Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
74
Fotogalerie

První jízda s Kiou e-Soul: Elektrická krabička je určena do města. Ale pobaví i mimo něj

Soul přijíždí ve třetím vydání a evropským zákazníkům se nabídne výhradně s elektrickým pohonem. Vyzkoušeli jsme jej v okolí německého Frankfurtu.

Zatímco jiné značky s elektrifikací teprve začínají, nebo se na ni dokonce jen připravují, Kia v tomto ohledu neponechává nic náhodě. Už nějaký čas nabízí mild-hybridy, hybridy, plug-in hybridy, čistě elektrické vozy a připravuje auto na vodík. Za průkopníka značky mezi alternativními pohony lze zcela jistě označit model Soul, jenž aktuálně přijíždí ve svém třetím provedení.

Soul spatřil světlo světa v roce 2009 a za tu dobu se jej celosvětově prodalo 1.672.993 kusů. Elektrická verze (aktuálně označovaná jako e-Soul) se nabízí od druhé generace a novinka má za cíl jediné: navázat na úspěchy předchůdce. Vždyť v roce 2018 prodala korejská automobilka v Evropě více elektrických Soulů než benzinových a naftových dohromady. A na tyto trhy teď míří výhradně jako elektromobil.

Evoluce vzhledu

Zcela nové vydání modelu e-Soul samozřejmě prošlo vzhledovými úpravami, své předchůdce ale rozhodně nezapře. I nadále automobilu zůstávají tolik typické krabicovité tvary a nebýt několika vzhledových úprav, které kráčejí ve šlépějích aktuálně nastolené designové filosofie Kie, na první pohled byste si mezigeneračních změn ani nevšimli.

Výrobce říká, že všechny panely karoserie jsou nové a došlo také na úpravy rozměrů. Nový e-Soul je ve srovnání s předchůdcem o 55 mm delší (4195 mm) a rozvor narostl o 30 mm (na 2600 mm). O 15 mm zase narostl přední převis. Standardně e-Soul přijíždí na sedmnáctipalcovém obutí.

Novinka dostává úzký pruh s full-LED světlomety na přídi, což je oproti předchůdci decentní a elegantní řešení. Vzadu je to však zcela jinak, tady dominují nepřehlédnutelné sdružené svítilny (opět s diodovou technologií) a všimnout si můžete i přepracovaného nárazníku. Na přání je pro zákazníky připraven paket SUV, jenž se vyznačuje výraznými lemy kolem podběhů kol, obložením prahů karoserie a ochranným krytem pod předním nárazníkem.

Na svébytný Soul zkrátka nejde nemít názor a věřím, že tady více než kde jinde platí oblíbená fráze 100 lidí, 100 chutí. Kia o Soulu přemýšlí jako o kompaktní městské stylovce a právě tyto vozy se napříč jednotlivými automobilkami snaží být vzhledově vůbec nejodvážnější. Pokud byste chtěli „normálnější“ elektromobil, korejská značka vám ráda nabídne elektrické Niro. Sdílí s e-Soulem stejnou techniku, je však větší.

Uvnitř hi-tech

Cool městské auto samozřejmě nemůže být ochuzeno o ty nejmodernější technologické vychytávky. Proto lze e-Soul vybavit prémiovým audiosystémem Harman Kardon, bezdrátovou nabíječkou mobilních telefonů či head-up displejem. Novinkou je také zcela nový 10,25“ displej multimédií uprostřed. Nabízí podstatně lepší grafiku než předchůdce, můžete jej individualizovat a postupně se objeví v dalších produktech značky (například všech verzích nového Ceedu).

Kabině jako takové není moc co vytknout. Dostává měkčené a na dotyk příjemné materiály, působí moderně, ale ne přeplácaně. Všimněte si nepřehlédnutelných výzdob u vnitřních klik dveří, nebo přepracované středové konzoly. Uvnitř se posadíte do pohodlných sedadel, která nemají výrazné boční vedení, ale díky širokým sedákům si uvnitř bude hovět každý.

Vzhledem k typu pohonu tu však najdeme i několik prvků, které byste v konvenčním voze hledali marně. Pádla pod volantem nejsou ničím neobvyklým, avšak v e-Soulu nejsou určeny ke střídání kvaltů samočinné převodovky. Tady jimi nastavujete účinnost rekuperace v pěti různých režimech – od žádné rekuperace přes možnosti 1 až 3 až po režim jediného pedálu. Fakticky to znamená, že e-Soul můžete ovládat jen plynovým pedálem a k brzdění využívat přidržení levé páčky, čímž zajistíte maximální efektivnost.

E-Soul nechá výběr zcela na vás, případně můžete sáhnout po automatickém režimu, který se umí přizpůsobit okolnímu provozu. Tato funkce fungovala při úvodních desítkách kilometrů opravdu dobře a pokud vám rekuperace vyloženě nevadí a nechcete ji vypnout, automatizovaný chod považujeme za nejlepší řešení. Jednotlivé možnosti nastavujete pravou páčkou a když zvolíte dva nejvýraznější, rozsvítí se při zpomalování brzdová světla vzadu. Je to určitě dobře, protože s tímto nastavením už je rekuperace opravdu výrazná.

Dvě verze

Elektrický Soul můžete pořídit se dvěma typy pohonu, vždy je vybaven synchronním střídavým motorem s permanentním magnetem. Slabší verze se standardním dojezdem disponuje výkonem 100 kW od 2600 do 8000 otáček a točivým momentem 395 newtonmetrů od nulových otáček. Takové auto je vybaveno baterií s kapacitou 39,2 kWh a deklaruje dojezd 276 kilometrů na jedno nabití.

Nám však Kia v okolí německého Frankfurtu (kde má své vlastní sídlo) půjčila vyspělejší verzi. Má shodný točivý moment, avšak výkon 150 kW od 3800 do 8000 otáček a větší akumulátory s kapacitou 64 kWh (v obou případech lithium-iont polymerové). S touto technikou uvádí výrobce dojezd 452 km dle WLTP, akceleraci z klidu na stovku za 7,6 sekundy a maximální rychlost až 167 km/h.

Elektromobil k nabíjení využívá standardní konektor CCS typu 2. Z wall boxu (7,2 kWh) je z nuly na 100 % dobit za 6 hodin a pár minut, 100kWh rychlonabíječka doplní z dvaceti na osmdesát procent za 42 minut. Kromě vyspělejších baterií se snaží Kia šetřit energii i jinak, například systémem s tepelným čerpadlem, které získává odpadní teplo z chladící soustavy vozidla. Využívá se také systém individuálního větrání a klimatizace, který již u zdroje uzavírá odvětrávání kabiny pro všechna sedadla s výjimkou řidiče.

Mrštná krabička

Ve městě si nejprve zkoušíme to, co má Kia e-Soul umět nejlépe, tedy tichou městskou jízdu s maximální úsporou energie. Rozdíly mezi jednotlivými režimy rekuperace jsou opravdu markantní. Lze je navíc používat ve všech jízdních režimech – Eco+, Eco, Normal a Sport. Tady režimy nemají vliv na fungování tlumičů, ale především dávkování dostupné energie. Přepínání mezi nimi lehce mění dojezdovou vzdálenost, ale ne nijak dramaticky, vždy v jednotkách kilometrů.

Potěšujícím faktem je, že příkladnou „ekojízdou“ ve městě mizí dojezdová vzdálenost pomaleji, než roste počet ujetých kilometrů. Navíc je auto opravdu tiché a dobře odhlučněné, takže vás uvnitř nic neruší. Jenže vůz s dojezdem přes 400 kilometrů už by mohl být fajn parťákem i mimo uličky velkoměst. Vyrážíme tedy pryč z centra, přepínáme do normálního režimu a sledujeme, co se bude dít. I tady e-Soul funguje velmi dobře, dojezd mizí více méně podle ujeté vzdálenosti, i když zrovna rekuperačního sytému nevyužíváme naplno.

E-Soul na to sice není stavěný, ale nedalo nám to a vyzkoušeli jsme také jeho sportovní schopnosti. Přepínáme tedy do režimu Sport a s 200 elektrickými koníky pod kapotou sešlapuji plynový pedál až k podlaze. Jo, akcelerace elektromobilů je zkrátka fascinující! Točivý moment od nulových otáček je ve srovnání s konvenčními vozy ohromná výhoda. Ale zkuste si pár takových zrychlení na dálnici a dojezdová vzdálenost začne mizet hodně rychle.

A není to jediné negativum ostřejšího tempa. Pokud se takto rozhodnete jet na klikatých okreskách, počítejte s výraznějšími náklony karoserie a v sérii zatáček s nejistým chováním auta. Po krátké vsuvce se tedy vracíme k „normální“ jízdě, která e-Soulu svědčí podstatně více.

Pro běžné cestování je podvozek elektrického crossoveru naladěný opravdu dobře. Je sice tužší, ale se zavěšením McPherson vpředu a vícpervkem vzadu umí být převážně komfortní. Kia pro nás připravila většinou hladké silničky, ale ani vyjetí mimo zpěvnou komunikaci nedělalo e-Soulu žádné výraznější trable. Pro vlastnosti řízení se do auta sice nezamilujete, na druhou stranu ale přesně plní pokyny řidiče a máte v něm potřebnou jistotu

Spotřeba energie byla hodně ovlivněna provozem a její hodnocení si tedy necháme až na tradiční redakční test. Zatímco na dálnici se hodnota pohybovala okolo 25 kWh, klidná okresková ekojízda ukazovala něco kolem 15 kWh. A kdy že se tedy pokračovatele úspěšného elektromobilu dočkáme na českém trhu?  Může se tak stát ještě letos, nejpozději však v roce 2020.