Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První terénní dojmy: Nissan Navara

Ladislav Čermák
Diskuze (9)
Vykoupali jsme v pořádné bahenní lázni novou generaci luxusního terénního pick-upu Navara

V těchto dnech přichází na trh nová generace univerzálního vozidla, pojmenovaného již tradičně Navara. Stejně jako v minulosti koexistuje se standardním, v současné době o generaci starším, modelem Pick-up, od kterého se liší luxusnější výbavou a také komfortnějším provedením některých prvků.

Zatímco od luxusně vyhlížejících verzí většinou očekáváme omezení terénních vlastností, u Navary je tomu naopak; přímé porovnání prozradí, že nájezdové úhly a světlou výšku má dokonce lepší, než standardní Pick-up. I přes shodný technický základ se oba pick-upy liší a nyní je navíc dělí generační rozdíl. Zatímco spartánský Pick-up dosud pohání přímovstřikový dvaapůllitrový turbodiesel o výkonu 98 kW, Navara přichází s novým common-railem o stejném objemu, představeným již v Pathfinderu, o výkonu 128 kW.

Vyzkoušeli jsme si obě dostupné varianty - tedy double-cab a king-cab v rozbahněném terénu bývalého vojenského prostoru. K dispozici jsme měli šestistupňovou ručně řazenou převodovku, alternativně bude k dispozici i samočinná. A pro porovnání i Pathfinder, který se přes stylistickou spřízněnost a sdílení mnoha konstrukčních prvků liší především konstrukcí zadní nápravy; zatímco cestovní Pathfinder používá víceprvkovou zadní nápravu, více na práci zaměřená Navara se stále spoléhá na klasickou pevnou nápravu s podélnými listovými pery a uzávěrkou diferenciálu.

Už od prvních okamžiků bylo jasné, že konstruktéři zapracovali na komfortu posádky - mechanické páky k volbě způsobu pohonu vystřídal otočný spínač, přibyla celá paleta komfortních prvků a provedení interiéru se posunulo na úroveň Pathfinderu; tedy o značný kus výše. Vlastně z předních sedaček oba vnitřky vypadají téměř shodně. Ovšem první metry prozradí, že nás veze ortodoxní pick-up. Podobně jako v Pathfinderu si ve všech situacích pochvalujeme vynikající a kultivovaný motor, poskytující hojnost síly již od velmi nízkých otáček. Jízda po pevném povrchu se až na poskakující záď prakticky neliší, ovšem pak přichází dvoumetrové rigoly, hluboké bahenní louže, vyjeté koleje a téměř 100% stoupání. A tam se ukazuje, proč výdrž v terénu dodnes nosí podobu masivních kusů oceli, i když sofistikované vzduchové podvozky poskytují lepší průchodnost. I když dlouhý rozvor a zejména chybějící uzávěra mezinápravového diferenciálu trochu zhoršují celkové skóre, při každém škrtnutí o vystoulý kámen či příliš ostrý terénní zlom jsme byli ze srdce rádi, že na podvozku prakticky není co zničit. Tak jsme se postupně osmělovali a zkusili přišlápnout plynový pedál - a Navara si s přehledem poradila i s rychlou roletou.

Vlastnosti v lehkém a středním terénu jsou díky zlepšeným nájezdovým úhlům a zejména silnému motoru ještě lepší než dříve a také komfort v kabině nasadil vysokou laťku. K tomu neotřelý působivý design a Navara se podle nás stává momentálním horkým favoritem své třídy.

Základní cena Navary King Cab činí 644.346,- za základní provedení XE, Double Cab XE startuje na 685.471,-, s automatickou převodovkou (SE) 807.475,-, to vše bez DPH.

Ladislav Čermák
Diskuze (9)