Rozhovor: Policisté nejsou připraveni, říká podnikatel, který chce bránit řidiče před policií
Není první, kdo nabízí konzultační služby motoristům, kteří nesouhlasí s výší pokuty nebo závěrem vyšetřování dopravní nehody. Podle svých slov ale Luděk Lhotský přichází s novinkou v poskytování komplexní služby, kdy vám operátor přímo při silniční kontrole do sluchátka mobilu napovídá, co a jak máte dělat. Zajímalo nás, jestli může placená podnikatelská aktivita suplovat práci advokátních kanceláří.
Radíte řidičům, aby vám při zastavení policejní hlídkou hned volali. Nebudou s tím mít problémy?
Ústava to nikde nezakazuje.
Proč vám mají volat?
Jedině v tomto momentu si mohou zaopatřit důkazy, že se průběh kontroly udál jinak. V opačném případě se projednává později to, co policista napsal do zápisu. Náš operátor řidiče navede k tomu, aby si zajistil důkazy. Zároveň vyplňuje vlastní zápis.
Co se dál děje se zápisem?
Jakmile klient přijede domů, vyplní elektronický dotazník a ten nám odešle. Zápis od něj i operátora se spojí a oba dostane na stůl náš specialista, který obra tem vyhotoví odborné vyjádření k přestupku a odešle ho na patřičný orgán policie. Ten se s námitkami musí nejdřív vyrovnat, protože kdyby poslal přestupek dál, nedodrží zákonné postupy.
Funguje tedy služba na principu zdržování?
Ne, naším záměrem nejsou obstrukce na úřadech, ale napadení materiální podstaty problému. Na základě toho tvrdíme, že třiadevadesát procent
přestupků ani žádnými přestupky není.
Jak jste se dostal k myšlence nabízet takovou službu?
Spolupracoval jsem třeba na případu řidičky, kterou policisté z nehodovky zabili. Ale máme za sebou i jiné zkušenosti.
Nabízeli jste motoristům dosud jiné služby?
Obdobné, ale neorganizované na tak vysoké úrovni.
Jaká je kvalifikace vašich odborníků?
Řeší situaci na základě modelových případů.
Máte tedy k dispozici nějakou právní službu?
Neposkytujeme právní službu, ale poradenství. Chystáme podklady. Každá osoba s řidičským průkazem zná silniční zákony a my jen konzultujeme a převádíme věc na standardní vypracované modely.
Když se klientův případ dostane do správního řízení, zastupujete ho, nebo jen vypracujete návod, jak má postupovat a co říkat?
Dostane podklady, a když si to bude přát, budeme ho i zastupovat.
Kolik to bude klienta stát?
Nic, to je v ceně za naši službu. Uhradí jen paušální poplatky za cestovní náklady.
Nezaručujeme, že člověk vyvázne z přestupku, který se stal. My jen říkáme, že jsme schopni zajistit, aby byla uhájena jeho práva.
Ale když si jako motorista zaplatím vaši službu za tisícovku na rok, a pak přesto dostanu pokutu, budu se cítit jako podvedený.
Šance, že by náš klient pokutu dostal, je velice mizivá.
Budete tedy vracet paušál v případech, kdy se to nepovede?
Nepočítáme s tím a pochybuji, že by to někdo požadoval. Úspěšnost je dána podklady, které klient dodá. Naše služba je jinak precizně vypracovaná.
Nebojíte se nelibosti, nebo perzekuce ze strany správních orgánů?
Za co? Ale prosím, ať to zkusí. Spíš se bojím toho, že když přijdeme se systémem, který hájí práva řidičů, troufne si ministr naší vlády oponovat s názorem, že je to nečestné a nesportovní.
Říkáte, že nechcete bránit piráty. Ale má podle vás slušný řidič potřebu platit si vaši službu?
Určitě.
Kolik klientů už máte?
Registrace běží teprve v řádech dnů. Ale každý, kdo se o službě dozvěděl, o ni má zájem. Zatím nabíráme prodejce.
Jaké?
Například mám obchodníka, který chce zapojit svou prodejní síť. Nedávno si mi stěžoval, že kvůli své chybě oprávněně zaplatil přestupek. O oprávněnosti jsem se nechtěl bavit do doby, než mi ukáže situaci na místě. Když mi předvedl, kde a co se stalo, po pětatřiceti sekundách se ode mě
dozvěděl, proč to přestupek nebyl. V ten moment jsem získal společníka, který přes svou odbytovou síť začíná prodávat.
Sledoval jste, jak podobné služby nabízejí ostatní společnosti v České republice?
Ne, protože služeb, které se tak tváří, je víc. Ale žádná nepostupuje tak jako my, nezjišťuje důkazy v místě, kde to má význam.
Co soudíte o právním povědomí policistů a strážníků v České republice?
Nejsou naprosto připraveni. Nic neumějí. Od roku pětaosmdesát existuje výrok soudu o tom, že oslovení „Dobrý den, pane řidiči“ je pohrdavé a urážlivé s výjimkou těch řidičů, kteří jsou profesionálové. I po tolika letech vás policisté stále oslovují stejně. Nikdo dosud nebyl schopen ani takovou věc aplikovat do praxe.
Konzultoval jste to třeba s Leošem Tržilem, šéfem dopravní policie?
Proč bych to měl dělat? Proč s ním mám mluvit, když on nemluví se mnou? Já si ho platím ze svých daní, takže spíš on by se měl zajímat o to, co vadí mně, než abych mu to sděloval. To bych suploval jeho práci, a za to nejsem placen. Já jsem najat lidmi, abych hájil jejich práva. Policie tady totiž léta využívá stresu řidičů ze silniční kontroly. A úskoků.
Právě kvůli stresu se domnívám, že se lidé neodváží telefonovat vám přímo při silniční kontrole.
Je to jen o tom zkusit to poprvé. Později už s tím nebudou mít jediný problém. Radíme například nikdy neplatit pokutu na místě, protože tím se řidič
zbavuje možnosti odvolání. Proč by to měl dělat? Vadí mi třeba to, že v jediném případě, kdy jsem s pokutovanými mluvil, se policisté nezmínili o bodech. Protože ty neudělují oni, ale správní orgán. Nedají tedy řidičům úplné informace, ale chtějí po nich rychlé rozhodování.
V kolika lidech to chcete dělat?
V dostatečném množství. Systém je nastaven tak, aby se mohl nafukovat. Máme po celé republice další osoby, které pomáhají formou příslužby.
Uvažujete v budoucnu o výjezdním týmu, který by motoristům radil rovnou v terénu místo po telefonu?
Nevylučuji to. Ale není to potřeba, pokud budou klienti postupovat podle našich rad.
<đtrong>Myslíte, že jen v silničním provozu lidé neznají svá práva?
Ne, ale právě na silničním provozu předvedete nejlépe, jak se u nás právo nedodržuje. V momentu, kdy obnovíte právo v silničním provozu, vrátí
se k nám obecně.
Jak vás tak poslouchám, nebojíte se toho, že získáte nálepku notorického stěžovatele?
Jestliže chceme v tomto státě nálepkovat člověka, který říká lidem, aby hájili svá práva, pak ať mi tak říkají. Nebude mi to vadit. A potom je tu ještě ustanovení o ochraně osobnosti. To pak může být pro správní orgány dost drahé.