Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2019: Ouředníčka rok 2018 důkladně prověřil

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 3. 1. 2019
12
Zobrazit náhledy (12)
Ford Ranger Ford Ranger Ford Ranger Ford Ranger Ford Ranger Ford Ranger Ford Ranger
Český automobilový jezdec Tomáš Ouředníček bude na 41. ročníku Rallye Dakar kolegou Martina Prokopa v týmu MP-Sport. Pojede s vozem Ford Raptor F150 se startovním číslem 332 svůj šestý Dakar.

Krátce před odletem do Jižní Ameriky se zamyslel nad předchozími dvanácti měsíci, které byly v jeho závodnické kariéře hodně adrenalinové.

Rallye Dakar 2018

S Davidem Křípalem jsme odstartovali na jubilejním 40. ročníku v Limě. Ještě před startem se ukázalo, jak snadno by bylo možné přijít o vše. Vybuchlá baterie jen díky pohotovému zásahu nezapálila celé auto. Zdálo se, že tím končí všechny trable, ale bylo to přesně naopak. Nečekaná ztráta výkonu hned po startu v prologu znamenala pro nás 99. místo pro start do druhého dne. Musel jsem si mnohokrát zopakovat naše motto: „Nikdy to nevzdám,“ abychom se odhodlali pokračovat. Nejnáročnější peruánské duny jsme nakonec díky nefunkčnímu plynovému pedálu museli zdolat sami a v noci!

Maratónská Bolívie

Vrchol zkoušky odhodlání nastal v maratónské etapě v Bolívii. Díky vadné lambda sondě se auto nebylo schopné normálně rozjet, a tak to odnesla spojka. Tu jsme v poušti za pomoci naší rychlé asistence zvládli vyměnit, ale znamenalo to opět noční jízdu. Mnohokrát jsme se ztratili, mnohokrát zvažovali, zda nepočkáme do rozednění, ale vždy vyhrálo odhodlání pokračovat. Pekelně unavení, ale odhodláni to nevzdat. Ve čtyři hodiny ráno jsme ale zapadli do díry plné bláta. Beznadějná situace, uprostřed Bolívie v nadmořské výšce 4000 metrů nad mořem. Zima, žádný kyslík, vypadalo to na konečnou!

Po slzách vysílení a mnoha modlitbách se jako zázrakem objevil pořadatelský kamion a vytáhnul nás. Do bivaku jsme přijeli v osm hodin ráno a za půl hodiny startovali do další etapy dlouhé pět set kilometrů. Z dnešního pohledu nechápu, jak se nám to podařilo zvládnout. Jeli jsme 44 hodin a zdolali 930 závodních kilometrů. Možná světový rekord. Určitě náš osobní a důkaz, že heslo „nikdy to nevzdám“ opravdu funguje.

Nejtěžší Dakar v historii nám však nachystal i krásnou odměnu na závěr. V poslední rychlostní zkoušce soutěže jsme dokázali předjet všechny startující před námi a přijeli do cíle Dakaru jako úplně první auto!

360p720p

Pomáháme ostatním

Již od prvního dne Dakaru 2018 jsme neměli šanci na super výsledek, a tak jsme si mohli dovolit pomáhat ostatním závodníkům. Benzín pro italského čtyřkolkáře, rozjet motorku v dunách, nastartovat nefunkční Can-Am, voda pro Martina Macíka, cola a jídlo pro Martina Kolomého a odtažení nepojízdného auta Martina Prokopa a zachránit tak jeho super výsledek - 7. místo (takže vyrovnal náš historický výkon s Mirkem Zapletalem z roku 2009).

Po návratu domů jsme s potěšením zjistili, že s námi naši příznivci všechny naše zážitky intenzivně prožívali. Tak jsme uspořádali řadu besed s promítáním, vydali knížku nádherných fotografií, týmová trička byla stále vyprodaná. Ford Ranger a naše partnery jsme také předvedli na dakarském setkání v Sosnové, kde jsme pozdravili na 6000 diváků.

Přes účast na různých prezentačních akcích jsme se nezapomněli intenzivně připravovat na obhajobu našeho vítězství na Morocco Desert Challenge v dubnu 2018. Poprvé jsme startovali na druhém největším podniku světa v roli šampionů. Bohužel pouhých pár desítek metrů před cílem první rychlostní zkoušky jsme v plné rychlosti 180 km/h narazili do protibřehu nečekané a neoznačené díry. Náraz s přetížením 7 G a následný let trvající čtrnáct sekund a devět otočení přes střechu jsme jako zázrakem přežili.

Tvářil jsem se statečně, ale ve skutečnosti měla nehoda větší vliv na moji psychiku, než jsem dával na sobě znát. Abychom si nevytvořili nějakou fobii v hlavě, pokusili jsme se odstartovat na menším maďarském závodě s naším starším Hummerem. Pro bolest zad a hrudníku jsme však po chvíli museli vzdát. Přece jen svaly namožené z nárazu potřebovaly mnohem delší rekonvalescenci.

Rekonvalescence a vítězství

Z Jihoafrické republiky jsme mezitím dostali nový kompletní rám Fordu Ranger. Začala velká a náročná rekonstrukce zničeného auta. Další pokus o návrat do závodního módu nastal při Hungarian Baja. Začátek byl krušný, já si nebyl vůbec jistý a jel přeopatrně. Dařilo se nám postupně zrychlovat. Nečekanou předčasnou tečku nám zapříčinil chybějící benzín, asi pět kilometrů před cílem. Vše je jednou poprvé.

360p720p

Následoval start na Baja Poland. Vítězství v naší kategorii pro nás znamenalo potřebné nakopnutí a vzpruhu do budoucna. Rozhodli jsme se, že pokud postavíme nový Ford do konce září, pojedeme na Dakar. Oprava zničeného Rangeru se však stále protahovala a bylo jasné, že nemáme šanci vše stihnout.

Dav Češi v jednom týmu

Od šéfa týmu South Racing Scotta Abrahama přišla nabídka jet na Dakar s továrním týmem South Racing - Monster-CanAm v kategorii SxS. Nulové zkušenosti s tímto typem vozidla a nedostatek možností tréninku nám však nehrály do karet.

Rozhodujícím momentem byla možnost nastoupit v týmu Martina Prokopa s jeho druhým autem. Vyzkoušeným vozem Ford F150 se stejným motorem V8 z Mustangu. To samozřejmě nešlo odmítnout. Byl to náročný a poučný rok. Potvrzujeme, že platí: „Co tě nezabije, to tě posílí.“

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku