Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První polovina MS Rally 2003 – hodnocení jezdců

Michal Hochman
Diskuze (0)
Začátek sezóny MS rally 2003 předznamenalo několik týmových rošád. Do kompletního ročníku 2003 MS rally vstoupil tovární tým Citroën s jezdeckým obsazením Colin McRae (35), Sebastien Loeb (29) a Carlos Sainz (41).

Začátek sezóny MS rally 2003 předznamenalo několik týmových rošád. Do kompletního ročníku 2003 MS rally vstoupil tovární tým Citroën s jezdeckým obsazením Colin McRae (35), Sebastien Loeb (29) a Carlos Sainz (41). Naopak roční pauzou absentuje tovární tým Mitsubishi a jezdci Alister McRae a Francois Delecour by se měli objevit na tratích MS jen sporadicky. V průběhu první poloviny MS dokonce došlo k rozvázání smlouvy mezi F. Delecourem a Mitsubishi, Alister McRae prozatím u Mitsubishi zůstává a podílí se na jeho testování.

Před začátkem MS byl kritizován medii šéf Fordu Malcolm Wilson, že dal příležitost mladíkům. V továrním týmu se na postu jedničky objevil estonský jezdec Markko Märtin (27 let), dvojkou je belgický jezdec Francois Duval (22) a jako týmová trojka Fin Mikko Hirvonen (22), který dostal překvapivě přednost před Markem Higginsem. Příležitost v průběhu roku by měl dostat další finský jezdec Jari-Matti Latvala (18). Jezdec M. Hirvonen (23) není sice plnohodnotná trojka týmu, pojede s modelem Ford Focus WRC 2002, ale pro tým může bodovat po celý rok. Dle M. Wilsona má kvarteto M. Märtin (28), F. Duval (23), M.Hirvonen a J.M. Latvala šanci už letos vyhrát některou ze soutěží MS FIA rally a v roce 2004 podle něj existuje reálná šance útoku na světový titul mezi jezdci i značkami. Jak ukázal průběh první poloviny MS, měl M. Wilson naprostou pravdu a opět prokázal že je velkým odborníkem na talenty motoristického sportu.

Velká rivalita panuje u jezdců týmu Peugeot. Úřadující mistr světa Marcus Grönholm (35), se před začátkem šampionátu netajil tím, že se mu vůbec nelíbí nový bodovací systém, Richard Burns (32), kterému se nedaří s Peugotem vyhrát soutěž MS zvažuje možný odchod od Peugeotu a z týmových trojek chce jak G. Panizzi (38), tak Harri Rovanperä (37) smlouvu na celý rok. Tovární tým Subaru představil nový vůz a osvědčenou posádku Petter Solberg (29) a Tommi Mäkinen (39), stejně tak jako tým Hyundai Armina Schwarze (40) a Freddyho Loixe (33), k nim přibyl J. Välimäki (29), který by měl startovat ještě ve Finsku, I, F, E, a GB. Už před začátkem MS se proslýchalo, že tovární tým Hyundai bude mít finanční a technické potíže, které se projevily v průběhu šampionátu. Výraznější změnu zaznamenal tovární tým Škoda, který angažoval k Tonimu Gardemeisterovi (28) legendu soutěží, exmistra světa z roku 1994 francouzkého jezdce Didiera Aurilola (45).

Připomeňme si ještě nový bodovací systém, který je stejný jako ve F1, tedy od prvního jezdce 10-8-6-5-4-3-2-1 bod a odjeté jsou již soutěže seriálu MS: Monte Carlo, Švédsko, Turecko, Nový Zéland, Argentina, rally Akropolis a Kyperská rally.

Dalšími jezdci, kteří by měli čeřit poměrně poklidné vody MS rally jsou starty jezdců týmu Bozian Racing finský jezdec J. Pykälistö (28), Francouz C. Robert (30), a Roman Kresta (27), který by měl startovat ještě v D, I, E.

Průběžné pořadí MS rally po sedmi odjetých závodech TOP TEN

1. (2) RICHARD BURNS (GB)       Peugeot 206 WRC       37 bodů

Přestože nevyhrál v letošní sezóně ani jeden z sedmi podniků MS Rally, usadil se v čele MS po Turecké rally. Po pátém místě v Monte Carlu, dojel ve Švédsku třetí, v Turecku a na Novém Zélandě druhý. Argentinskou rally dokončil na třetím místě, rally Akropolis na čtvrtém. Poslední sedmou soutěž první poloviny rally Kypr nedokončil. Příčinou odstoupení byla porucha motoru. R. Burns se dokonale sžil s bodovacím systémem a dokázal využít jeho přednosti, což ho vyneslo na první místo průběžného pořadí. Je kritizován M. Grönholmem, že od příchodu do Peugeotu ještě nevyhrál ani jednu soutěž MS. Roztržka došla tak daleko, že musel zasáhnout šéf týmu Corrado Provera, který se postavil za R. Burnse. Na druhou stranu, kdo by asi kritizoval jezdce, který vede v průběžném pořadí MS Rally…        

2. (19) CARLOS SAINZ (E)       Citroën Xsara WRC       36 bodů

Příjemné překvapení letošního ročníku MS rally. Dlouholetého spolujezdce L. Moyu (42 let) který se s Citroëm nedohodl, nahradil Marc Marti. Po třetím místě v Monte Carlu a devátém na Švédké rally vyhrál C .Sainz první ročník Turecké rally. Vůbec se mu nedařilo na rally Nový Zéland, kde dojel na dvanáctém místě. Fatální chybou přišel o vítězství v Argentinské rally, kdy jej na druhé místo odsunula penalizace za předčasný příjezd do ČK, druhý dojel za svým žákem M. Martinem na rally Akropolis a jako pátý dokončil Kyperskou rally. V celkovém součtu bodů to znamená pro C. Sainze druhé místo v průběžném pořadí. Bez zajímavosti není ani to, že C. Sainz jako jediný dokončil všech sedm soutěží první poloviny MS.

3. (1) MARCUS GRÖNHOLM (FIN)       Peugeot 206 WRC       30 bodů

Úřadující mistr světa nemá v letošním ročníku rozhodně na růžích ustláno. V Monte Carlu sice vedl až do poloviny soutěže, ale jezdeckou chybou se o vedení připravil a soutěž dokončil až na třináctém místě a to až na přímé naléhání C. Provery. Podle předpokladu vyhrál Švédskou rally, v Turecku dojel až devátý. Suverénně vyhrál Rally Nový Zéland, na které se mu tradičně daří a do klína mu spadlo vítězství v Argentinské rally. Poslední dvě soutěže, rally Akropolis (ztráta tlaku paliva) a Kyperskou rally (hnací hřídel ) nedokončil. Kritik bodového systému se v poslední době obul i do týmového kolegy R. Burnse. Tři vítězství, dvě umístění mimo body a dva nedokončené závody. To je prozatím vizitka úřadujícího mistra světa M. Grönholma.

4. (7) PETTER SOLBERG (N)       Subaru Impreza WRC       29 bodů

Před začátkem MS se P. Solberg pasoval za jednoho z možných mistrů světa letošního ročníku rally. Po loňském druhém místě v konečném pořadí by ani na jiné umístění myslet nemohl. Po výpadku v Monte Carlu (odstoupil po havárii), dojel ve Švédsku šestý. Tureckou rally nedokončil, když na trati RZ poškodil podvozek a musel odstoupit z prvního místa průběžného pořadí. Na Novém Zélandě dojel třetí, v Argentině pátý a na Rally Akropolis rovněž třetí. Vše si vynahradil na Kyperské rally, kde suverénně vyhrál. Bylo to jeho druhé vítězství v MS. Nepříliš velká ztráta dává P. Solbergovi naději na slušné umístění v konečném souboji MS, ale v letošním ročníku je na předních místech poněkud těsno.

5. (18) SÉBASTIEN LOEB (F)       Citroën Xsara WRC       23 bodů

Další mladíček, deroucí se vpřed. Po loňském nečekaném vítězství v Monte Carlu, kdy byl nakonec dodatečně penalizován, vyhrál Německou rally. V letošním roce v Monte Carlu vyhrál regulérně, Švédskou rally dokončil na sedmé místě a nováčkovskou daň dokonale zaplatil na Turecké rally, když mu po čtyřech RZ došel na přejezdu benzín, jak později přiznal, posádka na přejezdu poněkud bloudila. Na Novém Zélandu dojel čtvrtý a v Argentině přehnal rychlost, ocitl se mimo trať a ze soutěže odstoupil. Do následující soutěže rally Akropolis ani neodstartoval, před samotným začátkem soutěže jej zradil motor. O to větší překvapením bylo třetí místo v Kyperské rally. Z sedmi závodů dokončil čtyři a všechny na bodech.

6. (4) MARKKO MÄRTIN (EE)       Ford Focus RS WRC       23 bodů

Před začátkem MS mu média nedávali mnoho šancí. Přesto v Monte Carlu dojel jako čtvrtý, když byl prvním jezdcem za triem Citroënů, ve Švédsku dojel rovněž čtvrtý a Tureckou rally dokončil na šestém místě. Následující rally Nový Zéland (odstupuje z druhého místa průběžného pořadí po poruše motoru) a rally Argentina (odstoupil z prvního místa pro technické potíže) nedokončil. Po dvou atacích vedoucích příček si vše vynahradil na Rally Akropolis, kde se dočkal svého prvního vítězství v MS. Studená sprcha však přichází v následující Kyperské rally, kdy opět odstupuje s poruchou motoru. Jak to tak vypadá, M. Martina se drží v letošním ročníku pořádná smůla.

7. (17) COLIN MCRAE (GB)       Citroën Xsara WRC       23 bodů

Přestup C. McRaeho k Citroënu byl událostí roku. Po druhém místě na Monte Carlu to vypadlo, že se C. McRae vrací mezi závodnickou elitu. Po delší době uspěl i ve Švédské rally kde dojel na pátém místě a v Turecku čtvrtý. Po technických potížích na Rally Nový Zéland nakonec odstupuje s poničeným závěsem kola. Na Argentiské rally má stejné potíže s motorem jako S. Loeb, ale podaří se mu do soutěže s časovou ztrátou odstartovat. Nakonec ze soutěže odstupuje, když totálně shoří jeho závodní vůz. Během necelého jednoho roku je to druhý totální požár Colinova vozu (Finsko 2002, Ford Focus). V průběhu rally Akropolis bojuje dokonce o třetí místo průběžného pořadí, má však obrovské problémy s motorem a dojíždí se „zraněnou“ Xsarou na osmém místě. V Kyperské rally si dojel pro čtvrté místo. Na dálku tak soupeří s C. Sainzem, který stejně tak jako C. McRae má na svém kontě 25 vítězství v MS. C. Sainz k 26. vítězství měl však blíž.

8. (3) HARRI ROVANPERÄ (FIN)       Peugeot 206 WRC       16 bodů

Nedoceněný jezdec, který má však hodně výkyvnou formu. Jako týmová trojka se střídá s G. Panizzim, a jako specialista na šotolinu měl v první polovině soutěží více příležitostí. Ve Švédsku havaruje, když na trati trefil za horizontem nepojízdný vůz J. Pykälista, v Turecku poškodil tlumič a odstupuje z vedoucí pozice, na Novém Zélandě havaruje, když poslal vůz mezi stromy. Dařit se mu začíná od v Argentinské rally, kdy dojíždí jako čtvrtý, na rally Akropolis je šestý. Nakonec je odměněn druhým místem na Kyperské rally, když dlouho ztrpčoval život P. Solbergovi, aby nakonec po technických problémech uhájil druhé místo o 2,8 vteřiny před S. Loebem. Tím že rally dokončil, pomohl udržet Peugeotu vedoucí příčku před Citroënem v hodnocení týmů. Ze zatracovaného jezdce se tak stal jezdec oslavovaný…..

9. (8) TOMMI MÄKINEN (FIN)       Subaru Impreza WRC       15 bodů

Závodnická legenda posledních let, čtyřnásobný Mistr Světa T. Mäkinen v poslední době uvažuje o konci své bohaté závodnické kariéry. Po výpadku v Monte Carlu, zajel skvělé druhé místo ve Švédské rally, ale v šampionátu nadále spíše paběrkuje. V Turecku je osmý, na Novém Zélandě sedmý, a Argentinskou rally nedokončil. Rally Akropolis končí na pátém místě, což je prozatím jeho druhé nejlepší umístění, a Kyperskou rally opět nedokončil. Na výsledcích mají velký podíl nedořešené technické problémy vozů Subaru.

10. (5) FRANCOIS DUVAL (B)       Ford Focus RS WRC       9 bodů

Temperamentní mladík týmu Ford dokázal v prvním závodě letošní sezóny dokončit rally Monte Carlo na sedmém místě a Švédskou rally nedokončil. Vyvrcholili tak spory s J.M. Fortine a došlo k ukončení spolupráce. Na křeslo spolujezdce mohl být dosazen L. Moya, ale vhledem k jazykové bariéře padla volba na Stéphane Prevota, spolujezdce B. Thiryho. Došlo k dohodě a nakonec i k vzájemné výměně. V Turecku tak posádka F. Duval a S. Prevot dojela na třetím místě, méně se dařilo v Argentinské rally kterou dokončili na osmém místě, když v závěru soutěže měl potíže s převodovkou. Havárie byla příčinou odstoupení v rally Akropolis a technické problémy neumožnili dokončit Kyperskou rally (motor). Přes všechny potíže, prokázal F. Duval že důvěru M. Wilsona nezklamal.

11. (15) TONI GARDEMEISTER (F)       Škoda Octavia WRC       9 bodů

Tovární jezdec týmu Škoda po výpadku na Rally Monte Carlo dojel ve Švédsku osmý, na Turecké rally sedmý, pátý na Novém Zélandu a sedmý v Argentině. Rally Acropolis a Kypr nedokončil.

13. (14) DIDIER AURIOL (FIN)       Škoda Octavia WRC       4 body

Tovární jezdec týmu Škoda dojel na Monte Carlu jako devátý, ve Švédsku osmnáctý, Tureckou rally nedokončil, na Novém Zélandě skončil osmý , v Argentině šestý a devátý na Rally Akropolis.Kyperskou rally, poslední star vozu Škoda Octavia WRC nedokončil.

21. (-) ROMAN KRESTA (CZ) (Bozian Racing) Peugeot 206 WRC       bez bodu

Prozatím nejblíže svému životnímu úspěchu byl v letošní roce v Monte Carlu, když dojel na desátém místě, před /řadujícím Mistrem Světa M. Grönholmem! Velmi slušný výsledek zajel v Švédsku kde skončil na 14. místě, nedokončil rally Akropolis, když na jednom z horizontů poničil chladič a byl nucen ze soutěže odstoupit. Jeho nejbližším startem je Německá Rally.

Tlačenice na první místo průběžného pořadí po první polovině MS je veliká. Na řadě jsou ještě čtyři asfaltové soutěže ADAC RALLY DEUSTSCHLAND, 23-27.7, RALLY SAN REMO 1-5.10, TOUR DE CORSE 15-19.10 a RALLY CATALUNYA 22.-26.10, a tři soutěže šotolinové, NESTE RALLY FINLAND 6-10.8, TELSTRA RALLY AUSTALIA 3-7.9 a celý ročník končí šotolinovou soutěží RALLY OF GREAT BRITAN 5-9.11 2003, kdy bude znám Mistr Světa Rally ročníku 2003.

Michal Hochman
Diskuze (0)