektromobil testy bmw elektromobil testy
 

A teď to nejdůležitější – s podporou malého benzinového dvouválce v zádech je past v podobě stále dost skromného elektrického dojezdu daleko snesitelnější. Už jsem se nemusel třást, jestli domů těch čtyřicet kilometrů dojedu, když mi v redakčních garážích ukázal palubní počítač dojezd nějakých osmdesát kilometrů, abych byl kousek za Prahou sotva na padesáti… BMW sice pro případ prakticky vybitých baterek (hodnoty kolem tří procent kapacity) a tedy činnosti spalovacího generátoru stále upozorňuje na mírné omezení výkonu (na sto procent nefunguje třeba ani klimatizace), v běžném provozu jsem však citelné zhoršení dynamiky nezaznamenal. Elektromobil pro mě ještě nebyl smysluplnější.

Stále však stojí nesmysl peněz. Dát za tohle vozítko 1.058.200 Kč (verze REX je proti standardní i3 dražší o nemalých 122.200 Kč), to už chce hodně entuziasmu. Díky í-trojce jsem ale elektromobily vzal na milost, takže ten milión BMW nakonec snad i odpustím.

Nejlevnější verze modelu936.000 Kč (i3)
Základ s testovaným motorem1.058.200 Kč (i3 REX)
Testovaný vůz bez příplatků1.058.200 Kč (i3 REX)
Testovaný vůz s výbavou1.208.090 Kč (i3 REX)

Plusy

  • Díky spalovacímu generátoru prodloužený dojezd
  • Skvělá dynamika, tichý elektromotor
  • Komfortní podvozek
  • Design interiéru

Minusy

  • Stále omezený čistě elektrický dojezd
  • Vysoká cena

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
BMW i3 REX
Cena základní sestavy 1 058 200 Kč
Výbava základní sestavy Zadní parkovací senzory, klimatizace, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio s USB a AUX, sada na opravu pneumatik, litá kola. Kč
Cena testované sestavy 1 208 090 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+17.446 Kč), paket Comfort Advanced (+74.022 Kč) – multifunkční volant, vyhřívaná a elektricky sklopitelná vnější zpětná zrcátka, přední loketní opěrka, dešťový senzor, automatická klimatizace, adaptivní tempomat, LED přední světlomety, navigace, systémy Driving Assistant Plus (+26.182 Kč), komfortní přístupový systém (+11.102 Kč), audio Harman Kardon (21.138 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Emise CO2: 13
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 0
Objem nádrže (l): 9
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1440 / 395
Rozměr pneu: 155/70 R19, 175/60 R19
BMW i3 REX
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3999
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1597
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1571
f) rozchod vzadu (mm): 1576
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Cesta 500 km s i3 ?
megacruiser
| 30. 7. 2018
Zajímalo by mě, kdybych si řekněme vzal sebou kanystr s benzínem nebo prostě občas zastavil u pumpy, jestli by se dalo zvládnout 500 km. Tak 4x za rok bych takovou cestu tam a zpět potřeboval podniknout >:D Současné auto si vezme průměr 6-7 litrů podle rychlosti. Kolik by se započítáním dojezdu na elektřinu vzala v růměru i3? Zkoušel už někdo za kolik jede i3 na REX po dálnici?
Zásadní chyba ve způsobu dobíjení spalmotem u i3 - světlo na
Emulgator
| 17. 10. 2016
To neni technicka budoucnost, to je technicky nesmysl....
Můj vztah k baterkám
Blatouch
| 13. 7. 2016
2 - 3 auto do rodiny - pan redaktor je velky sprymar >:D Miniauto za mega s do jezdem 250 km - tak to je BOMBA.
Zásadní chyba ve způsobu dobíjení spalmotem u i3 - světlo na
Emulgator
| 4. 7. 2016
Ne tohle opravdu smysl nema. V beznem provozu zere EV velikosti golfu cca 20 kWh na 100km. Bezne benzinove generatory maji spotrebu kolem 0,5 litru na 1 kWh (a to se u nich nemusi resit miniaturizace aby to do auta rozumne veslo), spickove dielesove elektrocentraly maji kolem 0,3 litru na 100km, coz i v tomto idealnim pripade jsme na spotrebe 6 litru nafty na 100 (tak velkou jsem s dieselem velikosti golfu snad nikdy nemel) a to jsme zandbali nejake ztraty...
Vysledkem teto snahy je pak auto s lehce nadrumernou spotrebou a jako bonus astronomickou cenou...
V čom je "čaro" elektromibilov ?
Dušan10
| 3. 7. 2016
Samozrejme ....

Všetky "normálne" autá platia obrovské spotrebné "ekologické" dane .... elektromobily nie ...

Keľko ľudí by si kúpilo ten "elektrozázrak", keby stál benzín cca polovicu ?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku