Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Retrotest: Mercedes-Benz S 320 CDI (W220) - Motýlek

6. 8. 2011 • 09:05
41
56
Zobrazit náhledy (41)
Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S
Mercedes-Benz S 320 CDI je jedním z průkopníků dieselových motorů v luxusním segmentu. Jaký je s odstupem deseti let?

Rozhodli jsme se vrátit k autu, které už nějaký ten rok není v prodeji, ale na českých silnicích na něj stále můžeme narazit. Mercedes-Benz S 320 CDI z počátku tisíciletí je prvním testem v nové rubrice.

Předchozí generace Mercedesu třídy S, řada W220 přezdívaná motýlek, se mezi širokou veřejností velké oblibě netěší, z majitelů si na ni ale stěžuje málokdo. Ovšem za předpokladu, že se jedná o kus v dobrém stavu, který netrápí finančně fatální závady – jako ten, který jsme měli možnost vyzkoušet.

Minulé eSko přišlo ve zvláštní době, kdy Mercedesu nechyběla odvaha experimentovat. Ačkoliv dnes víme, že rozhodnutí přiblížit vrcholnou třídu masám nebylo šťastné, tehdy nepochybně dávalo smysl. Po extrémním mamutovi (typ W140) přišel model, který vsadil na civilnější projev a méně nákladnou výrobu. Zároveň však nepolevil v zavádění technických inovací.

Testovaný vůz je ryzí ukázkou dané modelové řady. Motor 320 CDI (řadový šestiválec) s výkonem 145 kW a točivým momentem 470 Nm patří k průkopníkům vstřikování common-rail (ač již v generaci CDI II). Tehdejší technologický pokrok symbolizuje i vzduchové odpružení Airmatic, ale také například parkovací senzory ve všech rozích karoserie. Auto má navíc typicky německé zbarvení: kovový odstín karoserie doplňuje šedá kůže v interiéru.

Tento test vznikl ve spolupráci s redakcí Světa motorů, vůz z roku 2001 pochází z nabídky bazaru AAA Auto. Jeho recenzi, včetně výčtu obvyklých závad, najdete v aktuálním čísle Světa motorů 32/2011, které vychází v pondělí 8. srpna.

Oblý design se už dnes (zase) nenosí, modelu W220 ale nelze upřít nadčasovost. Karoserie se navíc vyznačuje několika zvláštnostmi – dlouhá a mohutná záď kontrastuje s nízkou přídí, rámy dveří překrývají A sloupky a zasahují až do střechy (mimochodem dobré řešení pro snížení aerodynamického hluku) a zadní světla mají charakteristický trojúhelníkový tvar. Přední zvláštně tvarovaná světla dnes za přitažlivý designový počin označit nemůžeme, zajímavostí jsou ale integrované mlhovky, které tak nezabírají místo v nárazníku.

Interiér dává zapomenout na předchůdce. Některá řešení potkáváme v nejvyšší třídě dodnes, například uspořádání přístrojového štítu. Sedadla jsou pohodlná, avšak vyznačují se neúměrně vysokým ukotvením. Pokud jste menší postavy, budete při řízení drhnout koleny o palubní desku, vyšší řidiči by zase rádi seděli níž, aby se necítili jako na kozlíku. Vzadu je místa do všech směrů dostatek, umíme si představit ale i štědřejší porci prostoru.

Motor OM613 je představitelem modulární rodiny zahrnující čtyř- až šestiválce o výkonu od 60 do 145 kW. Jedná se o předposlední generaci řadového šestiválce ze Stuttgartu a stojí přirozeně na vrcholu konstrukční rodiny.

Uspořádání válců v řadě je základem mimořádné kultivovanosti, kterou mohou i mnohé moderní agregáty jen hlučně závidět. Po akustické stránce zaslouží tento turbodiesel i dnes nejvyšší hodnocení. Vlastně jediné, co může posádku obtěžovat, je zápach nafty při stání na místě. U zkoušeného vozu se totiž projevovala typická vada raných common-railů – prosakování paliva z trubiček v motorovém prostoru.

Případné prodlevy turbodmychadla spolehlivě eliminuje klasická automatická převodovka, která akceleraci pečlivě vyhlazuje prokluzem měniče. Ze stejného důvodu se můžeme těšit hladkým změnám pětice převodů. S komfortním pojetím auta koresponduje neustálá snaha elektroniky o pohodovou jízdu okolo 2000 min-1, prakticky na vrcholu křivky točivého momentu.

Dojem z řízení je veskrze konvenční. Model W220 se ovládáním podobá běžnému sedanu, což nakonec bylo úmyslem jeho konstruktérů. Čistě komfortně naladěné řízení je přesné, ovládání auta ulehčuje přehledný tvar karoserie s dobře čitelnou šířkou.

Vzduchové odpružení Airmatic najdeme ve většině vyrobených aut, ne v každém ale funguje tak bezproblémově jako v testovaném voze. V běžném provozu navíc vzduchový podvozek nepředstavuje takovou výhodu, jak by se mohlo zdát – své přednosti naplno ukáže až ve vysokých rychlostech. Stejným přínosem ke komfortu jsou balónové pneumatiky 225/60 R16.

Technická data Mercedes-Benz S (W220) - dieselové motory
ModelS 320 CDIS 320 CDIS 400 CDIS 400 CDI
Rok výroby1998–20022002–20051999–20032003–2005
Válce
6 v řadě, turbo
V8, biturbo
Typ motoruOM613OM648
OM628
Zdvihový objem [cm3]3222322239963996
Vrtání x zdvih [mm]88,0 x 88,388,0 x 88,386,0 x 86,086,0 x 86,0
Největší výkon [kW/min-1]145/4200150/4200184/4000191/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]470/1800500/1800560/1800-2600560/1700
Převodovka
5A
Max. rychlost [km/h]230235250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,58,27,87,0
Komb. spotřeba [l/100 km]8,07,99,69,6
Hmotnost [kg]1905190519701990

Ve své době představoval šestiválcový turbodiesel rozumnou volbu a platí to i dnes, kdy lze pořídit už jedině ojeté auto. K jeho přednostem patří jednociferná spotřeba paliva a relativní spolehlivost – dieselový osmiválec nedokázal nabídnout ani jedno už jako nový, natož pak dnes.

Kromě toho je na výběr řada zážehových verzí od šesti válců a 165 kW až po dvojitě přeplňovaný dvanáctiválec s 368 kW.

Technická data Mercedes-Benz S (W220) - benzinové motory
ModelS 320S 350S 430S 500S 600S 600
Rok výroby1998–20022002–20051998–20051998–20051998–20022002–2005
Válce
V6
V8
V12V12 biturbo
Typ motoru
M112
M113
M137M275
Zdvihový objem [cm3]319937244266496657685513
Vrtání x zdvih [mm]89,9 x 84,097,0 x 84,089,9 x 84,197,0 x 84,184,0 x 87,082,0 x 87,0
Největší výkon [kW/min-1]165/5600180/5750205/5750225/5500270/5500368/5000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]315/3000344/3000400/3000460/3000530/4000800/1800
Převodovka
5A
5A (od 2003 7A)
5A
Max. rychlost [km/h]240246250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,27,67,3/7,16,5/6,36,34,8
Komb. spotřeba [l/100 km]11,511,112,312,5/11,413,414,8
Hmotnost [kg]177018101855185520352135

Pro úplnost přidáváme i přehled verzí AMG. V České republice na ně narazíme jen vzácně a i v sousedním Německu se jedná o výjimečný úkaz – obzvlášť dvanáctiválcové verze, a především atmosférické S 63 AMG jsou skutečnou raritou.

Technická data Mercedes-Benz S (W220) - verze AMG
ModelS 55 AMGS 55 AMGS 63 AMGS 65 AMG
Rok výroby1998–20022002–200520022004–2005
VálceV8V8 kompresorV12V12 biturbo
Typ motoruM113M113M137M275
Zdvihový objem [cm3]5439543962585980
Vrtání x zdvih [mm]97,0 x 92,097,0 x 92,084,5 x 93,082,6 x 93,0
Největší výkon [kW/min-1]264/5500368/6100326/5500450/4800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]530/3000700/2750620/40001000/2000
Převodovka
5A
Max. rychlost [km/h]250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,74,85,74,4
Komb. spotřeba [l/100 km]13,0--14,9
Hmotnost [kg]1900--2220

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
Avatar - Parda71 (BMWfans)
10. 8. 2011 21:34
Re: Chlapec je hysterický, řiťolezec nebo uražený autůrek?
,,osobně mi chybí detailnější informace o kladech a záporech modelu a skutečné testování aktuálního vozu"
Zde myslím dost okatě naznačuješ, že prahneš po rozboru modelu, což je činnost článku v rubrice bazar a ne RETROTEST. A teď to opravdu blbými řečmi a pliváním kolem sebe zpět nevezmeš. Nebo jsi to tak opravdu nemyslel a jen jsi nepochopil jednoduché slovo RETROTEST. Což je smutné. Opět jsi tedy mimo ;-)
Já tě vážně neberu už teď. Taky tím tyjátrem co tady předvádíš se tomu ani nemůžeš divit. A ostatní na tom nebudou jinak, pokud budeš v nastoleném trendu pokračovat. Pokud ti nejde o tom, aby se tady seriózně a slušně diskutovalo (což ti očividně vůbec nejde), tak sem nelez!
Tykat ti budu, je to tady zvykem (ostatně jako na většině podobných diskuzích), pokud s tím máš problém, tak tady co? Nelez
Avatar - Parda71 (BMWfans)
10. 8. 2011 21:25
Re: Konečne!
>:D mazec
Avatar - white label
10. 8. 2011 11:22
Re: Konečne!
To nebude Airmaticem, to je tuning woe! >:D
Avatar - pumpkin
10. 8. 2011 09:44
Konečne!
Táto rubrika mi na auto.cz celkom chýbala, takže som rád že sa tu konečne objavila. Niektoré príspevky v diskusii sú už na dennom poriadku, tak dúfam že autora článku neodradia od ďalšieho prevetrania dákej tej "ojetiny" :yes:

Inak ten Airmatic bol zrejme fakt "kvalitka". Už som pár odpísaných eSiek stretol... [odkaz]
Avatar - Barrichello
10. 8. 2011 09:33
Re: ROZPAČITÝ "TEST", ale dobrý počin, snad to bude příště l
Aspon nejsou ty články psány bulvárním stylem (čti co není německé na tom se hledaj všechny mouchy a co je německé tam se o nich mlčí) a jsou tam popsána holá fakta a důraz kladený na techniku.

Není to show časopis ve stylu píšeme to zábavou formou, ale jaksi obsah pokulhává za tou formou....
Mě z těch časopisů sedí nejvíc, oproti Světu Motorů a Autotipu teda rozhodně.
Je fakt, že by potřebovali novou krev, neb panu Gregorovi bylo tuším 80, a Josíf s Hyanem zrovna taky nejsou pětatřicátníci >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku