Rozhovor: Na aukcích zabavených aut někdy vyhraje soutěživost
Jak dlouho už děláte dražby?
Zaměstnancem exekutorského úřadu jsem tři a půl roku, dražby dělám asi dva.
Je jich hodně?
To se nedá říci. Asi tak jedna do měsíce.
Jsou dražby aut něčím specifické?
Určitě počtem zájemců. Na dražby jiných movitých věcí chodí tři až pět lidí, na auta a zbraně patnáct až dvacet.
Jaký nejdražší vůz jste odklepl?
Bylo to Audi Q7 asi za milion a sto tisíc. Často se stává, že v závěru dražby zvítězí soutěživost nad reálným pohledem na věc. Ta cena už byla podle mě trochu za hranicí toho, co by se dalo nazvat výhodnou koupí. Tržní cena byla tak devět set osmdesát.
Dnes se zdálo, že dramatický vrchol chyběl.
Předem poznám, kdo se přišel jenom podívat a kdo má opravdu zájem přihazovat. Myslím si, že dnes nebyla ta správná konstelace pro to, aby se někdo nechal vyhecovat.
Jak je to se skládáním dražební jistoty? Viděli jsme, že se lidé zapisovali ještě těsně před začátkem dražby a peníze neskládali.
Většinou to nevyžadujeme, abychom lidi neodrazovali. Naším zájmem je předmět dražby prodat za co nejvyšší cenu, aby byly uspokojeny nároky
věřitele. Exekutor o jistotě rozhoduje v dražební vyhlášce a většinou to dělá pouze u dražších vozů, třeba zmiňovaného Audi Q7, kde ji stanovil na padesát tisíc korun. Má odradit ty, kteří by se třeba přišli jenom podívat na hezké auto.
Od vydraženého touaregu dostal nový majitel jeden klíč, ale doklady ne. Co teď musí udělat?
To není žádný problém, auta bez klíčů a dokladů dražíme poměrně často. Vydražitel dostane od exekutorského úřadu potvrzení o nabytí vlastnictví,
na kterém je i VIN kód vozidla. Na jeho základě je vystaven duplikát malého a velkého technického průkazu.
Pak ale existují dvoje doklady a dvoje klíčky, protože původní dlužník neodevzdal. Co když si bývalý majitel na auto někde počká a v klidu s ním odjede?
Ještě se nám to nestalo. Ale v tomto případě by se jednalo o normální krádež, protože jediným majitelem vozu už je ten, kdo ho vydražil.