Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má snížit dvoutakt s protilehlými písty

David Bureš
Diskuze (23)
Revoluční motor z dílny kalifornské společnosti má být až o 30 % úspornější než dnešní agregáty. Zároveň má být lehčí a menší.

Automobilky hledají stále další a další možnosti, jak snížit spotřebu paliva svých aut. Současným trendem je elektrifikace, využití hybridního, nebo dokonce rovnou elektrického pohonu, přičemž se stále množí názory, že spalovací motor čeká brzký konec. Americká společnost Achates Power si ale myslí opak, spalovací motor podle ní ještě neřekl poslední slovo.

Firma sídlící v kalifornském San Diegu totiž pracuje na agregátu, jehož koncepce je opravdu radikální. Jestliže naprostá většina dnešních přímovstřikových jednotek funguje tak, že píst stlačuje vzduch a následně se do válce vstříkne benzin, Achates Power umístila do válce dva protilehlé písty pracující proti sobě, což názorně prezentuje přiložené video. To znamená, že kompresní prostor je uprostřed válce. A co víc, v tomto případě se nejedná o čtyřtakt, ale dvoutakt.

Zcela nová myšlenka to, pravda, není. První motor s protiběžnými písty vznikl již na konci devatenáctého století, přičemž jen o pár let později ji v autech použila francouzská společnost Gobron-Brillié, třeba ve voze, který jako první překonal rychlost 150 km/h. Ve třicátých letech pak nápad využila společnost Junkers, která ji aplikovala na dieselový letecký motor.

Následně byla myšlenka víceméně opuštěna, hlavně kvůli tomu, že se takové motory jevily jako velice neekonomické a velice složité na navržení. S tím ale Achates Power zcela nesouhlasí a tvrdí, že vyvíjený motor může být až o 30 % úspornější než dnešní motory. Nepotřebuje totiž hlavu válců, která se u konvenčních agregátů podílí na výrazných tepelných ztrátách. Dokazují to i zatím provedené testy ukazující, že v určitých režimech motor skutečně nabízí nižší spotřebu paliva.

Zároveň však přiznává, že motor s protilehlými písty je skutečně komplikovanější navrhnout než dnešní jednotky. Následná výroba je ale už levnější a snazší, a to díky jednodušší konstrukci s nižším počtem komponentů. Agregát třeba nevyužívá ventilový rozvod, protože vůbec nepotřebuje ventily. Výhodou toho je i nižší váha takového agregátu. Achates Power navíc počítá s tím, že vyvíjený motor může pohánět přímo kola vozidla, případně že může být zkombinován s elektromotorem pro hybridní pohon.

Výsledkem dosavadního vývoje je řadový tříválcový motor o objemu 4,9 litru, který dosahuje výkonu 205 kW v 2200 otáčkách a točivého momentu 1100 N.m v rozmezí 1200-1600 otáček.

Achates Power má v tuto chvíli za sebou teorii a testování agregátu v laboratoři. Nyní je na řadě jeho aplikace do skutečného vozidla, k čemuž by mělo dojít během následujících čtyř let. S tím pomůže loni získaná zakázka od Centra americké armády pro výzkum, vývoj a návrh tanků a automobilů (TARDEC), v rámci níž firma postaví prototyp jednoválce pro bojová vozidla. Navíc spolupracuje se společností Cummins na modernizaci techniky americké armády.

David Bureš
Diskuze (23)
27. 3. 2017 14:31
Olej
Zajímavé, ale to než se k nám dostane..Spotřebu svého "klasického motoru" se snažím snížit pravidelnými kontrolovami a výměnou motorového oleje. Už jsem viděla, jak vypadá zadřený motor a to bych nikomu nepřála. Hlavní je ale vybrat kvalitní, já se třeba spoléhám na Millers Oils, které už dlouho kupuji na https://www.pipaoils.cz/produkty/osobni-… vždycky to proběhlo v pohodě, takže doporučuji :)
4. 12. 2016 06:58
Re: Budúcnosť patrí už len elektromobilom...
Okrem toho velku čast zo spotreby tvoria nákladne auta poľnohospodárstvo(cca 60%).
Avatar - narona
3. 12. 2016 00:11
Re: ...
No a navíc tyhle Junkersy se licenčně vyráběly i ve Waltrovce pro náklaďáky. Jinak diesel dvoutakt i když ne s protiběžnými písty je celkem běžný zjev nejen ve velkých lodích ale i v lokomotivách, Detroit-diesel atd.
2. 12. 2016 19:28
Re: Budúcnosť patrí už len elektromobilom...
"Opravdu? Ne jedna Tesla má měněnou celou elektroniku po 40 tisících, do 200 tisíc 3x vyměněné celé hnací ústrojí. Ve statistikách spolehlivosti americké Consumer Reports jsou Tesly suverénně na posledních místech..."

Iste - ale to sú problémy špecifické pre Teslu a, napríklad, ani jedna z tých porúch, ktoré boli za výmenou (aj niekoľkonásobnou) nemala nič spoločného s elektromotorom samotným. Išlo o napojenie výstupného hriadeľa k diferenciálu. Alebo viete o nejakej takejto poruche u iných elektromobilov, Nie.
2. 12. 2016 17:44
Re: Budúcnosť patrí už len elektromobilom...
temelin cca 15TWh za rok, dostaveny temelin 30TWh
litr benzinu 9kWh, 7mld litru 63TWh

účinnost benzinovyho motoru 25% = 15TWh na kolech
účinnost prenosu elektriky + baterka + elektromotor 50% (spis vic), tedy 15TWh na kolech

tedy dostaveny temelin utahne veskery automobilovy provoz v CR i se vsema ztratama, a ještě zbyde