Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania u hasičských vozidel sází i na alternativní paliva

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

 Scania představuje hasičská vozidla pro nasazení na letištích, jejichž pohonné jednotky mohou kromě motorové nafty spalovat i hydrogenovaný rostlinný olej.

Scania vyrobila své první hasičské vozidlo v době, kdy většina tehdejších hasičských sborů používala vozy tažené koňmi a ruční pumpy. Produkci hasičských vozidel se tato společnost věnuje již více než 105 let a má s ní i díky tomu bohaté zkušenosti.

Švédská značka v souladu se svou filozofií patří mezi výrobce těžkých nákladních vozidel, autobusů a průmyslových motorů s jednou z nejpestřejších palet pohonných systémů. Ta zahrnuje vedle čistě elektrických, plug-in hybridních a hybridních řešení i širokou škálu motorů pracujících vedle motorové nafty i širokou škálou alternativních paliv od bionafty přes CNG a LNG a až po hydrogenovaný rostlinný olej (HVO).

Právě posledně jmenované palivo nyní Scania prezentuje jako vhodnou alternativu pro hasičská vozidla používaná na letištích s ohledem na snižování jejich uhlíkové stopy.

Z chemického hlediska je HVO téměř identické s konvenční motorovou naftou, ale při spalování je možné dosáhnout snížení emisí CO2 o 85 procent. Jen náklady na pohonné hmoty jsou o něco vyšší než u běžné motorové nafty, zatímco požadované servisní intervaly motorů zůstávají stejné.

Scania pro prezentaci hasičských vozidel s motory spalujícími HVO zvolila za vhodný příklad zástupce své modelové řady P. Prvním z nich je Scania P 370 4x2 CrewCab s motorem DC13 149 Euro 6 o nejvyšším výkonu 272 kW (370 k) a točivém momentu 1900 N.m. Toto vozidlo s celkovou délkou 8340 mm je osazeno nástavbou od Floby Rescue AB s nádržemi na 3000 litrů vody a 200+100 litrů pěnidla.  

Druhým vozidlem s motorem spalujícím HVO je Scania P 500 XT 6x6 Crewcab. Zde je pohonnou jednotkou šestiválec DC13 155 Euro 6 s nejvyšším výkonem 368 kW (500 k) a točivým momentem 2550 N.m. Toto vozidlo s celkovou délkou 9800 mm je osazeno nástavbou od Oskhosh Airport Products s nádržemi na 10.000 litrů vody a 1000 litrů pěnidla. 

Zdroj: Scania AB

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme