První jízda s novým Subaru Crosstrek: Nové jméno, staré zvyky, menší výkon
Japonská značka Subaru nám naservírovala hned dva nové modely: kompaktní hatchback Impreza a jeho zvýšenou variantu Crosstrek, kterou jsme vyzkoušeli na polygonu kousek od Vídně.
Byť to na první pohled nevypadá, jde vlastně o nové generace obou modelů. Jejich siluety sice působí navlas stejně, ale když máme starší a nové verze hezky vedle sebe, lze najít řadu odlišností. Více novinek přináší model Crosstrek. Ten nahradí dosluhující XV, který je se 40 % aktuálně nejprodávanějším modelem Subaru v Evropě.
Jiná je přední část s bytelněji působící maskou, světlomety a plastovými kapsami po stranách nárazníku. Nové jsou prolisy na bocích i zadní část s výraznějším nárazníkem, přepracovaným spoilerem a dynamičtěji vytvarovanými světly. Upravené jsou střešní nosiče i plastové lemy kolem podběhů kol, které mají u těch předních průduchy pro lepší obtékání vzduchu, spodní linie bočních skel i okénko v zadním sloupku.
Potěší i prodloužení zadního stěrače o 45 mm, takže je směrem dozadu lépe vidět. Drobnou proměnou prošel i vnitřek. Nový je středový tunel se šikmo umístěnými držáky na pití (prý kvůli lepší ergonomii) a novým středovým panelem, kterému dominuje 11,6“ dotyková obrazovka multimediálního systému – známe ho už z většího outbacku.
Porovnání rozměrů | Crosstrek | XV | Rozdíl |
Délka (mm) | 4495 | 4485 | 10 |
Výška (mm) | 1605 | 1615 | -10 |
Šířka (mm) | 1800 | 1800 | 0 |
Rozvor (mm) | 2670 | 2665 | 5 |
Pevnější skelet
To nejdůležitější se však ukrývá uvnitř. Subaru Crosstrek je opět postaveno na modulární platformě SGP, ale díky rozsáhlejšímu využití lepených spojů a výztuh z pevnostní oceli je její torzní tuhost o deset procent lepší. Navíc se změnilo i řízení. Už tak výborné jízdní vlastnosti XV tak crosstrek posouvá na vyšší úroveň. Když na polygonu přesedáme z jednoho vozu do druhého, cítíme lepší stabilitu v zatáčkách, rychlejší odezvu řízení i vyšší komfort. Také hluk uvnitř je menší, protože mezi střechou a stropnicí je nová zvuková izolace.
Zapomenout nesmíme ani na přední sedadla. Jejich ližiny jsou namontované přímo na podlahu, v konstrukci je navíc lišta pro podporu pánve. Všímáme si výraznější boční opory, takže tělo je v sedadlech lépe zafixované a kývání hlavy by mělo být o 44 % menší. Hybridnímu dvoulitrovému e-boxeru s integrovaným elektromotorem o výkonu 12,3 kW vždy chybělo pár koníků. Subaru mu ale na síle ještě ubralo. Výkon plochého čtyřválce klesl z původních 110 na 100 kW a točivý moment ze 194 na 182 Nm. Naštěstí to při jízdě není znát.
Crosstrek je zhruba o 30 kg lehčí než XV, takže na plyn reaguje podobně. Dokonce má psanou i vyšší maximální rychlost (198 km/h proti 193 km/h), což může souviset i s lepší aerodynamikou díky nižší karoserii. Přitom je zajímavé, že se zlepšila přepravní kapacita. Se složenými zadními sedadly nabídne crosstrek zavazadelník o objemu 1314 litrů – XV pojalo jen 1193 litrů.
Více pomocníků
Subaru u novinky zapracovalo i na technologiích. Kromě nového multimediálního systému s vylepšenými navigačními funkcemi a bezdrátovou konektivitou s Apple CarPlay a Android Auto se výrazné úpravy dočkal i systém EyeSight. Ten dostal třetí centrální kameru a sleduje teď mnohem širší prostor před vozem. Zvládá tak sedm nových funkcí. Například předkolizní brzdění, když přijíždí vozidlo z boku nebo zaznamená chodce na přechodu, autonomní řízení, díky němuž se vůz sám vyhne stojící překážce v provozu, centrování jízdy v pruhu u adaptivního tempomatu nebo inteligentní omezovač rychlosti, který reaguje na dopravní značky.
Zapomenout nesmíme ani na stálý pohon všech kol, u nějž se změnil poměr distribuce síly mezi přední a zadní nápravu z 50:50 na 60:40. Jízdní režim X-Mode nyní zůstává stále zapnutý. Vypne se po překročení 35 km/h a při zpomalení pod tuto rychlost opět naskočí – dříve se musel znovu zapnout tlačítkem. Řízené sjíždění svahů funguje i na zpátečku, což jsme vyzkoušeli na terénní části polygonu.
Křížení náprav, boční náklon i náročné výjezdy a sjezdy zvládne crosstrek i na silničních pláštích s naprostým nadhledem. A rychlá jízda po rozbité polní cestě? To je jak pohlazení, auto je stabilní a nad dírami se jen lehce pohupuje. Ač crosstrek vypadá jako předchozí XV, kvalitu jízdy posunul zase o stupínek výš. Objednávky se rozběhnou koncem roku.
Plusy
- Vynikající podvozek
- Schopnosti v terénu
- Prostorná kabina
- Přesné řízení
- Bohatá výbava
Minusy
- Slabý motor
- Vyšší spotřeba
Technická data Subaru Crosstrek | |
2.0 e-Boxer | |
Motor, ventilový rozvod | benzinový hybrid H4, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Největší výkon (kW/min-1) | 100/5600 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 182/4000 |
Převodovka | automatická (CVT) |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 198 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 10,8 |
Spotřeba paliva (1/100 km) | 7,7 |