Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Trucks: Nová modelová řada se představí v červnu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Společnost Renault Trucks se připravuje na premiéru zcela nové modelové řady nákladních vozidel, jejichž podobu hodlá odhalit 11. června v Lyonu.

První skicy designu nové modelové řady Renault Trucks spatřily světlo světa v roce 2006 v designovém ateliéru výrobce pod taktovkou Hervé Bertranda a definitivní podoba designu byla vytvořena před třemi roky.

Cílem designérů při navrhování vzhledu nové modelové řady bylo dosažení trvalého a nadčasového designu. Inspirací pro ně byly různé oblasti průmyslu a řada produktů symbolizujících efektivitu. Mezi těmito inspirativními zdroji byl například fotoaparát Leica nebo populární nůž Opinel, který se vyznačuje jednoduchostí a účelností svého provedení.

Při navrhování vzhledu byl samozřejmě brán ohled na snižování spotřeby paliva a s tím související aerodynamické vlastnosti vozidla. Pro jejich zlepšení bylo zvoleno zkosené čelní sklo a sloupek A se sklonem 12°. Hrany vedené po bočních stranách kabiny a profilované světlomety taktéž přispívají ke snižování spotřeby paliva.

Interiér kabiny je rozdělen do dvou různých oddílů. První z nich je určen k řízení, zatímco druhý je věnován odpočinku.

K pohonu nové modelové řady Renault Trucks poslouží nové motory Euro VI DTI 11 a DTI 13. Při jejich vývoji se vycházelo ze současných pohonných jednotek Euro V, které , byly modifikovány z více než 50 % a disponují zcela novou řídící jednotkou. Vývojový tým přitom šel cestou optimalizace technologie SCR. Systém je nyní dodáván s filtrem pevných částic.

Motor DTI 11 je šestiválec o objemu 11 litrů, který bude nabízen ve třech výkonových variantách - 280 kW (1800 N.m), 316 kW (2050 N.m) a 338 kW (2200 N.m). Motor DTI 13 o objemu 13 litrů je rovněž k dispozici ve třech různých výkonových variantách - 324 kW (1800 N.m), 353 kW (2400 N.m) a 383 kW (2200 N.m).

Výrobce se rozhodl nepoužívat u motorů o objemu 11 a 13 litrů recirkulační chladící technologii EGR. S cílem vyhovět nárokům normy Euro VI a za účelem dosažení rychlého zahřátí motoru i během fází rozjezdu vytvořil výrobce vlastní systém pro zpětné nasávání výfukových plynů. Ty jsou pak opětovně vháněny do sacího potrubí.

V určitých režimech chodu motoru lze zvýšení teploty dosáhnout rovněž pomocí klapky výfuku, prostřednictvím které lze měnit hodnotu protitlaku a tím výrazně zvyšovat teplotu motoru. Cílem je dosáhnout vysoké účinnosti spalování a zvýšit efektivitu fungování systémů redukce škodlivin ve výfukových plynech, které ke své optimální práci vyžadují vysoké teploty.

Nový systém redukce škodlivin ve výfukových plynech byl integrován do koncepce nové struktury podvozků vozidel nové modelové řady. Systém se skládá ze tří prvků: z oxidačního katalyzátoru, filtru pevných částic a z redukčního katalyzátoru (SCR).

Inženýrům společnosti Renault Trucks se podařilo sjednotit tyto prvky do jediného kompaktního tělesa umístěného na podvozku. Toto řešení má patřit k nejkompaktnějším na trhu. Společnost Renault Trucks tak může svým zákazníkům nabídnout vysoký obsah palivové nádrže a nádrže pro AdBlue a nástavbářům snadnější karosářské práce.

Vývoj nové modelové řady vozidel Renault Trucks probíhal sedm let a první prototypy vyjely již v roce 2008. Od té doby vzniklo 500 zkušebních vozů, s nimiž bylo najeto 10 milionů kilometrů na uzavřených tratích, v běžném provozu i v extrémních podmínkách od -40°C do +60°C. Vývojové týmy strávily 5 milionů hodin testováním jednotlivých komponentů i celých vozidel a celého procesu vývoje se zúčastnilo 50 zákazníků společnosti Renault Trucks.

V souvislosti se spuštěním výroby nové modelové řady investoval Renault Trucks do svých francouzských továren v Lyonu (Rhône), v Bourg-en-Bresse (Ain) a v Blainville-sur-Orne (Calvados) celkem 150 milionů eur.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Avatar - vabis
1. 6. 2013 10:49
zázraky nečekejme
Ono je striktně dána celková délka soupravy. Část zabírá návěs a mnoho místa na kabinu nezbývá. To je také důvod, proč zde v Evropě na rozdíl od zbytku světa nemáme kapotované tahače. Aerodynamícká kabina, by si ubrala hodně délky, popř vnitřního prostoru kabiny. Navíc pokud je trvalá rychlost soupravy cca 85 km/h, tak aerodynamika ještě nehraje tak velkou roli. Volvo FH mělo v 1993 taky poměrně revolučně skloněné sklo, nyní v 2012 se opět vrátili ke "kolmé" přední stěně. Obecně od toho Renaultu moc neočekávám, něco mezi Liazem Xena a Ivecem Stralis.
31. 5. 2013 16:22
Re: Takové vzory pro vytvoření designu...
Myslím si, že překvapený nebudeš.Žádný z výrobců nemá odvahu přivést do výroby některou z aerodinamických studií.
Avatar - Bubáq
31. 5. 2013 08:55
Takové vzory pro vytvoření designu...
... to je fakt objevení Ameriky! Milí manažeři Renaultu, bacha na pitomosti! Cenější vzor než univerzální nůž by byly vzory aerodynamiky... Proč nikdo nechce být první, aby ukázal cestu k dramatickému snížení spotřeby paliva přes aerodynamickou kabinu a podvozek?! Tolik studií bylo zveřejněno a pořád nic, ani ten "tvůrce automobilů" nic. Tedy, vycházím ze zde zveřejněné fotografie, na níž tahače využívají z podstatné části skelet stávající kabiny. Třeba budu mile překvapený! ;-)