Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Puma GT Lumi: Málo známá brazilská automobilka se vrací!

Puma GT Lumi
Puma GT Lumi
Puma GT Coupe
Puma GT Coupe
21 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Na reinkarnace slavných výrobců jsme zvyklí hlavně v jedné stopě. Čas od času se stane, že se vrátí i malá automobilka. Jako nyní třeba Puma.

Puma je brána v Brazílii za ikonu. Sportovní kupé takřka evropských tvarů vzniklo v září 1966 na základě projektu závodníka Rina Malzoniho. Nová společnost převzala v São Paulu jeho firmu Luminari Ltda . Mělo dvoudobý tříválec DKW a koncepci „vše vpředu“, design přepracoval Anisio Campos. Poté, co místní pobočku DKW-Vemag koupil Volkswagen, se v útrobách objevily ploché vzduchem chlazené čtyřválce této značky, hlavně objemů 1,5 a 1,6 l, později i devatenáctistovky a dvoulitry. Pohonné ústrojí se ovšem přestěhovalo dozadu.

Produkce se pohybovala kolem pěti stovek aut ročně, vrcholem byl rok 1974 s 1.137 vyrobenými vozy. Hrstka kupé a spiderů se dostala také do Evropy. Konstrukční výjimku představoval model GTB se šestiválcem Chevrolet v přídi. Tvarům začaly dominovat hrany. 80. léta přinesla doplňkovou výrobu náklaďáků, ale také ekonomickou krizi a přírodní katastrofy. Proto Puma v roce 1986 padla, dvakrát změnila majitele, ten poslední, Alfa Metais Veículos, stavěl sporťáky s přidanými písmeny AM do poloviny 90. let minulého věku, jen chlazení vzduchem vystřídala kapalina.

Comeback

Nyní se však slavná značka vrací tam, kde jí bylo nejlépe: na scénu sportovních vozů. Zatím je k mání vizualizace silniční uzavřené verze a krátké video, které zobrazuje otevřenou závodní, ovšem také pouze ve virtuální podobě. Ta váží pouhých 570 kg a hotova by měla být do konce roku. O rychlosti nemusíme pochybovat, nízkou hmotnost zaručuje prostorový trubkový rám a laminátová karoserie.

Kupé vypadá hodně retro, což je účel. GT Lumi nemá v zádi motor VW, ani starší, ani moderní. Dvoulitrový čtyřválec Chevrolet je umístěn uprostřed a dává dostatečných 132 kW (180 k). Fanoušky jistě potěší přítomnost manuální převodovky, která posílá jeho sílu pochopitelně dozadu. Hmotnost určitě narostla, protože má nějakou tu komfortní výbavu včetně klimatizace a elektrických oken, odnímatelný horní díl střechy, protihlukovou izolaci a tak dále... Kompaktní sporťák měří na délku 4,24 m a do výšky ční 1,28 m.

Pokud vše poběží podle plánu, na brazilských silnicích se objeví první exempláře na počátku roku 2018. A jinde? Určitě ne, protože produkce bude kusová s velkým podílem ruční práce.

V Itálii a JAR

Stejnojmenný italský výrobce stavebnic, plážových bugin a malých off-roadů, kterého vedl Říman Adriano Gatto, neměl s brazilskou firmou nic společného. I když zpravidla využíval rovněž mechaniku Brouků VW, později pak kapalinou chlazené boxery Alfy Romeo. Futuristická a agresivní Puma GTV sdílela licencovanou karoserii britských kit carů Nova, kterou navrhl Richard Oakes.

Aby toho nebylo málo, brazilské Pumy montovala firma Bromer Motor Assemblies v Jižní Africe, poté tamtéž Jack Wijker a v roce 2006 na jihu černého kontinentu, konkrétně v Babelegi byla spuštěna produkce znovu, s vývojem elektrické verze pomáhala společnost Evdrive.

 

 

Foto: Puma, Auto World Press

Vstoupit do diskuze (1)