Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Svět motorů Svět motorů 1. 1. 2017 • 14:05
15
81
Zobrazit náhledy (15)
Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero
Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze zatraktivnit celou modelovou řadu rozhodně nepolevuje.

Od ledna začne Dacia u svých modelů nabízet řadu novinek, které nyní vyzkoušíme v okolí chorvatského přístavu Šibenik. Vyrážíme k testovacím vozům a hned z dálky si všímáme upraveného výrazu sander i loganů. Struktura jejich masek se nyní podobá dusteru a nově poskládané světlomety dostaly po stranách ve standardu diody pro denní svícení. Přepracované jsou také nárazníky, zadní světla složená ze čtyř segmentů či design litých kol. Uvnitř oba modely prošly stejnou přestavbou.

Zaujal nás výborně tvarovaný čtyřramenný volant s klaksonem uprostřed, který se i bez koženého obšití drží výborně. Přepracovaná jsou dveřní madla s tlačítky pro elektrické stahování oken. U řidiče jsou však jen dvě pro pravé a levé sklo. Ta zadní může šofér ovládat neprakticky umístěnými spínači na středovém panelu. Lehce upravené jsou výdechy ventilace a dekor uprostřed palubky, nová je sklopná loketní opěrka u řidiče, držák na nápoje pro zadní sedadla nebo klíček s logem automobilky.

Nový základ

Pro první jízdu si vybíráme sandero se zásadní technickou novinkou – zážehovým atmosférickým tříválcem 1.0 SCe/54 kW, jenž nahrazuje stejně výkonnou čtyřválcovou dvanáctistovku. Po nastartování agregát rezonuje a vibruje – už jsme zažili klidnější tříválce. Od dvou do tří tisíc otáček se ale zklidní a jeho zvukový projev je příjemný. V tomto pásmu se pohybujeme nejčastěji, protože manuální pětikvalt je odstupňovaný krátce. Na pětku lze jezdit i v obci – při padesátce motor točí 1700 a při devadesátce 3000. Do dvou tisíc však tříválec příliš netáhne. Při poklidném korzování po prázdném pobřeží Jadranu nám jeho pružnost stačí, ale při snaze o předjíždění je zrychlování mdlé. Agregát reaguje úplně stejně na lehké sešlápnutí plynu i přišlápnutí pedálu až na podlahu. Příjemná je spotřeba – jedeme za 4,5 l.

Zatěžkávací test

Sandero otáčíme do vnitrozemí na klikaté serpentiny a zkoušíme nově standardní asistent pro rozjezdy do kopce – funguje bez problémů. V hornatém terénu si vystačíme s dvojkou a trojkou, protože na čtyřku už některá stoupání nevyjedeme. Při rychlém řazení ale převodovka občas zadrhne a je hlučná. Pozitivně hodnotíme chování vozu. Podvozek je na 15palcových kolech dostatečně komfortní, navíc jistý. Rychle mění směr z jednoho do druhého a my se nestačíme divit. Takhle hbité si sandero nepamatujeme. Z technických údajů se později dovídáme, že tříválec má výborné rozložení hmotnosti na přední a zadní nápravu.

Cestou zpět jedeme po dálnici, kde při 130 km/h motor točí dokonce 4300 otáček, ale v nejprudším stoupání naše rychlost pozvolna padá a musíme podřadit. I tady se ukazuje, že síla motoru je spíše podprůměrná, ale zase se nám líbila konečná šestilitrová spotřeba.

Staré známé turbo

Pro porovnání hned přesedáme do provedení Stepway se známým přeplňovaným tříválcem 0.9 TCe 66 kW – běžné sandero s tímto motorem, které je u výbavy Artica o 31.000 Kč dražší, mezi testovanými vozy není. Dynamika agregátu a zátah od nízkých otáček jsou mnohem výraznější a svezení s ním svižnější. Na 16palcových kolech nám ale nepřipadá tak komfortní a také se nám zdá být lehce nedotáčivé. Vracíme se zpět s přesvědčením, že by nám nový litrový tříválec nestačil. Při parkování objevujeme poslední novinku dacie v podobě zadní kamery, která je však k dispozici jenom pro dvě nejvyšší výbavy a pouze s navigací – tedy za celkový příplatek 18.500 Kč.

Zmodernizované modely Sandero a Logan jsou nyní atraktivnější, vyzrálejší a nabízejí bohatší výbavu. Základní tříválec nás ale o svých schopnostech zatím nepřesvědčil.

Plusy

  • Atraktivnější vzhled
  • Prémiovější dojem z interiéru
  • Výborný tvar volantu
  • Spotřeba litrového tříválce
  • Příznivá cena

Mínusy

  • Síla základního zážehového motoru
  • Méně přesné řazení

Motor 1.0 SCe v modelech Dacie
 SanderoLoganLogan MCV
Palivo, počet válců/ventilůbenzin, R3/12
Zdvihový objem (cm3)998
Výkon (kW při ot./min)54/6300
Toč. moment (N.m při ot./min)97/3500
Převodovka5MT
Provozní hmotnost (kg)104410481055
Nejvyšší rychlost (km/h)158158158
Zrychlení 0-100 km/h (s)14,214,214,7
Spotřeba (l/100 km)5,25,25,4
Cena od (Kč)174.900169.900189.900

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
29. 4. 2017 17:40
Dacia
Měla jsem možnost si oba vozy vyzkoušet, když jsem se rozhodovala, jaké auto si koupím a nakonec jsem šla do Dusteru. Pocit z jízdy i jeho vybavení je pro mě nenahraditelné. A to bych původně do Dacie vůbec nešla, ale shodou náhod jsem objevila [odkaz] kde byli natolik ochotní a nápomocní, že za mě prakticky všechno vyřídili oni, pomohli mi vybrat ideální vůz přímo pro mě a ještě mi zajistili výhodné financování. :-)
2. 1. 2017 21:33
Re: Nejlepší začátek roku
Ano a ne, tomu motoru to vůbec nevadí, dokud ten plyn jenom lechtáš. Paradoxně to bohatě stačí na to, abych jen s řidičem jel plynule v městském provozu. Když je třeba zrychlit, tak samozřejmě otáčky jdou výše, výrazně... ;-)
2. 1. 2017 15:09
Re: Zdechlina
No dokonce. Tak se meli na 0.9 vykaslat a davat misto ni podladenou 1.2 TCe. Nepochybuju o tom, ze 0.9 jezdi v pohode, ale 1.2 by jezdila jeste pohodoveji.
2. 1. 2017 13:51
Dacie je fajn, ale má své limity
Jasně, uživatelé, kteří od svého auta chtějí hlavně to, aby to nebyla ojetina a aby přitom bylo hlavně levné, jsou u Dacie na správné adrese. Ale je třeba říci i ta negativa - u produktů této značky se musí uživatel smířit nejen s lacinými plasty v interiéru a horšími jízdními vlastnostmi, ale také s vyšší úrovní vnitřního hluku v rychlostech již nad 100 km/h a hlavně horší pasivní bezpečností... :-O
P.S. Jinak ta současná nabídka benzinových motorizací je u Sandera/Loganu opravdu nepříliš zdařilá - nový základní litr dle papírových parametrů (toč. moment) jezdí asi fakt hůř, než klasická čtyřválcová 1.2. A místo vyhoněného turbotříválce o objemu pouhých 0,9 l by kupující těchto vozů určitě raději upřednostil poctivou atmosféru o objemu 1,4 či 1,6 l... A špičkové benzinové Sandero i Logan by si určitě zasloužili i jednotku 1.2 TCe, jakou má nyní Duster... :-!
2. 1. 2017 13:18
Re: S Dusterem opatrně
No, jedno lepší než druhé! >:-[] >:-[] >:-[]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku