Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mahindra
Mahindra
Mahindra
Mahindra
7 Fotogalerie

REVA NXR a NXG: Indické elektromobily příjdou do Evropy příští rok

Aleš Dragoun
Indická firma REVA zveřejnila další oficiální informace o svých elektromobilech NXR a NXG.

Třídveřový čtyřmístný hatchback NXR (zkratka ze slovního spojení NeXt Reva) je poháněn elektromotorem, který napájejí lithium-iontové baterie. Ty se dobíjejí 8 hodin a zaručují dojezd až 160 km. Pokud majitel využije rychlejší nabíjení za 90 minut, akční rádius vozu se dle údajů automobilky prodlouží dvojnásobně! Při dobíjení za pouhé čtvrt hodiny se sníží na pouhých 40 km.

NXR je vybaven například bezklíčkovým vstupem, na přístrojové desce pak najdeme displej. Automobil má i řadu telematických funkcí. Řidič je například informován pomocí krátkých textových zpráv o nízkém stavu baterií a vzdálenosti k další dobíjecí stanici. Po registraci mu na jeho e-mailovou adresu chodí v měsíčních intervalech výpisy, jak ekologicky se svým vozem jezdí. Přijímá také výpisy o závadách, či platbách pojištění.

REVA nedávno zveřejnila krátkou informaci o možnosti dobíjení baterií přes SMS, ale detaily si nechala až do Frankfurtu. Jak tedy systém, který je nazván REVive, funguje? Zákazník, který při jízdě vybije akumulátory a jeho vůz se zastaví, se může telefonicky obrátit na centrum podpory. Operátor analyzuje dosavadní způsob jízdy vozu a okolní podmínky, na kterých je výdrž baterií také závislá a pak na dálku aktivuje rezervní množství energie. Během několika minut je tedy malý automobil znovu schopen jízdy na krátkou vzdálenost, například domů, nebo na místo, kde můžou být baterie dobity.

Ceny modelu NXR se v Evropě liší podle daňového zatížení v různých státech. Zákazníci budou mít také možnost koupit vůz bez baterií, které pak budou měsíčně splácet. Základní cena malé revy tak ještě klesne. Průměrně dosahuje 14.995 eur za verzi Intercity s Li-on bateriemi, které ovšem uvnitř chybějí. Za základní variantu City pak zaplatíte v průměru 9.995 eur, ta je poté vybavena klasickými olověnými akumulátory. Jejich hlavním negativem je nejen vyšší hmotnost, ale také menší dojezd, jen 80 km. Maximální rychlost je také nižší – 80 km/h, v městském provozu, pro který je NXR určen, ji však kvůli rychlostním omezením stejně nelze dosáhnout.

Model NXR by se měl začít prodávat i v Evropě na začátku roku 2010, malý elektromobil bude možné objednat na stránkách www.revaglobal.com již v době konání IAA.

REVA se zmínila i o chystaném dvoumístném roadsteru NXG (NeXt Generation), který je vystaven ve Frankfurtu jako koncept a jeho výroba začne zřejmě v roce 2011. Uvozovky jsou na místě, neboť se jedná spíše o velmi zvláště tvarovaný hatchback s výklopnou zadní stěnou a odnímatelným dílem střechy (targa).

Ten ujede na jedno nabití až 200 km a dosáhne maximální rychlosti 130 km/h, která je limitem na dálnicích v řadě evropských zemí včetně České republiky. Vůz disponuje stejnými funkcemi jako malý NXR včetně REVive. Pokud jsou jeho baterie nabíjeny rychleji, akční rádius se prodlouží na až na 400 km. Předběžná cena je stanovena na 23.000 eur bez akumulátorů, ale s měsíčním poplatkem.

Indická Reva Electric Car Company je společným podnikem indické Maini Group a kalifornské AEV LLC. Kapitál pro rozvoj projektu poskytly investiční fondy Global Environment Fund a Draper Fisher Jurvetson.