Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Mégane 2012 1,2 TCe (85 kW): První jízdní dojmy a české ceny

Aleš Jungmann
Diskuze (134)
Nové koště dobře mete, nový motor dobře jede. A dokáže i šetřit.

Že dobře zvládnutý downsizing opravdu funguje už několik let víme, nová přeplňovaná dvanáctistovka od Renaultu nás však velmi potěšila. Hned v úvodu je nutno vypíchnout: opravdu jde o zbrusu nový čtyřválec z rodiny „Energy“, s předchozí jednotkou 1,2 TCe má společné jen pojmenování.

Pod kapotou Méganu modelového roku totiž nyní najdeme hned několik nových agregátů. Jde o 1,2 TCe, 1,6 dCi a 1,5 dCi (ten však bude k dostání později,v ceníku je uvedena ještě současná verze); vše z rodiny motorů s přízviskem Energy. Změn bylo v rámci faceliftu provedeno více, hlavním poznávacím znakem Méganu pro rok 2012 je přední nárazník, který dostal částečně leskle černou barvu a decentní chromování.

Luxusnější varianty (standard od Dynamique) v něm navíc mají diody pro denní svícení. Jinak se žádné radikální změny designu neodehrály, nový je například panel rádia, možnost volby prémiové aparatury Bose nebo čalounění z Alcantary, standardní je naopak trojblik či senzor kvality vzduchu. Za příplatek 15.200,- pak můžete mít parkovací kameru.

Mimochodem, Renault se u třetí generace modelu Mégane může pochlubit zhruba o třetinu nižším počtem poruch, což je vpravdě významné zlepšení. Vozy jsou vyráběny ve španělské Valencii, kabriolet se do výrobního programu dostane na začátku příštího roku.

Na silnici

Vyzkoušeli jsme hlavní zbraň faceliftovaného Mégane, nový malý turbomotor. Ten disponuje slušným výkonem 85 kW a točivým momentem 190 Nm dostupným již ve dvou tisících min-1. Společnost mu dělá šestistupňový manuál s dobře vymezenými a krátkými drahami, jistá specifická gumovost v dorazech (byť nyní o něco menší než dříve) však zůstává. Na dvojku jede Mégane s tímto motorem 103 km/h (omezovač je nastaven na 6.500 otáček), na trojku pak rovných 150 km/h. Při zařazené šestce a 100 km/h jsme na otáčkoměru odečetli asi 2.100 otáček, 130 km/h navýší otáčky na zhruba 2.800 min-1.

Motor téměř nezná turbodíru a dokáže prázdné kombi poměrně svižně zrychlovat už od dvou tisíc otáček. Pozitivní je, že motor výrazněji neprotestuje ani v otáčkách nižších, pro ztrátu tahu a klepání jej musíte už poměrně drasticky podtáčet až pod hranici 1.200 min-1. To už vám však ukazatel na přístrojovém panelu dávno radí změnit převodový stupeň. Nejlépe se motor cítí v pásmu mezi čtyřmi a pěti tisíci, velmi pozitivní je gradace výkonu, díky které vás práce s motorem bude i bavit.

Na palubě je ticho, v zatáčkách se lehkým hučením ohlašovaly sedmnáctipalcové Continentaly. Díky nim je i civilní Mégane s malým turbomotůrkem ve srovnání s mainstreamovou konkurencí docela zábavným vozem i když přijdou na řadu okresní silnice. Velkou zásluhu na tom má samozřejmě lehký motor, který příliš nezatěžuje přední nápravu a dovoluje autu s jistotou vykružovat zvolené oblouky. Když vypnete rádio a zaposloucháte se, uslyšíte velice vysoké, tiché hvízdání turba, doprovázené jemným cvaknutím při větším ubrání plynu.

A co spotřeba? Velmi závisí na stylu jízdy. Po půlhodince za volantem nemá smysl toto téma nějak výrazněji rozvíjet, vězte však, že při klidném tempu (80 km/h) umí jet Mégane 1,2 TCe klidně za méně než pět litrů, naopak při zkoušení jeho dynamických vlastností není až takový problém vidět na palubním počítači desítku. Vzhledem k otáčkám při 130 km/h se dá usuzovat, že ani na dálnici vás malý motor nesežere. Když už je řeč o dálnici, hlavně tam využijete „VISIO SYSTEM“ varující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, umí také automaticky přepínat dálková světla na tlumená, když detekuje protijedoucí vozidlo či osvětlenou obec.

Čemu nový hliníkový agregát vděčí za své vlastnosti? Tak například přímému vstřikování benzinu, olejovému čerpadlu s variabilním výkonem (snížení spotřeby o 2 %), odlehčenými vačkovými hřídeli, zdvihátky se speciální povrchovou úpravou či variabilnímu časování výfukových i sacích ventilů.

Ceny a výbavy

Nově z jarního ceníku zmizela výbava Advantage, která byla situována mezi stupně Expression a Dynamique. Novinkou je naopak exkluzivní Bose s rádiem téže značky a tmavými sedmnáctipalcovými koly. Renault nabízí také příplatkový systém varování před opuštěním jízdního pruhu (o tom byla řeč) a spojený s automatickým přepínáním dálkových světel.

Na co se může těšit případný nový majitel, který zvolí základní model Generation (tedy konstrukčně starší model vyráběný v Turecku) s benzinovou šestnáctistovkou o výkonu 74 kW nebo turbodieselem 1,5 l s 66 kW? Bezpečnost nebyla nijak ochuzena, kromě dnes již běžného ABS najdeme v těchto vozech také šestici airbagů, tempomat s omezovačem rychlosti. Komfort a obsluhu zlepšují palubní počítač, manuální klimatizace, dálkové centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna a výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Volant je seřiditelný pouze ve svislém směru a auto jezdí na patnáctipalcových ocelových kolech. Za klasickou metalízu se připlácí 13.700 korun (perleťová 18.500,-), za nejlevnější CD/MP3 rádio pak 8.100,- Kč. Vznětový motor je dražší o 60 tisíc.

Renault Mégane 5d. – ceny zážehových verzí na českém trhu (duben 2012)
Motor 1,6 16V 100 Generation 1,6 16V 100 1,6 16V 110 1,2 TCe 115
Převodovka 5M 5M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1598 1198
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 74/6000 74/5500 81/6000 85/4500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 151/4250 148/4250 151/4250 190/2000
Max. rychlost [km/h] 181 190 190 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,8 10,9 10,5 10,9
Průměrná spotřeba [l/100 km] 6,7 6,8 6,9 5,3
Cena Mégane Generation [Kč] 259.900,- - - -
Cena Generation Autentique [Kč] 269.900,- - - -
Cena Expression [Kč] - 284.900,- 304.900,- 334.900,-
Cena Dynamique [Kč] - - 324.900,- 354.900,-
Cena Bose [Kč] - - - 379.900,-

ESP ovšem chybí, kontrolu stability hledejme až u Generation Authentique, ale tady ještě v extras (+10.100,- Kč). Ve standardu je až u Expression. Druhý stupeň již obsahuje zmíněné audio a také loketní opěrku. Expression s cenou 284.900,- Kč pro motor 1,6 16V (74 kW) přidává navíc kartu Renault Keyless Drive, podélně seřiditelný volant, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, automatickou dvouzónovou klimatizaci a mlhovky. Zadní boční okna již postrádají mechanické kličky, řidič má k dispozici bederní opěrku a oba se spolujezdcem také schránky pod podlahou. Navigace Carminat TomTom stojí 15.500,-, rádio 3D Sound Arkanys 4.100,-, vyhřívaná přední sedadla 5.600,- a polosamočinná parkovací brzda s asistentem rozjezdu do kopce 6.500,-. Nejlevnější šestnáctipalcová litá kola jsou za 10.000,-.

Ty má Dynamique (od 324.900 Kč s výkonnějším motorem 1,6 16V/81 kW) už v základu, stejně jako kožený volant a řadicí páku. Lité sedmnáctky stojí v tomto případě 6.100,-, kožená sedadla 25.000,-, kontrola tlaku v pneumatikách 3.100,- a v úvodu zmíněné varování před opuštěním jízdního pruhu 10.000,-. Za natáčecí bixenony vám naúčtují dalších 25.200,- Kč, stejně utratíte za panoramatickou střechu. Parkovací senzory vzadu přijdou na 10.100,- Kč, zadní kamera pak stojí 15.200,-.

Špičkové provedení Bose (s novými pohonnými jednotkami 1,2 TCe a 1,6 dCi) dále obsahuje standardní hands-free kartu, sklopná elektrická zrcátka, již zmíněná kola Black Sari a také audiosystém s devíti reproduktory, díky kterému dostalo svůj název.

Renault Mégane 5d. – ceny vznětových verzí na českém trhu (duben 2012)
Motor 1,5 dCi 90 Generation 1,5 dCi 90 1,5 dCi 110 1,5 dCi 110 EDC 1,6 dCi 130
Převodovka 5M 5M 6M 6A 6M
Zdvihový objem [cm3] 1461 1461 1461 1461 1598
Válce/ventily 4/2 4/2 4/2 4/2 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 66/4000 66/4000 81/4000 81/4000 96/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 200/1750 200/1750 240/1750 240/1750 320/1750
Max. rychlost [km/h] 180 180 190 190 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13 12,5 10,8 11,7 9,8
Průměrná spotřeba [l/100 km] 4,4 4 4,4 4,2 4
Cena Mégane Generation [Kč] 319.900,- - - - -
Cena Generation Autentique [Kč] 329.900,- - - - -
Cena Expression [Kč] - 344.900,- 364.900,- - -
Cena Dynamique [Kč] - - 384.900,- 414.900,- 429.900,-
Cena Bose [Kč] - - - - 454.900,-


Aleš Jungmann
Diskuze (134)
Avatar - Ada je zase tady
2. 5. 2012 09:50
Re: Renault Mégane...
T písmenka jsi trochu popletl chlapče. Dnes ti dávám za 5.
Avatar - Ada je zase tady
2. 5. 2012 09:47
Re: Všechno špatně
Jinak řečeno - jsou to křápy a každý to ví, takže není důvod, proč do toho dávat výkonnější motory. Rendlíky si kupují jen chudáci, kteří nemají na pořádné auto. Přijet na obchodní jednání v rendlíku si nikdo soudný nedovolí. :-!
Avatar - Ronault.
1. 5. 2012 23:07
Re: Všechno špatně
Lepší přeřadit než poslouchat vytočený motor. Nejsem si vědom toho, že by Fabka byla tak špatně odhlučněná, že by ve 140 bylo slyšet více aerodynamický hluk než motor. Megane je na tom sice lépe než Fabia...
1. 5. 2012 16:57
Re: Všechno špatně
Úplně zajedno to není, za obcí pak musíš ze čtyřky přeřazovat, s pětkou jenom přidáš plyn. Je otázka, jak je ten motor hlučný, to já nevím, Renaulty neznám. Mám Fábku s dvoulitrem a ta při 130 km/h (137 dle tachometru) točí přibližně 3800 ot/min. Ale v té rychlosti už převažuje aerodynamický hluk.
1. 5. 2012 00:13
Re: Všechno špatně
nie je to jedno, ja radsej v obci 1500rpm na 4ke a je to za jedno.
Tu ide skor o dialnicu, nie je to moc pohodlne pocuvat rev motora nad 3500rpm 6 hodin v kuse na ceste na dovolenku