Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Příbram po 1. dnu: Ostrý boj Černého a Pecha

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Posádka Jan Černý a Petr Černohorský (Ford Fiesta R5) vede po prvním dnu 39. SVK Rallye Příbram, která je závěrečným podnikem Mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích.

S odstupem 3,4 sekundy jsou za nimi Václav Pech s Petrem Uhlem (Ford Fiesta R5), kteří jsou jejich největšími soupeři v boji o druhé místo v konečném pořadí domácího šampionátu.

V závěrečném podniku chyběl Jan Kopecký z továrního týmu Škoda Motorsport, který již s předstihem více než tří měsíců získal národní titul. Aktuálně se připravuje na podnik světového šampionátu Katalánskou rallye (25.-28. 10.), kde může útočit na titul mistra světa v kategorii WRC 2.

Kdo bojuje o stříbro?

Původně byli ve hře o konečné druhé místo v mistrovství republiky tři jezdci, mezi kterými bylo pouhých 8,5 bodů. Ze hry však dobrovolně vypadl Filip Mareš (Škoda Fabia R5), který dal přednost startu na Lotyšské rallye, posledním podniku letošního mistrovství Evropy. V přímém souboji se tak utkávají Jan Černý a Václav Pech, oba s vozy Ford Fiesta R5. „Původně jsme neměli tento start v plánu, ale vývoj v šampionátu rozhodl jinak. Navíc se představím de facto na domácí trati a současně pomůžeme pořadatelům, kteří tady každým rokem organizují výbornou soutěž,“ uvedl Jan Černý. Jeho sok v boji o domácí stříbro Václav Pech dodal: „Určitě je dobře, jestliže se o místa v konečném pořadí rozhoduje až v závěrečné rallye. Navíc je to vyrovnaný souboj. Těším se, že se tady pěkně svezeme a pořádně si zazávodíme. Zdejší tratě jsou náročné svým proměnlivým povrchem, ale užijeme si je.“

Fénix vstal z popela

Na startu v Příbrami se objevil také vítěz předchozích dvou ročníků Jan Dohnal. Světe div se, základem jeho Fordu Focusu WRC 06 je ten, který mu shořel v polovině června na Rallye Hustopeče. Jak se všechno seběhlo, vysvětlil český jezdec ve videopříspěvku na webu www.ewrc.cz. „Použili jsme díly, které z nešťastného auta zbyly, a zůstalo jich opravdu hodně málo. Všechno jsme konzultovali s britskou společností M Sport, která fordy pro rallye připravuje. Současně jsme řešili naši situaci legislativně s představiteli Svazu rallye a také s úředníky na Ministerstvu dopravy. Pro opravu jsme použili díly z druhého vozu, který máme na dílně. Vyplatilo se nám to finančně lépe, než pořizovat nové díly z M Sportu. Ještě týden před startem na Rallye Příbram jsem si nebyl jistý, zda se nám všechno povede, ale dodatečný test necelých čtyřiadvacet hodin před začátkem ukázal, že auto je plně funkční. Můj obrovský obdiv a dík mají naši partneři a samozřejmě lidé z mého týmu za materiální i lidskou podporu,“ uvedl Jan Dohnal.

Na soutěž se těšil také Miroslav Jakeš, který má za sebou skvělé čtvrté místo koncem srpna na Barum rallye, kde proháněl i světové rallyeové eso od Hyundaie – Daniho Sordá ze Španělska. „Od té doby jsem v autě neseděl až při testu před Příbramí. Opět se potvrdilo, že Škoda Fabia R5 je od týmu Jardy Vančíka opravdu špičkově připravený vůz,“ prohlásil Jakeš před začátkem rallye.

Rychle ano, ale ne moc

První den mělo být na programu osm rychlostních zkoušek v celkové délce 85,44 kilometrů, ale nakonec absolvovaly posádky o jeden měřený test méně. Na průjezdu RZ2 (Hvožďany – Leletice) totiž dosáhl vítězný Václav Pech (Ford Fiesta FR) průměr 132 km/h a na stejnou hodnotu se dostaly i další dvě posádky za ním. Na základě sportovních řádů byl opakovaný průjezd touto erzetou (RZ6) zrušen.

Nejrychleji začal letošní příbramskou soutěž Miroslav Jakeš, kterého po dalších dvou erzetách vystřídal Pech. „Jedeme děsnou palbu a je to zatím krásné svezení. Navíc mezi katovacími zábranami na okraji tratě a tohle zařízení opravdu bytostně nesnáším. Průběžné výsledky bych zatím neřešil, protože jsme pořád na začátku rallye,“ prohlásil Pech.

Po čtyřech testech nakonec patřila první příčka jeho největšímu soupeři v boji o druhé místo v šampionátu Černému. „Na první erzetě jsem minul odbočku a udělal hodiny, ale soutěž je hodně dlouhá, takže to tolik nemrzí. Chtěl bych poděkovat pořadatelům, protože označili sprejem místa, kde jsou kusy betonu nebo zarostlé velké kameny, takže neděláme defekty a netrháme pneumatiky,“ popsal úvod soutěže Černý.

Po RZ4 aktuálně třetí Dohnal stahoval své manko z úvodu rallye: „Začal jsem trochu vlažně a snad všechny zatáčky na první zkoušce jsem jel o kvalt níž. Druhá speciála už byla více na výkon a povedlo se mi chytit rytmus.“ Na bronzové pozici však po páté zkoušce Dohnala vystřídal Jakeš s převahou 2,3 sekundy. Smůlu měl na čtvrté zkoušce Pech. „Po dopadu na závěrečném skoku zřejmě upadl kabel a zhasl motor. Museli jsme dojet asi tři čtvrtě kilometru setrvačností. Naštěstí bylo auto v tu chvíli rozjeté na 180 km/h, ale i tak z toho byla ztráta kolem deseti sekund,“ vysvětlil Pech.

Ve druhé polovině úvodního dne soutěže zrychlil Jan Dohnal, který vyhrál dvě ze tří odpoledních erzet (RZ6 byla zrušena). Posunul se tak na třetí místo za Jana Černého a Václava Pecha, ale o 10,4 sekundy před Miroslava Jakeše, který měl menší problémy s brzdami. V neděli čeká účastníky šest měřených testů v celkové délce 69,66 kilometru. Napínavý bude samozřejmě boj o vítězství, do kterého se může zapojit také třetí vzadu Dohnal. Uvidíme, kdo nakonec vybojuje pro sebe konečnou stříbrnou příčku v Mezinárodním mistrovství České republiky 2018.

Výsledky Rallye Příbram

Průběžné pořadí (po 8 ze 14 RZ): 1. Černý, Černohorský (Ford Fiesta R5) 36:56,3; 2. Pech, Uhel (Ford Fiesta R5) +3,4; 3. Dohnal, Ernst (Ford Focus WRC 06) +8,8; 4. Jakeš, Machů (Škoda Fabia R5) +19,0; 5. Štajf, Rajnoha (Škoda Fabia R5) +43,4; 6. Vlček, Žáková (Ford Fiesta R5) +1:13,3; 7. Trojan, Jůrka (Škoda Fabia R5) +1:16,9; 8. Pospíšilík, Hovorka (Škoda Fabia R5) +1:19,7; 9. Březík, Omelka (Škoda Fabia R5) +1:27,7; 10. Štochl, Vacková (Škoda Fabia R5) +1:45,0; 11. Trněný, Pritzl (Škoda Fabia WRC) +1:45,2; 12. Rujbr, Římalová (Škoda Fabia R5) +1:57,0; 13. Jelínek, Ingr (Mitsubishi Lancer Evo IX) +3:05,8; 14. Hrobský, Štěpán (Mitsubishi Lancer Evo IX) +3:09,6; 15. Pešl, Juříca (Mitsubishi Lancer Evo IX) +3:14,4.

Zbývající program Rallye Příbram

Neděle – 7.30 RZ9 (10,25 km), 8.55 RZ10 (15,84 km), 9.30 RZ11 (8,74 km), 11.40 RZ12 (10.25 km), 13.05 RZ13 (15,84 km), 13.40 RZ14 (8,74 km), 14.30 cílová rampa.

Foto: Ivo Nesrovnal, Michal Vítovec

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)