Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Monte Carlo v cíli: Ogier udržel nervy a vyhrál

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 27. 1. 2019
106
2
Zobrazit náhledy (106)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Obhájce titulu mistra světa Sebastien Ogier (Citroën) vyhrál Rallye Monte Carlo 2019, úvodní podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích

Na slavné soutěži udržel poslední den nervy na uzdě v těsném souboji s Thierry Neuvillem (Hyundai) a triumfoval na legendárním podniku pošesté v řadě.

Závěrečný den 87. Ročníku Rallye Monte Carlo se odehrával v horách v okolí monackého knížectví včetně průjezdu slavným průsmykem Col de Turini. Čtyři rychlostní nedělní zkoušky měřily téměř 64 kilometrů.

Tänak šestkrát v řadě

Neděle nabízela dva vyrovnané souboje na špici. Vedoucí Francouz Ogier měl náskok pouhých 4,3 sekundy před druhým Belgičanem Neuvillem. V boji o třetí místo byli dokonce tři uchazeči – Francouze Loeba (Hyundai), Fina Latvalu (Toyota) a Estonce Tänaka (Toyota) dohromady dělilo před rozhodujícími erzetami pouhých 17,3 sekundy.

720p360p1080p

V nejrychlejších časech v rychlostních zkouškách pokračoval Tänak i poslední den a v součtu se sobotou vyhrál šest měřených testů v řadě. Hravě se tak přehoupl na třetí místo, souboj o pomyslnou „bramborovou“ medaili nechal zkušenějším soupeřům a stal se nejlepším zástupcem japonské značky. „Hodně jsem bojoval s nastavením. Když se mi povedlo dostat se na třetí místo, upravil jsem podvozek, ale bylo to horší než předtím. Přesto se mi dařilo udržovat si od soupeřů odstup,“ uvedl Tänak v cíli.

Ogier vyhrál se třetí značkou

Mezitím se bitva o vítězství přiostřovala. Neuville zkracoval svůj odstup na Ogiera na 3,3, 3,2 a před závěrečnou erzetou dokonce na 0,4 sekundy. „Nejsem tady s mojí jízdou spokojen. Musel si moc hrát s mapami motoru, přehřívaly se mi pneumatiky a jednou jsem „zamrzl“ na brzdách,“ líčil své pocity Neuville ještě před rozhodující zkouškou.

Ogier si stěžoval na problémy se škrtící klapkou, přesto dokázal dosáhnout rychlejší čas o 1,4 sekundy než jeho největší soupeř a bylo rozhodnuto. „Tuhle soutěž chci vždy vyhrát nejvíce v sezóně, takže jsem fakt šťastný. Měli jsme problém s plynovým pedálem, který přidával na brzdách. Šesté vítězství v řadě se třetí značkou auta na této rallye je prostě skvělé,“ zářil Ogier. V letech 2014, 2015 a 2016 zde triumfoval s Volkswagenem Polo R WRC, v sezonách 2017 a 2018 s Fordem Fiesta WRC a letos s Citroënem C3 WRC.

Poražený Neuville se nejdříve probojoval davem desítek fotografů, kteří lovili snímky staronového vítěze, a poté řekl obrýlený Belgičan do novinářských mikrofonů: „Bylo to těsné, ale dali jsme mu sami dárek. Když jsme v pátek chybovali na brzdách v jedné ¨z odboček, přišel tak díky nám Ogier lacino k prvnímu místu. Alespoň nebudeme první na trati ve Švédsku,“ uvedl Neuville.

Narážel tak na situaci, kdy první den soutěže startuje první v pořadí vedoucí jezdec šampionátu, kterým bude právě Ogier. Neuville sám minulý rok ve druhé polovině sezony neustále naříkal, že musí jako lídr začínat na několika rallye MS jako první. Ve Švédsku nastoupí na start první zkoušky Ogier a pokud bude na trati hodně sněhu a on bude muset projíždět stopu soupeřům, kteří za ním mohou být rychlejší.

Rozdíl vešel do historie

Rozdíl v cíli 2,2 sekundy mezi prvními dvěma jezdci v cíli, je šestým nejtěsnějším v historii mistrovství světa, které má za sebou již 584 podniků. Rallye Monte Carlo je s přestávkami (1974, 1996, 2009 – 2011) součástí světového šampionátu od jejího začátku v sezoně 1973. Odstup mezi vítězným Ogierem a druhým Neuville je nejtěsnější v historii slavné soutěže.

Přehled 10 nejmenších rozdílů v MS
2011JordánskoOgier – Latvala0,2
2007Nový ZélandGrönholm – Loeb0,3
2017ArgentinaNeuville – Evans0,7
2018SardinieNeuville – Ogier0,7
1998PortugalskoMcRae – Sainz2,1
2019Monte CarloOgier – Neuville2,2
1999ArgentinaKan kkunen – Burns2,4
2010Nový ZélandLatvala – Ogier2,4
2011ArgentinaLatvala – Ogier 2,4
2000AustrálieGrönholm – Burns2,7

Loeb nespokojený s rychlostí

Čtvrtým v cíli byl legendární Sebastien Loeb (Hyundai), který na start Rallye Monte Carlo nastoupil jen týden poté, co skončil třetí na Rallye Dakar v jihoamerickém Peru. Závěrečný den na Monte začínal sice jako třetí, ale stěžoval si na nedotáčivost svého vozu zejména v rychlých zatáčkách. „Nemohu říct, že bychom byli tak rychlí, jak bychom chtěli. Tlačili jsme hodně, ale časy nám tam zkrátka nepadaly. Čtvrté místo při prvním startu s Hyundaiem není špatné,“ prohlásil v cíli Loeb. Devítinásobný mistr světa v rallye podepsal s jihokorejskou značkou pro letošní rok kontrakt na šest podniků. Tím dalším by měla být začátkem března Mexická rallye, třetí podnik letošního šampionátu.

360p720p1080p

Cíl soutěži neviděli tři tovární jezdci. Na RZ9 se zastavil motor Citroënu C3 WRC, který řídil nováček stáje Fin Esapekka Lappi. V RZ10 se dostal Ford Fiesta R5 Brita Elffyna Evanse na ledovou plotnu. Jezdec s vozem dlouho bojoval, ale nakonec spadl do svahu s výrazně poničenou zadní částí svého vozu. Na RZ10 skončily naděje Andrease Mikkelsena (Hyundai i20 Coupé WRC). Jak ukázaly onboardy (záběry z vozu), Nor se dostal v rychlé pravotočivé zatáčce na nečistoty vytahané na tratě a následně v příkopu odrovnal levé zadní kolo.

Soutěž se jela po třech letech bez české účasti. Tovární jezdec Škody Jan Kopecký, který obhajuje titul mistra světa v kategorii WRC 2 Pro, zasáhne do šampionátu později.

Konečné pořadí Rallye Monte Carlo

1. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën C3 WRC) 3:21:15,9; 2. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +2,2; 3. Tänak, Jarveoja (Est./Toyota Yaris WRC) +2:15,2; 4. Loeb, Elena (Fr., Mon./Hyundai i20 Coupé WRC) +2:28,2; 5. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +2:29,9; 5. 6. Meeke, Marshall (Brit./Toyota Yaris WRC) +5:36,2; 7. Greensmith, Edmondson (Ford Fiesta R5) +13:04,6 (1. ve WRC 2 Pro); 8. Bonato, Boulloud (Fr./Citroën C3 R5) +13:56,5; 9. Sarrazin, Renucci (Fr./Hyundai i20 R5) +14:06,8; 10. Fourmaux, Jannoul (Fr./Ford Fiesta R5) +16:03,4; 11. Suninen, Saklminen (Fin./Ford Fiesta WRC) +17:56,8; 12. Veiby, Andersson (Nor., Švéd./Volkswagen Polo GTI R5) +18:13,2; 13. Katsuta, Barritt (Jap., Brit./Ford Fiesta R5) +17:03,3; 14. +19:57,9; … 18. Rovanperä, Haltunen (Fin./Škoda Fabia R5) +26:32,4 (2. ve WRC 2 Pro); … 20. Tidemand, Floene (Švéd., Nor./Ford Fiesta WRC) +29:34,6.

Průběžné pořadí (po 1 z 14 rallye):

Jezdci: 1. Ogier 29; 2. Neuville 21; 3. Tänak 17; 4. Meeke 13; 5. Loeb 12; 6. Latvala 10; 7. Greensmith 6; 8. Bonato 4; 9. Sarrazin 2; 10. Fourmaux 1; 11. Suninen 1.

Značky: 1. Hyundai 30; 2. Citroën 25; 3. Toyota 25; 4. Ford 14.

Vedení v soutěži: Tänak RZ1 – RZ3; Neuville RZ4 – RZ6; Ogier RZ7 – RZ16; Celkově: Ogier 10, Tänak 3, Neuville 3.

Vyhrané RZ: Tänak 7, Neuville 3, Loeb 2, Ogier 2, Meeke 1.

Druhým podnikem MS je Švédská rallye (14. až 17. února).

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Stalo se to co jsem čekal,
Provocateur
| 27. 1. 2019
Já bych si tím titulem u Citroenu tak jistý nebyl. Pokud bude Tanak jezdit jak v druhé půlce loňského MS, tak klidně titul může získat on.
Avatar - KANKUNEN
Stalo se to co jsem čekal,
KANKUNEN
| 27. 1. 2019
Ogi má tituly i se soukromým autem, návrat Ogiho do Citroënu známená návrat titulu. Jeho vyhazov z Citroënu byl největší omyl.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku