Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia oficiálně představuje novou generaci crossoveru Soul i elektromobilu e-Soul

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (17)
Kia Soul v první i druhé generaci představovala jeden z nejoriginálnějších modelů své značky a nejinak tomu bude i v případě generace třetí nastupující rovnou i v čistě elektrickém provedení.

Společnost Kia Motors America na autosalonu v Los Angeles odhalila třetí generaci crossoveru Soul a spolu s ní i odvozený elektromobil e-Soul, který zamíří na trh ve své druhé generaci.

Model Soul vždy přitahoval pozornost svým designem, i když někomu především první generace připomínala jen dvě na sobě položené krabice od bot, které byly proměněny v osobní auto. V každém případě Soul slavil u zákazníků úspěch, což asi nejlépe dokazuje skutečnost, že se dočkal již třetí generace a nezmizel v propadlišti dějin.

Třetí generace crossoveru rozvíjí myšlenky i styl svých předchůdců, k nimž přidává nová řešení a to především v oblasti předních partií, u nichž Kia vsadila na dnes tolik populární rozdělení světlometů do několika úrovní. K optickému odlehčení boků pak přispívá nové tvarování zasklení s pruhem oddělujícím střechu od masivního posledního sloupku karoserie. Strmě ukončená záď pak nejvíce zaujme tvarováním koncových svítilen.

Kia Soul třetí generace se prozatím představuje pouze v provedení pro severoamerický trh a podle dostupných materiálů Kia Motors America má rozvor náprav 2601 mm, celkovou délku 4196 mm, šířku 1800 mm a výšku 1600 mm. Pro srovnání lze připomenout, že druhá generace v evropském provedení má rozvor náprav 2570 mm, celkovou délku 4140 mm, šířku 1800 mm a výšku 1593 mm.

Novinka nabídne na severoamerické půdě dvojicí zážehových motorů. Prvním z nich je atmosférický čtyřválec o objemu 2,0 l s nejvyšším výkonem 108 kW (147 k) a točivým momentem 179 N.m. Tento motor bude možné kombinovat s manuální šestistupňovou nebo IVT (Intelligent Variable Transmission) převodovkou. Druhým motorem v nabídce je přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 l, který disponuje nejvyšším výkonem 147 kW (201 k) a točivým momentem 264 N.m. Tato pohonná jednotka má spolupracovat pouze se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Nový Soul zamíří na severoamerický trh v šesti stupních výbavy: LX, S, X-Line, GT-Line, EX, “EX Designer Collection”. Za novinku je označováno provedení GT-Line, které bude k dispozici pouze s výkonnější šestnáctistovkou a charakterizují jej 18palcová kola a sportovně stylizované přední i zadní partie. Nová je i verze X-Line, která má díky svému vzhledu s ochrannými lištami nárazníků i prahů přibližovat nový Soul k SUV.

Elektromobil Kia e-Soul je prezentován téměř jako samostatný model, k čemuž přispívá i mírně odlišné řešení designu předních i zadních partií karoserie a kol. Ve své nové generaci nově nabídne výkon 147 kW (201 k) a točivý moment 395 N.m, což je mnohem více než dosavadních 285 N.m u odcházející generace. Podstatně se podle materiálů automobilky zlepšilo i jízdní chování a jízdní dynamika, a to díky nezávislému zavěšení zadních kol, které je novinkou.

Ve své druhé generaci používá tento model lithium-iont polymerovou baterii s kapalinovým chlazením a kapacitou 64 kWh, což má znamenat méně častou potřebu každodenního dobíjení. Nová baterie se v současnosti testuje za účelem stanovení přesného dojezdu podle EPA. Výsledky se očekávají počátkem roku 2019 a budou oznámeny v pozdějším termínu.

Navíc díky systému stejnosměrného rychlodobíjení CCS (Combined Charging System), dodávanému již v základní výbavě, by dobití baterie mělo být tak rychlé, že v cestování je možné pokračovat již po krátké zastávce.

Standardem pro novou generaci elektromobilu jsou čtyři jízdní režimy (Eco, Comfort, Sport a Eco+), které automaticky přizpůsobují výkon trakčního motoru, rekuperační brzdění, nastavení klimatizace a vyhřívání.

Chytré rekuperační brzdění, ovládané prostřednictvím páček na sloupku řízení, umožňuje řidiči zpomalovat vozidlo a získávat elektřinu přeměnou kinetické energie, a tak prodlužovat dojezd. Řidič volí ze čtyř úrovní rekuperačního brzdění (0 až 3) v závislosti na jízdních podmínkách. Funkce Brake and Hold umožňuje pomocí páčky pod volantem zpomalit vozidlo úplně do zastavení a při jízdě prakticky používat jen akcelerační pedál.

Kia e-Soul je vyráběna v korejském závodu Gwangju a na evropských trzích bude přestavena v příštím roce.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (17)
3. 12. 2018 04:31
Moc pěkné
Za mě moc pěkné - verze GT line v červené nemá chybu. Takhle si představuji auto pro lidi, kteří chtějí praktické auto a navíc se chtějí trochu odlišit od mainstreamu
30. 11. 2018 04:28
Re: v tomto prevedeni
Věřím, že se neprodá žádný...to bude hyzdit okolí i v opuštěném lomu.
30. 11. 2018 04:27
Re: Ikonický tvar?
Sorry, ale u této nevzhledné krabice, neforemné obludě na kolečkách Carreru ani nezmiňuj.

Je to otřes a jen tvoje zanícenost ke koncernu H/K ti dovolí napsat o tom, jak to bude fajn.

Ne, je to odpudivé, nehezké. ;-\
Avatar - Blue Sun
29. 11. 2018 19:14
Re: v tomto prevedeni
Co se ti na tom líbí? Připadá mi to jako kdyby chtěli okopírovat Citroëny, ale někde v půlce najednou vyměnili pracovní tým, tak na to nasadili kabinu ze starého Swifta...
29. 11. 2018 16:54
Re: Atmosféra
Kdepak díky dobrodiní EU bude je Elektro Soul ;-\ jinak to turbo je velmi dobrej motor ;-)