Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault EZ-GO: Stříbřitá robotická divná věc na kolech

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 8. 3. 2018 • 22:16
86
6
Zobrazit náhledy (86)
Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO Renault EZ-GO
Městská mobilita blízké budoucnosti není Renaultu cizí. Posledním příspěvkem na toto téma je koncept EZ-GO. Nepotřebuje řidiče, doveze vás kamkoli za pouhého tichého bzučení a pískotu.

Všechno má svoje pro a proti. Velké metropole „západního“ světa byly přecpány auty už před půlstoletím a dnes je to mnohem horší. To samozřejmě píšu jako automobilový fanoušek, ale také coby šotouš, který k dopravě po Matičce Stověžaté neváhá využít poměrně slušně propracovaného systému hromadné dopravy. A Praha ještě není tak velká... Třeba oproti Paříži se všemi dalšími městy v metropolitní oblasti včetně Boulogne-Billancourt, kde má hlavní sídlo... jistě, automobilka Renault.

Ta se o kousek dál na východ, v ženevském Palexpu chlubí kromě jiného i konceptem EZ-GO. Stříbřitý robot na čtyřech kolech ve tvaru trapézy zaujme jedinými vzhůru výsuvnými širokými dveřmi v přídi. Také spodní část se vyklápí pro snadnější přístup dovnitř. Nemá žádnou kapotu, nepotřebuje ji. Na bocích další, kupříkladu posuvné dveře nehledejme.

Jako v tramvaji

Čtveřice pasažérů sedí naproti sobě na lavicích se samostatnými opěradly a v zadním rohu na ně navazuje pohovka pro další dvojici, takže místa vytvoří půlkruh tvaru písmene U. Cestující si mohou všichni v klidu povídat. „Na palubě“ se cítí trochu jako v tramvaji či autobusu (madla na krajích nechybějí), případně u stolu v restauraci, jen ten samotný schází. Konvenční uspořádání interiéru tedy vzalo zasvé. Je to logické. Dovnitř lze nastoupit s velkým kufrem na kolečkách, vejde se sem maminka s kočárkem, vozíčkář i osoba s berlemi. Podlaha je dřevěná, drobná zavazadla patří na poličky a jdou přepásat. Chcete se rozjet? Stačí stisknout tlačítko.

EZ-GO je předobrazem vozidla „na přání“. Prostě budete potřebovat někam zavézt, tak si jej dopředu rezervujete kupříkladu z mobilní aplikace a ono dorazí samo na určené místo v danou hodinu. Sny spisovatelů sci-fi se začínají naplňovat. Taková kombinace veřejné a individuální dopravy ale smysl má, navíc může být v provozu 24 hodin denně sedm dní v týdnu, což u MHD jaksi úplně nefunguje. A pokud jde člověk na koncert – a upřímně – chce se bavit a napít alkoholu, je tohle možnost, jak se dostat v noci v pořádku domů. Nebo se prostě při řízení nechce stresovat – a popojíždění v městských kolonách stresující je. Při cestě si navíc může vyřídit pracovní záležitosti, hrát hry, komunikovat s kamarády, poslouchat hudbu a není třeba sledovat provoz. Přátelům, kteří přijedou na návštěvu, je jednoduché ukázat místní pamětihodnosti, nebo když člověk jede někam vlakem, EZ-GO si předem „objedná“ přímo na nádraží.

Jede sám

Bez palubní wi-fi by to samozřejmě nešlo, smartphony si cestující mohou dobít indukčně. V přední části interiéru je umístěn výsuvný širokoúhlý dotykový panel, který zobrazuje veškeré potřebné informace. Při prohlídce města se tak nikdo nemusí obtěžovat s výkladem, snad jen s výjimkou skutečných historiků, kteří znají i „špeky“. Případná rezervace vstupenek do muzeí je pochopitelně otázkou několika ťuknutí. Na „palubě“ se ale zájemce o svezení, když si EZ-GO přivolá, může setkat i s neznámými lidmi, kteří mají ten den stejné cíle... Všechny nadchne famózní výhled ven díky bohatému prosklení včetně boků a střechy. Ta se zvládne sama ztmavit, pokud je venku příliš mnoho světla.

Existují obavy z nefunkční elektroniky, radarů a kamer, hackerského útoku na elektronické systémy vozidla. A není vyřešena legislativa, kdo bude odpovědný za případnou nehodu, když „přibližovadlo“ nikdo neřídí a ani nemůže. Co když bude uvnitř osoba, která vůbec nemá „vůdčí list“? EZ-GO ale odpovědi na tyto otázky už alespoň částečně má. Splňuje autonomní jízdní schopnosti na úrovni 4 dle SAE International. Hlídá tedy vzdálenosti od ostatních vozidel vpředu, mění jízdní pruhy dle potřeby a je schopen se otočit na křižovatce. V případě jakékoli nebezpečné situace se z ní dostane buď sám, nebo díky propojení s monitorovacím centrem. Diodové proužky v přídi (bílé) a zádi /červené) navíc dávají okolí včetně chodců a cyklistů najevo, co se zrovna chystá dělat a kam má namířeno.

Elektromotor a 4Control

Renault jej v tuhle chvíli chápe jako doplněk automobilů v osobním vlastnictví i autobusů, tramvají a podzemní dráhy. Mohou jej provozovat privátní firmy i veřejné organizace, třeba obce a města. Osobní vlastnictví tu jaksi postrádá smysl. Proč ne? I hladké tvary auta mají svou funkci. Také mezery mezi koly a blatníky jsou minimální, takže se „pojízdná trapéza“ snadno udržuje v čistotě i zvenčí.

Emise elektromobilů nejsou nulové, jak nám automobilky léta podsouvají, jenže k tomuhle druhu vozidla se konvenční spalovací agregát tak nějak nehodí. Pohonná jednotka se nachází na zadní nápravě, baterie, které se dobíjejí indukčně, pak pod podlahou. EZ-GO je ovšem navíc vybaven systémem 4Control, tedy otáčením všech kol, takže vyniká mrštností. Ta se náramně hodí. Podvozek je aktivní, když zastaví, sníží se vozidlo o několik centimetrů, při pohybu se naopak zase zvedne. Snímače, radary a kamery jsou seskupeny do jednoho celku v zadní části střechy spolu se svislým brzdovým světlem. Maximální rychlost má omezenou na 50 km/h, aby nepřekročil ve městech povolený limit.

Nic pro petrolheady a navíc stále neexistuje infrastruktura, indukční dobíječky například na parkovištích velkých nákupních center nemáme a nikdo do nich nechce investovat. Chybí i klasické stojany. Elektromobily jsou dotované státy coby „zelené“, což je mnohým trnem v oku. Ale vývoj už pokročil tak daleko, že takový systém dopravy se může v několika příštích letech skutečně objevit v praxi. Modulární platforma, na které je EZ-GO postaven, umožňuje další využití a také jej dosáhne, protože se díváme na prvního člena rodiny konceptů, další přijdou ještě během letošního roku.

Související články

Témata

Autosalon Ženeva 2020

Seznam premiér  Zájezdy  Historie  Kia Sorento  Renault Mégane 2020  Seat Leon  Škoda Kamiq Scoutline  Toyota Yaris 

Jubilejní 90. ročník autosalonu Ženeva se koná mezi 2. březnem a 15. březnem 2020. V pondělí 2. března odpoledne bude na výstavišti Palexpo vyhlášeno evropské Auto roku 2020 (COTY). Na úterý 3. a středu 4. března připadají novinářské dny, pro veřejnost je otevřeno od čtvrtka 5. března.

Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
Avatar - Stejsn
9. 3. 2018 15:07
Bude hrozně příjemný v tom sedět,
když mi do toho polezou po cestě spolucestující a bude zrovna lejt jak z konve :-)
Avatar - Stejsn
9. 3. 2018 15:05
Re: Vypadá to jako...
Ale ne, gynekolog, bo vie pyču.
Avatar - aproximus
8. 3. 2018 20:49
rencek
dle zdejší rubriky je tento futuristický koncept zřejmě jediný vůz, který má renault na autosalonu v ženevě ... >:D
8. 3. 2018 19:57
Idú na to dobre...
Autonómne autá sú vážne kravina. Renault to robí dobre, autonómnu štúdiu spravil tak hnusnú, že to odradí každého... >:-[]
8. 3. 2018 18:04
Re: Vypadá to jako...
Už som sa to raz pýtal, ale pre istotu ešte raz: Ty si vážne kuchár?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku