Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce: Historie noblesní značky se začala psát před 110 lety

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Před 110 lety se sešli Charles Rolls a Frederick Henry Royce, aby podepsali první smlouvu o spolupráci. Mohl tak začít životopis slavné automobilky.

Schůzka obou pánů ještě neznamenala propojení obou jmen. Obchodník a závodník Charles Stewart Rolls (1877-1910) se s konstruktérem, technikem a majitelem strojírenské firmy F. H. Roycem (1863-1933) dohodl na tom, že právě on bude jeho vozy výhradně prodávat. Nesly však zatím pouze značku Royce. První exemplář byl dokonce přestavěným francouzským Decauvillem, Za setkáním v manchesterském hotelu Midland stál hlavně jistý Henry Edmunds. Druhý Royceův zákazník, který od něj jeho dvouválec typu „10 hp“ koupil, znal Rollse osobně, i jeho londýnskou prodejnu a servis automobilů ve čtvrti Fulham. Právě on tyto dva muže seznámil. Obchodník se s desetikoňovým vozem nejdříve pochopitelně i svezl.

Značka Rolls-Royce byla oficiálně zavedena další smlouvou z 23. prosince 1904. Podnik v manchesterském Trafford Parku ale nadále nesl jméno Royce Limited. Firma Rolls-Royce Ltd. oficiálně vznikla až 15. března 1906, slavný emblém se dvěma propojenými R včetně typické masky chladiče byl však již dávno hotov. Vyznával ještě červenou barvu, smuteční černou získal až po smrti Charlese Rollse. Kromě závodění a obchodování s automobily se totiž Rolls věnoval také létání. Tato vášeň se mu stala osudnou, zahynul 12. července 1910 při havárii svého Wrightu poblíž Bournemouthu. Byl mimochodem historicky prvním Britem, který přišel o život při letecké katastrofě. Soška Spirit of Ecstasy, bez které si dnes noblesní auta jen stěží dokážeme představit, se na chladiči poprvé objevila až v roce 1911.

Produkce „dvou R“ se později rozrostla i o letecké a lodní motory. Ty první poháněly dokonce rekordní speciály, které se staly svého času nejrychlejšími vozidly s koly na planetě Zemi. Rolls-Royce také koupil do jisté míry konkurenční a mladší Bentley Motors (1931), která málem zkrachovala. Dlouhá léta se vozy obou značek navenek lišily pouze maskami a logy, přičemž sportovnější bentleye dostaly v osmdesátých letech minulého věku turbodmychadlo. Tehdejší majitel Vickers uvažoval o prodeji. Bitvu o obě „zlatá vejce“ nakonec svedly dva německé koncerny: BMW a Volkswagen a rozešly se smírně.

Dnešní společnost Rolls-Royce Motor Cars, která se zrodila po převzetí automobilkou BMW v roce 1998, sídlí v Goodwoodu, kde také své luxusní limuzíny vyrábí. Nedaleko továrny, na slavném okruhu proběhne 4. května snídaně jako oslava onoho 110. výročí. Stejná se uskuteční i v hotelu Midland. Ve druhém případě se nejedná o uzavřenou akci, tu v Manchesteru totiž pořádá Rolls-Royce Enthusiasts Club a dveře jsou zde otevřené i pro běžnou veřejnost. Rolls-Royce mimochodem dnes působí na 40 trzích po celém světě a v loňském roce prodal rekordních 3.630 aut.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
4. 5. 2014 21:01
Re: Historie je jedna věc a budoucnost druhá
O tu se bát nemusíš. :-)
4. 5. 2014 19:59
znak
Niekde inde som čítal, že ten znak zmenili preto že čierna je považovaná za serióznejšiu farbu ako červená, nie koli smrti Rollsa.Neviete niekto ktorá verzia je tá správna? :-)
Avatar - flyboyeda
4. 5. 2014 16:25
Historie je jedna věc a budoucnost druhá
:-)