Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Korsika: Změní se lídr mistrovství?

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 28. 3. 2019
45
Zobrazit náhledy (45)
Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019 Rallye Korsika 2019

Výhradně na asfaltu se odehraje čtvrtý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích, kterým bude tradiční francouzská Rallye Korsika. První tři jezdce průběžného pořadí šampionátu dělí aktuálně pouhých deset bodů, tím získává souboj na dramatičnosti.

Šampionát vede Estonec Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) před obhájcem titulu Francouzem Sebastienem Ogierem (Citroën C3 WRC) a s nepatrným odstupem číhá na svou šanci Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC).

Trasa byla pro rok 2019 významně změněna, nové rychlostní zkoušky tvoří 75 procent vzdálenosti. Tour de Corse je známá svou přezdívkou „Rally of 10,000 Corners“ – Rallye 10 000 zatáček s často velmi agresivním asfaltem, který výrazně opotřebovává pneumatiky. Na horských silnicích často lemovanými skalními stěnami na jedné straně a strmými stržemi na straně druhé je malý prostor pro chyby. Francouzský podnik je součástí šampionátu od roku 1973, ovšem v letech 2009 až 2014 jezdilo mistrovství světa v Alsasku. Na ostrov se vrátilo MS opět v sezoně 2015.

Letos je na programu celkem 14 rychlostních zkoušek s délkou 347,51 kilometrů. Nejdelší erzeta „Castagniccia“ bude měřit 47,18 kilometrů. Soutěž začne ve čtvrtek 28. března v 19 hodin ve městě Porto-Vecchio na jihovýchodě ostrova slavnostním startem. V pátek 29. března se pojede šest měřených testů v délce 122 kilometrů. Až po nich bude možné navštívit servisní zónu v blízkosti letiště v Bastii. V sobotu 30. března se v severní části ostrova odjede více než polovina z celkových měřených kilometrů soutěže (174,5 km).

360p720p1080p

Na závěr jsou na neděli 31. března připraveny už jen dvě rychlostní zkoušky. Ta závěrečné se pojede samozřejmě opět jako Power Stage, na které dostane pět nejrychlejších jezdců od pěti do jednoho bodu. Nejrychlejší posádky přijedou na cílovou rampu v obci Calvi v 15 hodin.

Obhájí Toyota pozice?

Tovární tým Toyota Gazoo Racing přijíždí na francouzský ostrov jako lídr šampionátu. Její jezdec Ott Tänak vede individuální klasifikaci a stáj kraluje také hodnocení v Poháru konstruktérů. Představí se s trojicí jezdců, což je již zmíněný Tänak, dále Fin s největším počtem startů v historii MS Jari-Matti Latvala a třetím do party je zkušený Brit Kris Meeke, jenž zde však jede první sezonu.

Tommi Mäkinen (šéf týmu): „Přijíždíme na Korsiku s optimismem, protože si stačí vzpomenout na loňský ročník, kdy jsme byli nejrychlejší v polovině měřených testů. Ještě ze svých závodnických let mohu potvrdit, že v kombinaci dlouhých rovinek a mnoha ostrých zatáček můžete snadno ztratit správné tempo a přijdete o množství cenných sekund. Letos to bude platit zejména o pátku, který tak může zásadně ovlivnit vývoj v následujících dnech.“

Ott Tänak: „Těším se na Korsiku. Být jako lídr šampionátu první na trati by mělo být tady na asfaltu výhodou, protože budu mít před sebou čistou trať. Loni jsme tady byli dostatečně rychlí a i teď tvoří naše auto silný a rychlý komplet, kterému věřím. Předpokládám, že tady najdeme hodně podobně rychlých soupeřů, ale my jsme tady od toho, abychom posbírali co nejvíce bodů a udrželi si pozice.“

Jari-Matti Latvala: „Na tuhle rallye se vždy těším, samotný ostrov je krásný a nemůžu zapomenout na rok 2015, kdy se mi tady podařilo vyhrát. Asfalt je abrazivní, takže poskytuje dobrou přilnavost a a silnice je obvykle dost čistá. Na Rallye Monte Carlo jsme se potýkali s nedotáčivostí a také s brzdami. Hodně se na tom pracovalo a cítím se v autě mnohem jistější. Už se nemůžu dočkat, až to všechno začne.“

Kris Meeke: „V posledních letech se mi tady dařilo dosahovat dobrých časů. Je to tady vždy obrovská výzva, a to zejména v letošním roce, kdy jsou tři čtvrtiny tratí zcela nové. Z tohoto důvodu se domnívám, že stejně důležitou součástí této výzvy bude i to, abychom měli dobré poznámky při opakovaných průjezdech zkoušek. Předminulou neděli jsem si užil test před akcí. Bylo to sice jenom jeden den, ale povedlo se najezdit dost kilometrů. Myslím, že mám jasno o nastavení podvozku a těším se na soutěž.“

Co předvede Citroën doma?

