Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2019: Aleš Loprais chce zpátky do Afriky

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 25. 1. 2019
37
Zobrazit náhledy (37)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Jeho strýcem je šestinásobný vítěz Rallye Dakar Karel Loprais. V roce 2006 vedle něj debutoval jeho synovec Aleš jako navigátor. O rok později už v Africe řídil kamion a dojel na třetím místě.

Od té doby nikdy nechyběl s výjimkou ročníku 2008, kdy byla soutěž zrušena. Letos dojel Aleš Loprais s Tatrou Queen 69 jako jediný z českých posádek. V kategorii kamionů obsadil jeho jezdec Instaforex Loprais Teamu páté místo.

Splnili organizátoři slova o náročnosti Dakaru?

V každém případě, v mnohém dokonce předčili. Zejména po stránce navigační. Pro mě to byl asi nejtěžší Dakar, když nepočítám ty, na nichž jsme havarovali. Co do náročnosti a výkonu byl tohle jeden z nejtěžších ročníků. Je to takový návrat k dřívějšímu charakteru maratonského závodění. Myslím si, že právě toto by nám do budoucna mohlo svědčit.“

Co rozhodlo o vašem pátém místě?

Skvělý tým a atmosféra v něm, výdrž tatrovky, smůla ostatních i místy technické naše problémy. „Moc jsme chtěli být lepší, ale potřebovali bychom, aby byl tento Dakar ještě trošičku delší. Osud tomu tak chtěl a my musíme být rádi za to, kde jsme. Jsme malý soukromý rodinný tým bez tovární podpory a uspěli mezi těmi továrními.

Jaké máte na mysli?

V prvním úseku sedmé etapy jsme nabrali ztrátu kvůli prasklé vzduchové hadici. Auto přestalo řadit a brzdit, proto jsme museli zastavit a opravovat. Později jsme přišli o výfukové těsnění, takže auto nemělo patřičný výkon. Kvůli jednomu waypointu (časová průjezdní kontrola), který byl posazený vysoko v dunách, Mechanik Petr Pokora skvěle zareagoval a zvednul nás v kabině, takže jsme se i s ní naklonili a on vyhodil regulátor turba, aby auto jelo líp. Nicméně auto se zase začalo extrémně přehřívat, takže jsme v jednu chvíli málem zničili motor, ze kterého se začalo brutálně kouřit, a museli jsme hodně chladit.“

Můžete nám popsat po technické stránce váš vůz?

Úžasný stroj, plný součástek, kterým čím dál méně rozumím. Bere si 150 litrů na 100 kilometrů. Zvládne neskutečné věci a někdy nechápu, co všechno dokážeme projet.

Tatra Queen 69 je na hranici technických možností, nebo lze její vývoj posunout ještě dál?

Určitě lze. Je to jen otázka času, investic a zázemí.

720p360p

Co byste řekl o členech vaší posádky?

Jezdí s námi český mechanik Petr Pokora a španělský navigátor Ferran Marco Alcayna. Panuje mezi námi úžasná symbióza a tolerance. Když se někomu nedaří, tak ho ostatní podrží a to je jedna z našich velkých předností.

Myslíte si, že jsou ruské kamazy nepřemožitelné?

Dají se porazit. Dokázal jsem to ještě s jinou posádkou na Silk Way Rallye 2011 a dodnes vzpomínám, jaká to byla úžasná situace mít za sebou osm kamazů. Aby se to znovu povedlo, musí se sejít okolnosti, vydržet technika a bude to v kabině hodně bolet, i když budeme mít nesrovnatelně menší zázemí než naši ruští soupeři.

Hájíte i nadále jednání Rusa Karginova, který po střetu s divákem nezastavil a pokračoval v jízdě?

Jednoznačně ano.

Měl by se Dakar přesunout do Afriky, o čemž se hovoří, nebo zůstat na současném kontinentu?

Přál bych si, aby se přesunul zpátky na černý kontinent.

Co řekl vašemu pátému místu strýc Karel?

Na tiskové konferenci v Olomouci jsme si ťukli šampaňským, potřásl mi pravicí a srdečně gratuloval.

Jaký vás čeká letos závodnický program?

Řešíme stavbu nového auta, ale je to samozřejmě rok od roku dražší. Už dnes mě z toho bolí hlava a budím se, i když si říkám, že to tak nechci. Dakar 2020 ovšem nečeká.

Jste narozen 10. ledna. Jak slavíte na Dakaru narozeniny?

Přiťukneme si naším energetickým nápojem a oslavu odložíme až po návratu do Frenštátu pod Radhoštěm.

Výsledky Aleše Lopraise na Rallye Dakar
2006 odstoupil ve 12. etapě
2007 3. místo (1 vyhraná etapa)
2009 odstoupil ve 14. etapě
2010 odstoupil ve 2. etapě
2011 odstoupil v 10. etapě (2 vyhrané etapy)
2012 odstoupil v 9. etapě (1 vyhraná etapa)
2013 6. místo (1 vyhraná etapa)
2014 6. místo (2 vyhrané etapy)
2015 4. místo (1 vyhraná etapa)
2016 odstoupil v 1. etapě
2017 7. místo
2018 odstoupil v 5. etapě (1 vyhraná etapa)
2019 5. místo

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku