Rallye Monte Carlo 2017: Vítězná premiéra Ogiera, Kopecký osmý
Modrý ovál se raduje z vyhraného podniku poprvé od poloviny září 2012, kdy zvítězil jeho vůz na Britské rallye.
Pozdější vítěz Ogier se dostal na první místo v závěru včerejšího dne. Využil situace, kdy dosud suverénně vedoucí Thierry Neuville (Hyundai Coupe i20 WRC) poškodil zavěšení pravého zadního kola a ztratil téměř třiatřicet minut. V průběhu závěrečného dne soutěže si Ogier výhru pohlídal a na Rallye Monte Carlo tak triumfoval počtvrté v řadě. „Vyhrát za M-Sport na první soutěži po měsíci příprav je neuvěřitelné! Moc děkuji týmu, který se zasloužil o tohle vítězství,“ zářil vítěz v cíli.
Radovat se může také druhý v cíli, kterým je Fin Jari-Matti Latvala, který řídil Toyotu Yaris WRC. Japonská značka se vrátila do mistrovství světa v rallye poprvé od roku 1999 a hned úspěšně. „Je paráda jet poprvé s tímhle autem vyrobeným ve Finsku a hned skončit druhý. To je vážně neskutečný pocit. Tým odvedl skvělou práci a zaslouží si to,“ neskrýval své nadšení Latvala.
Ke stříbrné příčce mu pomohly technické problémy dalšího továrního pilota Fordu Otta Tänaka. Estonec dokončil rychlostní zkoušku se ztrátou půldruhé minuty a s motorem běžícím jen na dva válce. Po provizorní opravě ztratil pět minut na příjezdu do časové kontroly. Z toho rezultovala penalizace padesát sekund a propad o příčku níž (za zmíněného Latvalu). Soutěž však dokončil na třetí pozici a podpořil úspěšný den společnosti M Sport, která připravuje vozy Ford pro světové rallye.
V průběhu posledního dne pětaosmdesátého ročníku byla zrušena předposlední rychlostní zkouška dlouhá 5,5 kilometrů. Na vině byli diváci, kteří stáli na řadě míst, kde to nebylo vhodné. Takové opatření bylo, vzhledem ke čtvrteční tragedii, kdy zahynul španělský fotograf, zcela pochopitelné.
Závěrečnou zkoušku letošního Rallye Monte Carlo navíc ovlivnilo počasí. Na startu byl suchý asfalt, ale na přejezdu průsmykem Col de Turini (1607 metrů nad mořem) začalo sněžit. Výhodu měli jezdci, kteří startovali nejdříve a výhodných podmínek využil Neuville. Vyhranou zkouškou si po včerejších technických problémech alespoň mírně spravil náladu.
Smolařem soutěže byl britský pilot továrního Citroënu Kris Meeke (Citroën C3 WRC), který v pátek poškodil zavěšení levého předního kola. V sobotu se po penalizaci do soutěže vrátil s obrovskou ztrátou. V průběhu včerejška musel navíc opravovat. Když se po poslední rychlostní zkoušce vracel do servisu ke svému týmu, trefil ho na jedné křižovatce civilní vůz a urazil mu pravé zadní kolo…
Kategorii WRC2 ovládli jezdci továrního týmu Škoda Motorsport a především Nor Andreas Mikkelsen. Bývalý pilot bývalého továrního týmu Volkswagen kontroloval situaci s výrazným náskokem. „Jsem moc rád za Škodovku. Kluci odvedli dobrou práci, jsem spokojený. Doufám, že brzo pojedu s novým autem WRC, tam patřím. Je to obtížné zajistit, ale snažíme se najít řešení,“ komentoval své působení Mikkelsen.
Měl by to být jeho zatím ojedinělý start v českých barvách. Další podniky v MS zatím nemá potvrzené ani český jezdec Jan Kopecký, který skončil druhý ve WRC2. „Jsem opravdu rád, že jsem v cíli. Před námi i za námi byla velká mezera, takže jsem nic nehrotil,“ shrnul Kopecký své účinkování.
Konečné pořadí | ||
1. | Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) | 4:00:03,6 |
2. | Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) | +2:15,0 |
3. | Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC ´17) | +2:57,8 |
4. | Sordó, Martí (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) | 3:35,8 |
5. | Breen, Martin (Irl./Citroën DS3 WRC) | +3:47,8 |
6. | Evans, Barrit (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) | +6:45,8 |
7. | Mikkelsen, Jaeger (Nor./Škoda Fabia R5) | +9:32,7 (1. ve WRC2) |
8. | Kopecký, Dresler (ČR/Škoda Fabia R5) | +12:58,1 (2. ve WRC2) |
9. | Lefebvre, Moreau (Fr./Citroën C3 WRC) | +14:43,8 |
10. | Bouffier, Giraudet (Fr./Ford Fiesta R5) | +16:09,4 (3. ve WRC2 |
11. | Tidemand, Andersson (Švéd./Škoda Fabia R5) | +16:16,4 |
15. | Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) | +30:52,5 |
16. | Hänninen, Lindström (Fin./Toyota Yaris WRC) | +32:16,8 |
20. | Bisaha, Hovorka (ČR/Ford Fiesta R5) | +42:52,7. |