Pro Citroën Total World Rally Team je nadcházející soutěž vlastně domácím podnikem. Posádky týmu ve složení Sébastien Ogier-Julien Ingrassia a Esapekka Lappi-Janne Ferm mají velké šance také díky tomu, že změny na erzetách letošní rallye by jim měly vyhovovat. Ogier loni na Korsice vyhrál, když vedl od první do poslední zkoušky. Letos se radoval z výhry již dvakrát a rád by na úspěchy v Monte Carlu a v Mexiku navázal. Na Korisce se radoval zatím dvakrát v letech 2016 (Volkswagen Polo R WRC) a 2018 (Ford Fiesta WRC).

Lappi absolvoval Tour de Corse v roce 2017 a dokázal vyhrát čtyři rychlostní zkoušky včetně závěrečné a zvlášť bodované Power Stage. Měl dokonce šanci dostat se na stupně vítězů, ale o ty ho připravil defekt na předposlední erzetě. Citroënu se na Korsice daří a úspěchy zde slavily předchůdci modelu C3 WRC (Xsara Kit-Car, Xsara WRC a C4 WRC). Tyto vozy zde vyhrály celkem šestkrát.

Pierre Budar (šéf týmu): „Zdejší start je pro nás před davy našich fanoušků mimořádnou událostí. Jsme odhodláni skončit opět na stupních vítězů, ale v této roční době může být nevyzpytatelné počasí. Sébastien a Esapekka už na tomto povrchu ukázali s C3 WRC svou rychlost, a proto vstupujeme do rallye v dobrém rozpoložení.“

Sébastien Ogier: „Pro tento rok se tratě docela dost změnily, ale to už je tady pravidlem. Mohlo by to přinést výrazné časové odstupy jednotlivých jezdců. Uvidíme, jak byl kdo pečlivý při seznamovacích jízdách, protože teď už se nic vylepšit nedá. Jsme si vědomi kvalit C3 WRC na asfaltu. Naše testování před touto rallye bylo opravdu hodně užitečné a z auta mám momentálně dost dobrý pocit. Jsem odhodlaný k tomu, abych na domácí půdě potvrdil dobrou formu.“

Esapekka Lappi: „Zdejší soutěž jsem si pokaždé užil a už se nemůžu dočkat, až začnou rychlostní zkoušky. Myslím, že jsme v seznamovacích jízdách odvedli dobrou práci a máme o nových úsecích dostatečné množství poznámek. Bude to důležité, abychom trefili správnou rychlost a přesný průjezd zatáčkami, kterých je tady opravdu požehnaně. Až se z toho točí hlava. Testování před startem nám vyšlo, takže cítím jistotu. Doufám, že budu konkurenceschopný.“

Rovanperä bojuje o WRC 2 Pro

Francouzská rallye na Korsice nabídne na středomořském ostrově napínavé souboje. S privátně nasazeným vozem Škoda Fabia R5 se Kalle Rovanperä se spolujezdcem Jonnem Halttunenem poprvé pustí do soubojů na čtrnácti rychlostních zkouškách Rallye Korsika. Ta se jede na úzkých silnicích plných zatáček, kterých jsou zde stovky, více než na jakékoliv jiné soutěži, kde se světový šampionát jezdí. Po dvou druhých místech na Rallye Monte-Carlo a Švédské rallye chce finská posádka zajet další dobrý výsledek v kategorii WRC 2 Pro, který by ji posunul do čela.

I přes omezené zkušenosti s čistě asfaltovými soutěžemi Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen svoji rychlost na asfaltovém povrchu ukázali již minulý rok. Dvojice Finů, která skončila v roce 2018 v kategorii WRC 2 na třetím místě, dojela druhá na Německé rallye a současně vyhrála Španělskou rallye kombinující asfaltový a šotolinový povrch. „Rallye na Korsice je ve srovnání s jinými asfaltovými soutěžemi unikátní. Prakticky na ní nejsou rovinky, ale jen tisíce propojených zatáček. I když jsem na tomto ostrově nikdy předtím nebyl, chci zde dosáhnout dalšího dobrého výsledku,“ řekl před soutěží odhodlaně Rovanperä.

Šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek vysvětluje: „I když se oficiálně jako tovární tým na Korsice neangažujeme, nominovali jsme Kalleho jako jezdce sbírajícího body za Škoda Motorsport do kategorie WRC 2 Pro. Současně s tím se bude snažit o body v rámci kategorie WRC 2 Pro také do hodnocení jezdců. Když se mu podaří na Korsice zajet solidní výsledek, bude v dobré pozici k tomu, aby mohl bojovat o letošní titul. Nicméně i tak nesmí zapomenout, že na tomto ostrově pojede poprvé. Pro vítězství zde není důležitá pouze rychlost, ale významnou roli hraje také vytrvalost.“

Ve Francii bude Škoda Fabia R5 nejoblíbenějším vozem kategorie R5. V tomto kole mistrovství světa bude v rámci kategorie R5 zajímavé sledovat mladého talentovaného francouzského jezdce Pierre-Louise Loubeta s jeho spolujezdcem Vincentem Landaisem. Na středomořském ostrově bude o nejvyšší příčky v hodnocení WRC 2 bojovat také ruská posádka ve složení Nikolaj Gryjazin a Jaroslav Fedorov, která v roce 2018 vyhrála juniorský šampionát FIA ERC U28.

Věděli jste, že…

  • Francie je se 43 prodanými vozy nejúspěšnějším trhem pro vůz Škoda Fabia R5 a tento automobil je zde současně nejpopulárnějším vozem R5?
  • Rallye Tour de Corse na Korsice se v letech 2011 a 2012 jela jako součást Intercontinental Rally Championship (IRC) a v letech 2013 a 2014 jako součást European Rally Championship (ERC)?
  • Mezi roky 2010 a 2014 se francouzské kolo mistrovství světa jelo v regionu Alsaska a následně se vrátilo zpět na Korsiku, kde je dnes jednou z největších legend celého šampionátu, podobně, jako je tomu u Rallye Monte-Carlo?
  • Nejdelší rychlostní zkouška s více než 47 kilometry bude poslední částí přibližně 90kilometrové sekce, jež se pojede na jedné sadě pneumatik?
  • Ve srovnání s rokem 2018 jsou letos takřka všechny trati jiné, převzaté jsou pouze dvě rychlostní zkoušky?
  • Letos je nové jak místo startu (Porto-Vecchio), tak cíle (Calvi)?

Program Rallye Korsika

Pátek – 8.29 RZ1 (17,60 km); 9.24 RZ2 (25,94 km); 10.32 RZ3 (17,37 km); 14.05 RZ4 (17,60 km); 15.00 RZ5 (25,94 km), 16.08 RZ6 (17,37).

Sobota – 7.38 RZ7 (25,62 km); 9.08 RZ8 (14,45 km); 10.14 RZ9 (47,18 km); 14.38 RZ10 (25,62 km); 16.08 RZ11 (14,45 km); 17.14 RZ12 (47,18 km).

Neděle – 9.45 RZ13 (31,85 km); 12.18 RZ14 (19,34 km).

Průběžné pořadí MS

Jezdci: 1. Tänak (Est./Toyota Yaris WRC) 65; 2. Ogier (Fr./Citroën C3 WRC) 61; 3. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupé WRC) 55; 4. Meeke (Brit./Toyota Yaris WRC) 35; 5. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC) 28; 6. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 20; 7. Loeb (Fr./Hyundai i20 Coupé) 18; 8. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 14; 9. Mikkelsen (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) 13; 10. Guerra (Mex./Škoda Fabia R5) 8; 11. Greensmith (Brit./Ford Fiesta R5) 6; 12. Bulacia Wilkinson (Bolívie/Škoda Fabia R5) 6; 13. Tidemand (Ford Fiesta WRC) 4; 14. Bonato (Fr./Citroën C3 R5) 4; 15. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) 4; 16. Veiby (Dán./Citroën C3 R5) 2; 17. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 R5) 2; 18. Tuohino (Ford Fiesta WRC) 2; 19. Suninen (Ford Fiesta WRC) 1; 20. Triviňo (Mex/Škoda Fabia R5) 1; 21. Fourmaux (Fr./Ford Fiesta R5) 1.

Značky: 1. Toyota 86; 2. Citroën 78; 3. Hyundai 77; 4. Ford 45.

Vedení v soutěži: Ogier 26, Tänak 16; Neuville 4, Suninen 3, Mikkelsen 3, Latvala 1, Lappi 1, Meeke 1.

Vyhrané RZ: Tänak 19, Ogier 12; Neuville 7; Evans 3, Latvala 3, Mikkelsen 3, Meeke 2, Loeb 2, Suninen 2, Huttunen 1, Lappi 1, Sordó 1.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku