PSA Bronto Marsh je brutální Lada Niva, kterou opravdu jen tak něco nezastaví
VAZ 2121, známější jako Lada Niva, patří mezi vůbec nejdéle vyráběné automobily, které jsou aktuálně na trhu. Legendární vůz ruské značky v letošním roce oslavil čtyřicetiny, jeho sériová výroba byla zahájena 5. dubna 1977.
Za svou dlouhou kariéru se Lada Niva dočkala řady nejrůznějších úprav, z nichž k těm nejzajímavějším a zároveň nejvýraznějším patří rodina offroadů pojmenovaných Marsh.
Za vznikem těchto vozidel stojí v roce 1993 založená společnost PSA Bronto, která je od roku 2012 součástí VISAvto, dceřiné společnosti AvtoVAZ Group, jejíž specializací jsou užitková vozidla odvozená od sériových osobních vozů značky Lada.
PSA Bronto Marsh je v současnosti nabízen v několika provedeních, určených především k nasazení v oblastech, kde musí automobil zvládnout projet místy s hlubokým sněhem, sypkým pískem či bažinami. Právě kvůli takovému terénu jsou použity velké nízkotlaké pneumatiky Trekol.
Samotná kola s pneumatikami přitom představují finální fázi úpravy a jejich montáži předchází usazení původně samonosné karoserie na rám, který nese portálové nápravy z modelů značky UAZ.
Nabídku pak zahajuje Marsh-1, s karoserií třídveřového modelu Lada 4x4. Toto provedení má celkovou délku 4375 mm, šířku 2550, výšku 2160 mm a rozvor náprav 2685 mm. Světlá výška má být minimálně 480 mm. Pod kapotou pak pracuje zážehový čtyřválec o objemu 1,7 litru s výkonem 59,5 kW (80 k). Maximální rychlost vozidla je 70 km/h a jeho spotřeba paliva se má pohybovat okolo 18,8 l benzinu na 100 km.
Další verzí je osobní Marsh-Long, jehož základem je pětidveřový model Lada 4x4, což znamená, že jeho celková délka je 4850 mm a rozvor 3160 mm, zatímco ostatní rozměry jsou stejné jako u třídveřové verze. Shodný je pak i výkon sedmnáctistovky pod kapotou, nejvyšší rychlost i spotřeba paliva.
Vedle dvojice osobních verzí jsou pak ve stále nabídce ještě Marsh-Pick-up, Marsh-Combi a sanitní verze, které mají stejný rozvor náprav a dosahují stejných jízdních výkonů jako Marsh-1 i Marsh-Long. Kromě těchto standardních provedení lze narazit i na Marsh v expedičních, záchranářských či hasičských verzích, odlišujících se především provedením zadní části karoserie.