Rally Mexiko 2012 po první etapě – Ford má smůlu, tovární Citroëny ne

Kolotoč WRC se po dvou soutěžích v Evropě přestěhoval na americký kontinent, kde se odehrává první ze šestice navazujících šotolinových soutěží – Mexická Rally 2012. Tato soutěž do kalendáře MS vstoupila v roce 2004, postupně si ji fanoušci zamilovali a dnes můžeme kolem trati spatřit davy fandících diváků. Obzvláště průjezdy Sebastiena Loeba patří k těm nejopěvovanějším, Seb je totiž miláčkem davů. Svou zásluhu na tom jistě má i šňůra nepřetržitých vítězství od roku 2006.
Letošní ročník bude ve znamení návratu jednoho bývalého továrního pilota z Austrálie – není jím nikdo jiný než Chris Atkinson. Ten pojede po tříleté pauze v Monster týmu Kena Blocka s Fordem Fiestou WRC. Objeví se zde i Ricardo Trivino, dvojnásobný mistr Mexika a několikanásobný účastník PWRC. Pilotovat bude Ford Fiesta WRC v barvách Go-Fast. Svou účast v letošním MS v Mexiku zahájí showman Ken Block, naopak chybět bude zkušený Henning Solberg.
Podle nejaktuálnějších informací by měla být brzy podepsána i dohoda týkající se televizních práv. Výrobu a distribuci televizních pořadů by měla do konce roku zajišťovat společnost EBU (European Broadcast Union) a mělo by se jednat o asociaci 86ti národních vysílacích společností z 56 zemí.
Pro soutěžící posádky bylo letos připraveno 406,8 měřených kilometrů rozdělených do 24ti rychlostních zkoušek z nichž rovných osm se pojede jako krátké divácké superspeciálky. Po dvou průjezdech skahedownem, ve kterém byl nejrychlejší Loeb, se stejně jako ve Švédsku jela kvalifikační zkouška. V té však měřený úsek nejrychleji projel Petter Solberg před Hirvonenem, Loebem, Latvalou a Novikovem. Nejrychlejší pětka si následně zvolila páteční startovní pozici následovně – 14, 13, 12, 11 a 10 místo.
Ještě ve čtvrtek večer po slavnostním startu se odjela první divácká speciálka přímo v ulicích Guanajuata dlouhá 1,05 km. Před šedesáti tisíci diváky se na klouzajícím povrchu (asfalt versus šotolinové gumy a podvozek) nejlépe prezentoval Petter Solberg s Fiestou WRC, o 4 desetiny pomalejší byl Loeb, další dvě desetiny přidal Ostberg. Předek své Fiesty kontaktoval s bariérou Block.
První etapa: Latvalova stíhačka
Pro páteční etapu bylo připraveno 10 rychlostních zkoušek (dva průjezdy čtveřicí rychlostních zkoušek + dva průjezdy diváckou speciálkou) o měřené délce 148,3 km. Dopolední sekce složená ze čtyř testů poznala tři různé vítěze. Úvodní test vyhrál Hirvonen a vyšvihnul se do celkového vedení, doposud vedoucí Petter Solberg udělal hodiny a píchnul gumu – výsledkem je ztráta téměř jednu minutu. V následující vložce kontroval Latvala a odsunul svého finského krajana na druhou pozici – stále však jde o rozestupy v řádu jednotek sekund.
Následující dva testy nejrychleji projel Loeb, ale ani dvě dílčí vítězství mu nestačily k posunu do celkového vedení. To po pátečním dopoledni držel Hirvonen, poněvadž Latvala na poslední dopolední vložce poškodil zavěšení (náraz do kamení na trati) a propadnul se s 1,5 minutovou ztrátou na osmé místo. Druhý Loeb ztrácí 0,6 sekundy, třetí místo drží po skvělém výkonu Ostberg se ztrátou 39,9 sekundy. Následuje polední servis.
Po obědě se nejlépe rozjel Latvala, který vyhrál úvodní test před Loebem – tomu však i druhé místo stačilo k zisku průběžného vedení. Smůlu si vybral mladý Neuville, který trefil kámen na trati, poškodil kolo a opouští tak skvělé čtvrté místo po dopolední sekci. Dvě zbylé „dlouhé“ zkoušky (RZ9 byla kvůli kamenům na trati od diváků zrušena) pro sebe bral Latvala, který se tak velmi dobrým výkonem vyhoupnul na čtvrté místo. Divácké zkoušky v ulicích Leonu a dvě speciálky na celkovém pořadí nic nezměnily, takže po prvním dnu mexické soutěži vévodí duo továrního Citroënu v pořadí Loeb – Hirvonen, které od sebe dělí 11,2 sekundy.
Za nimi je třetí Ostberg, který ztrácí již přes minutu a za ním je tovární duo Fordu, které se posunulo pořadím vzhůru. Latvala odpoledne předvedl divokou jízdu, risk mu vyšel a výsledkem je čtvrtá příčka se ztrátou 1,5 minuty. V dobrém světle se předvádí i šestý Tanak stejně jako osmý Atkinson, zmíněné jezdce od sebe dělí cca jedna minuty ve prospěch Estonce. Vozům mimo kategorii WRC vévodí opět Ogier, který je s VW Fábií S2000 jedenáctý se ztrátou +4:15,2. Jeho týmový kolega Abbring totiž poškodil palivové čerpadlo a do soutěže opět nastoupí jen díky Rally2. Mexičtí „fanoušci“ se opět ukázali – na trať hází a úmyslně dávají kameny, které činí jezdcům i vozům nemalé potíže.
Celkové výsledky Mexické Rally 2012 po první etapě:
Pořadí | Posádka | Vůz | Čas (ztráta na 1.) |
1. | Sébastien Loeb / Daniel Elena | Citroën DS3 WRC | 1:24:46,6 |
2. | Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen | Citroën DS3 WRC | +11,2 |
3. | Mads Ostberg / Jonas Andersson | Ford Fiesta RS WRC | +1:11,9 |
4. | Jarri-Matti Latvala / Mikka Anttila | Ford Fiesta RS WRC | +1:27,9 |
5. | Petter Solberg / Chris Patterson | Ford Fiesta RS WRC | +1:35,4 |
6. | Ott Tanak / Kuldar Sikk | Ford Fiesta RS WRC | +1:36,7 |
7. | Evgeniy Novikov / Denis Giraudet | Ford Fiesta RS WRC | +2:02,0 |
8. | Chris Atkinson / Stephane Prévot | Ford Fiesta RS WRC | +2:33,7 |
9. | Nasser Al-Attiyah / Giovanni Bernacchini | Citroën DS3 WRC | +2:49,0 |
10. | Armindo Araujo / Miguel Ramalho | Mini Cooper WRC | +3:30,2 |
11. | Sébastien Ogier / Julien Ingrassia | Škoda Fabia S2000 | +4:15,2 |