Renault Energy TCe 115/140/160: Další info o nové třináctistovce
Proč se nový motor objevuje premiérově v kompaktním MPV? Jistě se jedná o důsledek trhu, neboť ne každý chce v tomhle autě vznětový motor. Zájemci o benzinového scénica (grand scénica) dosud neměli příliš na výběr. Vlastně mohli zvolit pouze jeden ze dvou agregátů. A sice 1.2 TCe 115, nebo stejný motor s přídomkem 130. Jak známo, číslovka udává zaokrouhlený výkon v koňských silách. Kdo chtěl výkonnější zážehový motor, měl prostě smůlu a nezbylo mu, než zkusit štěstí u konkurence.
S příchodem nové pohonné jednotky o přesném zdvihovém objemu 1330 cm3 již výše uvedený nedostatek není na místě. Zájemce o zážehový Scénic (Grand Scénic) tak nyní může vybírat z podstatně bohatší palety zážehových verzí.
Čtyři, tři, dva…
Už z označení motorů lze vyčíst, že v nabídce jsou tři výkonové verze: varianta 115 nabízí 85 kW, 140 disponuje 103 kW, 160 poskytuje 120 kW, což je ve skutečnosti 163 koní. Nejslabší verze nabízí maximum točivého momentu 220 N.m při 1500 otáčkách za minutu, výkonnější se chlubí 240 N.m při 1600 otáčkách a konečně u varianty TCe 160 závisí vrchol točivého momentu na převodovce, kterou zvolíte. Pokud jí bude manuální šestistupňová skříň dvouhřídelové konstrukce označená TL4, bude vrchol točivého momentu 260 N.m při 1750 otáčkách za minutu. Pokud ji ale spojíte s dvouspojkovou samočinnou sedmistupňovou převodovkou Getrag 7DCT300, bude vrchol „momentu“ o 10 N.m vyšší při současném zvýšení otáček o 50 za minutu. Zmíněnou převodovku EDC lze dále kombinovat s verzí TCe 140, kde však vrchol točivého momentu zůstává stejný jako v kombinaci s manuální převodovkou.
Bude i v mercedesu
Po scénicu (grand scénicu) se nový motor objeví pod kapotou méganu, což je tak nějak logické. To se však nestane dříve než v příštím roce. Posléze mají následovat další modely. Na vývoji tohoto motoru se však podílel také Mercedes-Benz, takže se s tímto čtyřválcem brzy setkáme i ve vozech s hvězdou na kapotě. Samozřejmě jen v těch, které mají motor uložený vpředu napříč, to znamená třeba v připravované nové generaci třídy A. V mercedesech se však bude tento motor označovat jako kubatura 1,4 litru, nikoliv 1,3 litru, což je po zaokrouhlení správně.
Technické označení nového motoru je H5H, starší 1.2 TCe, kterou nahrazuje, se jmenuje H5F. To znamená, že technicky vzato je novinka zástupcem řady motorů H. Pokud bude koncepce hliníkového bloku nové třinástistovky shodná s předchůdcem, bude se jednat o blok typu open deck. Novinkou je však technologie vnitřních ploch válců, které jsou potaženy vrstvou křemíku za pomoci Plazmy. Jedná se o technologii, kterou dnes najdete na celé řadě motorů, například na čtyřválci VW 1.5 TSI či nové generaci motorů BMW. Aliance toto poprvé použila u šestiválce pro supersportovní Nissan GT-R.
Motor pracuje samozřejmě s přeplňováním turbodmychadlem stejně jako s přímým vstřikováním benzínu. Vstřikovací tlak udává Renault 250 barů, což je v současnosti průměrná hodnota. V novém Scénicu (Grand Scénicu) se motor zatím obejde bez částicového filtru, avšak dle informace serveru RNews zaměřeného na vozy Renault a Dacia je na jeho zástavbu již od samého začátku připraven. Z dřívějška motor převezme rovněž proměnné časování sací i výfukové strany rozvodu.
V západní Evropě začínají ceny Scénicu s motorem Energy TCe 115 na částce 24.700 euro, tedy přibližně 620.000 korun. Vrcholná verze Grand Scénicu Initiale Paris s motorem Energy TCe 160 a převodovkou EDC přijde na 37.500 euro, tedy na zhruba 940.000 korun. Ceny v České republice dosud stanoveny nebyly.