Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce: Historie noblesní značky se začala psát před 110 lety

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 4. 5. 2014 • 08:03
23
3
Zobrazit náhledy (23)
Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce
Před 110 lety se sešli Charles Rolls a Frederick Henry Royce, aby podepsali první smlouvu o spolupráci. Mohl tak začít životopis slavné automobilky.

Schůzka obou pánů ještě neznamenala propojení obou jmen. Obchodník a závodník Charles Stewart Rolls (1877-1910) se s konstruktérem, technikem a majitelem strojírenské firmy F. H. Roycem (1863-1933) dohodl na tom, že právě on bude jeho vozy výhradně prodávat. Nesly však zatím pouze značku Royce. První exemplář byl dokonce přestavěným francouzským Decauvillem, Za setkáním v manchesterském hotelu Midland stál hlavně jistý Henry Edmunds. Druhý Royceův zákazník, který od něj jeho dvouválec typu „10 hp“ koupil, znal Rollse osobně, i jeho londýnskou prodejnu a servis automobilů ve čtvrti Fulham. Právě on tyto dva muže seznámil. Obchodník se s desetikoňovým vozem nejdříve pochopitelně i svezl.

Značka Rolls-Royce byla oficiálně zavedena další smlouvou z 23. prosince 1904. Podnik v manchesterském Trafford Parku ale nadále nesl jméno Royce Limited. Firma Rolls-Royce Ltd. oficiálně vznikla až 15. března 1906, slavný emblém se dvěma propojenými R včetně typické masky chladiče byl však již dávno hotov. Vyznával ještě červenou barvu, smuteční černou získal až po smrti Charlese Rollse. Kromě závodění a obchodování s automobily se totiž Rolls věnoval také létání. Tato vášeň se mu stala osudnou, zahynul 12. července 1910 při havárii svého Wrightu poblíž Bournemouthu. Byl mimochodem historicky prvním Britem, který přišel o život při letecké katastrofě. Soška Spirit of Ecstasy, bez které si dnes noblesní auta jen stěží dokážeme představit, se na chladiči poprvé objevila až v roce 1911.

Produkce „dvou R“ se později rozrostla i o letecké a lodní motory. Ty první poháněly dokonce rekordní speciály, které se staly svého času nejrychlejšími vozidly s koly na planetě Zemi. Rolls-Royce také koupil do jisté míry konkurenční a mladší Bentley Motors (1931), která málem zkrachovala. Dlouhá léta se vozy obou značek navenek lišily pouze maskami a logy, přičemž sportovnější bentleye dostaly v osmdesátých letech minulého věku turbodmychadlo. Tehdejší majitel Vickers uvažoval o prodeji. Bitvu o obě „zlatá vejce“ nakonec svedly dva německé koncerny: BMW a Volkswagen a rozešly se smírně.

Dnešní společnost Rolls-Royce Motor Cars, která se zrodila po převzetí automobilkou BMW v roce 1998, sídlí v Goodwoodu, kde také své luxusní limuzíny vyrábí. Nedaleko továrny, na slavném okruhu proběhne 4. května snídaně jako oslava onoho 110. výročí. Stejná se uskuteční i v hotelu Midland. Ve druhém případě se nejedná o uzavřenou akci, tu v Manchesteru totiž pořádá Rolls-Royce Enthusiasts Club a dveře jsou zde otevřené i pro běžnou veřejnost. Rolls-Royce mimochodem dnes působí na 40 trzích po celém světě a v loňském roce prodal rekordních 3.630 aut.

Související články

Témata
4. 5. 2014 21:01
Re: Historie je jedna věc a budoucnost druhá
O tu se bát nemusíš. :-)
4. 5. 2014 19:59
znak
Niekde inde som čítal, že ten znak zmenili preto že čierna je považovaná za serióznejšiu farbu ako červená, nie koli smrti Rollsa.Neviete niekto ktorá verzia je tá správna? :-)
Avatar - flyboyeda
4. 5. 2014 16:25
Historie je jedna věc a budoucnost druhá
:-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud