Rozhovor s 9ff: Tvůrci nejrychlejších Porsche světa o začátcích i budoucnosti
Položili jsme 10 otázek legendárním tunerům a dnes i samostatně registrované automobilce, 9ff.
9ff je jednou z nejuznávanějších společností v souvislosti s Porsche. Tato německá firma byla založena v roce 2001 a během krátké doby se stala významným hráčem v oblasti vylepšování výkonu vozů Porsche. Jejich druhé jméno je GERMAN ENGINEERING.
U Spolkového úřadu pro motorovou dopravu jsou registrovaní jako samostatný výrobce vozidel. Samozřejmostí je široká nabídka produktů s certifikací TÜV. Tam, kde jiní dávno skončili, 9ff začíná. Na otázky nám odpověděl Matti Venghaus, který se v 9ff stará o komunikaci se zákazníky. A teď už si užijte 10 otázek a odpovědí.
Co bylo hlavním důvodem, proč jste začali upravovat vozy Porsche a jaké bylo první auto, které jste upravili?
Porsche je často označováno jako "dokonalé" auto. Zakladatel Jan si myslel, že všechno se dá vylepšit. Proto začal se svou čerstvě založenou firmou v roce 2001 upravovat jako první vozy 996. V roce 2001 se mu to podařilo.
Jaký byl váš největší úspěch při úpravě vozů Porsche a čím je výjimečný?
Nejsme jen tuner, ale také registrovaný výrobce automobilů. Naším největším projektem byla stavba našeho superauta 9ff GT9. V roce 2008, po třech letech vývoje, jsme konečně vytvořili rekord pro nejrychlejší pouliční legální vůz naměřenou rychlostí 409 km/hod na GPS.
Jaké jsou nejnovější trendy v úpravách vozů Porsche a jak se s nimi vaše společnost snaží držet krok?
Obvykle patříme spíše k těm, kteří trendy určují, než k těm, kteří je sledují. V současné době se nás v přestavbách 911 snaží dohnat mnoho jiných tunerů. Stále jsme nepřekonáni, ale konkurence při vývoji 992 je tvrdá: kdo bude první tuner s nejrychlejší 992? Zatím není nic oficiálního, ale je to vzrušující!
Jak vaše společnost zajišťuje, aby úpravy Porsche byly bezpečné a spolehlivé?
Nejmenujeme se "německé inženýrství" bezdůvodně. Každý díl se konstruuje, vyrábí a instaluje v Německu. Používáme vysoce kvalitní výrobky a každý jednotlivý vůz před dodáním zákazníkovi testujeme. Každý vůz 9ff je jedinečný a podle toho se k němu také chováme.
Jaký je váš přístup k elektromobilitě a plánujete v budoucnu nabízet úpravy elektromobilů Porsche?
Vždy záleží na nabídce a poptávce! Jsme otevřeni všem druhům technologií. Budeme nabízet i softwarové ladění pro Taycany nebo přestavby pro hybridní Panamery. Ale zatím si to nikdo nevyžádal. Typický elektrický zákazník není typickým zákazníkem pro tuning.
Jaká byla nejtěžší úprava vozu Porsche, kterou jste kdy provedl, a jaké největší problémy jste musel překonat?
Dva z našich nejúspěšnějších vozů v motorsportu na čtvrt a půl míle byly zároveň naší největší výzvou. Vyžadovaly mnoho času a vývoje, aby dosáhly takového úspěchu, jakého nakonec dosáhly. Ale jako vždy: všechno se dá zlepšit.
Oba vozy se nyní kompletně přestavují, a proto máme před sebou naše nejtěžší přestavby. Těšíme se, že v roce 2024 budeme šokovat svět neuvěřitelným výkonem těchto dvou vozů.
Která generace/verze modelu 911 je podle vás pro úpravy nejlepší?
Generace, která byla nejslavnější: 997. Motor Mezger, ne příliš těžký, ne příliš mnoho technických asistencí, velká spolehlivost. Celkově ideální vůz pro tuning 911 a dodnes náš nejúspěšnější. I když jsme také překvapeni schopnostmi 992, ale u tohoto vozu jsme ještě nedosáhli konce vývoje.
Jaké úpravy provádíte na odpružení, převodovkách nebo brzdách vozů Porsche?
Tlumiče jsou důležité, ale často je to rozhodnutí, které zákazník učiní předem. Brzdy záleží na přestavbě, pokud má vůz více než 1000 koní, samozřejmě upravujeme i brzdový systém.
Pro posílení převodovky nabízíme různé balíčky. Jsme také jeden z mála servisů Porsche na světě, který nabízí revize tiptronicu, a to i pro vozy 911, které nedostaly úpravy motoru.
Jakým způsobem optimalizujete chlazení motoru a jaký vliv mají tyto úpravy na celkový výkon vozů?
Intercoolery si vyvíjíme sami ve vlastní režii. V současné době pracujeme na super mezichladiči pro náš model 997 s výkonem přes 2000 koní. Vzhledem k tomu, že vozy upravujeme pro velmi vysoký výkon je nutné zvýšit chlazení vozů pro dobrou spolehlivost.
Jak upravujete aerodynamiku vozů Porsche a jaký je vliv těchto úprav na celkový výkon?
To také záleží na přestavbách vozů. Vozy 911 již mají neuvěřitelnou aerodynamiku, takže pro většinu zvýšení výkonu není nutné instalovat další aerodynamické díly. U nejrozsáhlejších přestaveb nabízíme různé druhy účinějšího křídla a přidáváme aerodynamické prvky ke spoileru.
Na závěr výčet rekordů 9ff
9ff opakovaně stanovují nové rekordy a inspirují svět automobilových nadšenců. S 15 světovými rekordy byli a jsou špičkou v oboru.
Skutečnost, že vozy 9ff mohou vyjet na testovací trať po vlastní ose, je součástí základní filozofie 9ff: vozy by měly být nekompromisně spolehlivé, odolné a především způsobilé k provozu.
- 2020: Nejrychlejší 997 na půl míle - 354,57 km/h
- 2019: Nejrychlejší Porsche z 200 na 300 km/h - za 4,08 sekundy
- 2018: Nejrychlejší silniční 991 - z 0 na 300 km/h za 13,1 s
- 2014: Z 0 na 300 km/h - za 12,9 sekundy
- 2013: Nejrychlejší 997 Turbo s tuning kitem - 376 km/h
- 2013: 9ff GT9 Vmax | S výkonem 1.400 k a maximální rychlostí 437 km/h překonává světový rekord a svůj starší pokus
- 2013: 9ff G-Tronic | Zrychlení z 0 na 300 km/h za 13 sekund
- 2012: 9ff G-Tronic | traťový rekord v Oscherslebenu
- 2011: 9ff GTurbo900 | Nejrychlejší auto světa na alternativní pohon - 386 km/h
- 2009: 9ff GT 63 | Nejrychlejší vozidlo na alternativní pohon na světě -347 km/h
- 2008: 9ff GT9 | Nejrychlejší legální silniční vozidlo na světě - 409 km/h
- 2007: 9ff CT 78 | Nejrychlejší vozidlo na alternativní pohon na světě - 336,2 km/h
- 2006: 9ff TRC-85 | Nejrychlejší silniční kabriolet na světě - 380 km/h
- 2005: 9ff V400 | Nejrychlejší silniční vozidlo na světě - 388 km/h
- 2004: 9ff 9F-T6 | Nejrychlejší Porsche v Nardo - 372 km/h